2018-11-28, 15:15
Medlem
Tankefrids avatar
Har typ varit så hela livet.

Det går i perioder där jag inte ens är medveten om det. Bland människor är jag bara ett tomt skal som säger det som jag tror de vill höra.

Tror det är en enorm rädsla och paranoia för att det jag säger kan skada mig. Hur kommer jag över detta?
Citera
2018-11-28, 15:34
Medlem
Bestialisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankefrid
Har typ varit så hela livet.

Det går i perioder där jag inte ens är medveten om det. Bland människor är jag bara ett tomt skal som säger det som jag tror de vill höra.

Tror det är en enorm rädsla och paranoia för att det jag säger kan skada mig. Hur kommer jag över detta?

Detta är ju ett sådant fall när det bara handlar om att tvinga sig själv att göra den upplevda obehagliga saken för att inse att det är helt ofarligt. Varför inte börja med något helt okontroversiellt? Typ ”Nej, är inte sugen på italienskt idag, vad sägs om sushi?” när kollegan frågar var ni ska gå och käka på lunchen. När du börjar bli bekväm med en sådan simpel sak kan du börja uttrycka mer ”kontroversiella” åsikter.
Citera
2018-11-28, 17:03
Medlem
Tankefrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestialisk
Detta är ju ett sådant fall när det bara handlar om att tvinga sig själv att göra den upplevda obehagliga saken för att inse att det är helt ofarligt. Varför inte börja med något helt okontroversiellt? Typ ”Nej, är inte sugen på italienskt idag, vad sägs om sushi?” när kollegan frågar var ni ska gå och käka på lunchen. När du börjar bli bekväm med en sådan simpel sak kan du börja uttrycka mer ”kontroversiella” åsikter.

Det har du så rätt i, handlar om att tvinga sig och sedan blir det en snöbollseffekt.
Citera
2018-11-28, 17:31
Medlem
Bestialisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankefrid
Det har du så rätt i, handlar om att tvinga sig och sedan blir det en snöbollseffekt.

Det är den enda lösningen. Som sagt, börja försiktigt med saker som ingen någonsin kan bli upprörd över. Är det så att ditt umgänge tycker att du "blivit konstig" eller liknande på grund av det, vilket de förmodligen inte kommer, är det nog dags att byta umgänge för att få en nystart i dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in