Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-28, 17:56
  #1
Medlem
RobertusCaesars avatar
Hej!

Jag bor sedan januari i år utomlands (Portugal) där jag jobbar och betalar skatt. Jag studerar även på distans, kurser från svenska universitet för att göra klart delar av examen tills när/om jag nu känner att jag vill tillbaka till sverige för att göra klart. Men nu börjar jag bli lite skraj för skatteverket

Jag är skriven här nere i Portugal sedan januari, men jag är även skriven hos mina föräldrar i Sverige (dvs har inte ändrat min folkbokföringsadress än). Iom att jag nu får csn från Sverige så blir jag lite skraj om de vill kräva mig på skatt ifrån förvärvsarbete jag utför här nere (vilket jag redan blir beskattad för).
Jag har inte varit i Sverige sedan jag flyttade och borde väl därför inte vara obegränsat skatteskyldig. Men iom att jag är folkbokförd både där och här nere, samt att jag får CSN från sverige så kanske det kan bli ett problem?

Vad tror ni skattejurister om detta? (ska givetvis lösa blankettjäveln för utflyttning, men så krångligt att jag måste skicka en fysisk kopia)

Tack på förhand!
Citera
2018-12-02, 07:22
  #2
Medlem
Tror det är lugnt. Du omfattas nog av 6-månadersregeln. Men du måste fortfarande deklarera. Kolla upp reglerna i inkomstskattelagen om obegränsad skatteskyldighet. 3:9 IL. Se om du omfattas av 6-månaders eller 12-månadersregeln. Om du har cash, gå till en skattejurist.

Obs. Ej skattejurist.
Citera
2018-12-02, 08:15
  #3
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertusCaesar
Hej!

Jag bor sedan januari i år utomlands (Portugal) där jag jobbar och betalar skatt. Jag studerar även på distans, kurser från svenska universitet för att göra klart delar av examen tills när/om jag nu känner att jag vill tillbaka till sverige för att göra klart. Men nu börjar jag bli lite skraj för skatteverket

Jag är skriven här nere i Portugal sedan januari, men jag är även skriven hos mina föräldrar i Sverige (dvs har inte ändrat min folkbokföringsadress än). Iom att jag nu får csn från Sverige så blir jag lite skraj om de vill kräva mig på skatt ifrån förvärvsarbete jag utför här nere (vilket jag redan blir beskattad för).
Jag har inte varit i Sverige sedan jag flyttade och borde väl därför inte vara obegränsat skatteskyldig. Men iom att jag är folkbokförd både där och här nere, samt att jag får CSN från sverige så kanske det kan bli ett problem?

Vad tror ni skattejurister om detta? (ska givetvis lösa blankettjäveln för utflyttning, men så krångligt att jag måste skicka en fysisk kopia)

Tack på förhand!

Men iom att jag är folkbokförd både där och här nere, samt att jag får CSN från sverige så kanske det kan bli ett problem?

Ja, det är 100% säkert att du får problem, om du skall försöka lösa detta själv, du har redan ställt till det.

Du kan klara dig om du använder dig av 6 eller 12 månaders regeln, men CSN kan begära tillbaka pengar av dig, beroende på hur mycket du tjänar. Sök professionell hjälp, det här klarar du inte själv.

https://www4.skatteverket.se/rattsli...14.2/2634.html
Citera
2018-12-02, 10:31
  #4
Medlem
Att plocka ut CSN samtidigt som du arbetar är bedrägeri och du riskerar att bli åtalad för detta. Du är inte berättigad till bidrag om du kommer över en viss nivå av lön.

Eftersom du pluggar i Sverige, är skriven i Sverige och försöker få svenska bidrag så kommer Skatteverket tolka det som att du har "väsentlig anknytning till Sverige" och du kommer därför att behöva betala svensk skatt. https://www4.skatteverket.se/rattsli...14.2/2638.html
Citera
2018-12-04, 10:11
  #5
Medlem
RobertusCaesars avatar
Tack för svaren!

Jag har koll på att man itne får tjäna över en viss summa per 6 månader och har också skrivit in summan jag förväntades tjäna i € i min ansökan till CSN vilket också överrensstämmer bra med var jag hittils fått, så där ifrån hoppas jag att det inte ska uppstå några problem.

Mitt enda problem är att jag inte tagit bort min adress från Sverige än men har inte uppsåtligen försökt vilseleda genom att stanna kvar som boende i Sverige. Har ju, mig veteligen, inget att vinna på det då jag ändå har möjlighet att studera distanskurser oavsett om jag bor i Sverige eller ej.

Iom att jag flyttade 15:e januari så ahr det ju passerat snart 11 månader och dumt som fan att jag inte har orkat fixa lapparna till att lösa detta tidigare, men gissningsvis borde jag väl vara inom reglerna för 12-månadersregeln?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback