Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-28, 17:56
  #1
Medlem
RobertusCaesars avatar
Hej!

Jag bor sedan januari i år utomlands (Portugal) där jag jobbar och betalar skatt. Jag studerar även på distans, kurser från svenska universitet för att göra klart delar av examen tills när/om jag nu känner att jag vill tillbaka till sverige för att göra klart. Men nu börjar jag bli lite skraj för skatteverket

Jag är skriven här nere i Portugal sedan januari, men jag är även skriven hos mina föräldrar i Sverige (dvs har inte ändrat min folkbokföringsadress än). Iom att jag nu får csn från Sverige så blir jag lite skraj om de vill kräva mig på skatt ifrån förvärvsarbete jag utför här nere (vilket jag redan blir beskattad för).
Jag har inte varit i Sverige sedan jag flyttade och borde väl därför inte vara obegränsat skatteskyldig. Men iom att jag är folkbokförd både där och här nere, samt att jag får CSN från sverige så kanske det kan bli ett problem?

Vad tror ni skattejurister om detta? (ska givetvis lösa blankettjäveln för utflyttning, men så krångligt att jag måste skicka en fysisk kopia)

Tack på förhand!
Citera
2018-12-02, 07:22
  #2
Medlem
Tror det är lugnt. Du omfattas nog av 6-månadersregeln. Men du måste fortfarande deklarera. Kolla upp reglerna i inkomstskattelagen om obegränsad skatteskyldighet. 3:9 IL. Se om du omfattas av 6-månaders eller 12-månadersregeln. Om du har cash, gå till en skattejurist.

Obs. Ej skattejurist.
Citera
2018-12-02, 08:15
  #3
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertusCaesar
Hej!

Jag bor sedan januari i år utomlands (Portugal) där jag jobbar och betalar skatt. Jag studerar även på distans, kurser från svenska universitet för att göra klart delar av examen tills när/om jag nu känner att jag vill tillbaka till sverige för att göra klart. Men nu börjar jag bli lite skraj för skatteverket