2018-11-28, 14:38
Medlem
Har aldrig lagat gräddig pasta utan bara med tomatsås tidigare.

Jag har:
Fusali och spaghetti (vilken är bäst att använda?)
Keldas matlagningsgrädde 15% (ska man vispa innan eller bara låta den koka i stekpannan?

Utöver det ska jag ha salt peppar små tomat, gurka o lök/vitlök i. Har även parmesanost
Kommer det bli gott tro?

*Jag har bara rapsolja hemma, inte smör eller olivolja som jag har för mig man ska använda?
Senast redigerad av mnish 2018-11-28 kl. 14:57.
Citera
2018-11-28, 14:44
Medlem
Denoms avatar
Du ska ha lite pastavatten i såsen också. Viktigt.
Citera
2018-11-28, 15:02
Medlem
sparvsylts avatar
Gurkan bör du nog hoppa över, om du menar den vanliga, vattniga varianten. Aubergine passar nog bättre. Du ska inte vispa matlagningsgrädden.

Lycka till
Citera
2018-11-28, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Gurkan bör du nog hoppa över, om du menar den vanliga, vattniga varianten. Aubergine passar nog bättre. Du ska inte vispa matlagningsgrädden.

Lycka till
ja det var vanlig gurka jag menade. ok ska skippa det
Citera
2018-11-28, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt

Lycka till
hur länge ska matlagningsgrädden kokas innan den d klar
Citera
2018-11-28, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
hur länge ska matlagningsgrädden kokas innan den d klar

Någon minut bara.
Men använd gurkan för all del.
Om du snabbrimmar gurkan då blir den riktigt smarrig i tomatsåsen.
Citera
2018-11-29, 09:07
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:

Jag har:
Keldas matlagningsgrädde 15% (ska man vispa innan eller bara låta den koka i stekpannan?

Utöver det ska jag ha salt peppar små tomat, gurka o lök/vitlök i. Har även parmesanost
Kommer det bli gott tro?

*Jag har bara rapsolja hemma, inte smör eller olivolja som jag har för mig man ska använda?

Puttra sakta och tillför redning om du har tex ljus maizena som är bäst, om du har mjöl så måste det småputtra ett tag annars får du en mjölig smak och kanske reducerat ner såsen för mycket...

Redningen är viktig att den är utförd bra

https://www.spisa.nu/fakta/redning-av-saser-och-soppor

Olja kan du ringla över rätten när den är klar, och gurka kan du inte använda i såsen.. den får du äta som sallad. Bryn gullöken och tillsätt den på slutet och riven vitlök kan du pressa i direkt i början, parmensan osten river du ner i slutet och låter det smälta in i såsen bara och som sälta sen pepprar du på slutet. Körsbärstomaterna kan du skiva fräsa i lite olja och sen blanda i rätten
Citera
2018-11-29, 09:12
Medlem
KarlFarbmans avatar
Citat:

Jag har:

Kommer det bli gott tro?

Kul att du vill testa laga ny mat. Men jag skulle nog i första hand investera i en kokbok om jag var du. Så får du en känsla för grunder och vad som passar med vad.

Kul att du vill testa laga ny mat. Men jag skulle nog i första hand investera i en kokbok om jag var du. Så får du en känsla för grunder och vad som passar med vad.
Citera
2018-11-29, 09:28
Medlem
F.Hansens avatar
Jag skulle valt fusili.

Koka upp vatten. Ner med pastan och koka ca 6 min tills hård al dente. Ner i durkslag + kyl.

Fräs lök, grönsaker, kött. I med vitt vin om finns. Lite fond.
I med matlagningsgrädden, riven ost, salt peppar. Smaka av.

Nu... i med pastan och rör om och låt den koka 1-3 min tills al dente. Späd med vatten om behövs. Det är viktigt att pastan inte blivit för mjuk i förkokningen, detta steg löser ut stärkelse under omrörningen.
Citera
2018-11-29, 09:31
Medlem
rayraviolis avatar
Utgå från något recept innan du börjar improvisera. Kolla in pasta alfredo till exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in