Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-28, 13:18
  #1
Medlem
bor i finland. har 3 år kvar av studierna och får studiestöd + bostadstöd så det nästan räcker till hyran. Har räknat ut att det är onödigt att jobba på sidan om då mina stöd nästan genast tas bort då plus att jag inte har överdrivet mycket tid till det. Nu har jag funderat kanske lite mera seriöst på om jag skulle ta ett studielån för att köpa en snöskoter, hörs det inte förståndigt? Har typ de senaste 10 åren dräglat efter en och de senaste 4 åren har jag haft en gammal skoter som jag skulle vilja byta upp.
För mig är snöskoter det bästa som man kan göra med byxor på och finns inget annat jag skulle sätta sådana pengar på förutom det?

Är det verkligen en så dum ide som min sambo påstår (antagligen)
men jag är skiträdd att när jag blir ut examinerad så Kommer det att vikitga nödvändiga "vuxen" saker att lägga pengar på att man inte ens kan tänka på att skaffa en då.

har inga lån från tidigare.

vad skulle någon mer smart göra för att kunna göra det som den älskar?
Citera
2018-11-28, 13:23
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superboonan
bor i finland. har 3 år kvar av studierna och får studiestöd + bostadstöd så det nästan räcker till hyran. Har räknat ut att det är onödigt att jobba på sidan om då mina stöd nästan genast tas bort då plus att jag inte har överdrivet mycket tid till det. Nu har jag funderat kanske lite mera seriöst på om jag skulle ta ett studielån för att köpa en snöskoter, hörs det inte förståndigt? Har typ de senaste 10 åren dräglat efter en och de senaste 4 åren har jag haft en gammal skoter som jag skulle vilja byta upp.
För mig är snöskoter det bästa som man kan göra med byxor på och finns inget annat jag skulle sätta sådana pengar på förutom det?

Är det verkligen en så dum ide som min sambo påstår (antagligen)
men jag är skiträdd att när jag blir ut examinerad så Kommer det att vikitga nödvändiga "vuxen" saker att lägga pengar på att man inte ens kan tänka på att skaffa en då.

har inga lån från tidigare.

vad skulle någon mer smart göra för att kunna göra det som den älskar?
Dum idé
Citera
2018-11-28, 13:28
  #3
Medlem
Kör på, man lever bara en gång.

Sen att det är så dumt tänkt att man undrar ifall du har huvud nog att ens få ett jobb så att du kan betala av det, det är en annan femma!
Citera
2018-11-28, 13:28
  #4
Medlem
Du är nog inte ensam som gjort det.. Men kör på det om du får ekonomin att gå runt..
Vad är studielån förresten? Kan man få en så pass stor summa att det räcker för en bättre skoter?
Citera
2018-11-28, 14:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du är nog inte ensam som gjort det.. Men kör på det om du får ekonomin att gå runt..
Vad är studielån förresten? Kan man få en så pass stor summa att det räcker för en bättre skoter?

tror man kan få upp till ca. 300 000 motsvarande svenska kronor.
studielån har typ minus ränta som ges tills studeranden som ansöker om det här i finland och blir man utexaminerad inom utsatt tid behöver man bara betala tillbaka 60% av lånet
man behöver inte betala tillbaka eller amortera sålänge man studerar
Citera
2018-11-28, 19:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superboonan
tror man kan få upp till ca. 300 000 motsvarande svenska kronor.
studielån har typ minus ränta som ges tills studeranden som ansöker om det här i finland och blir man utexaminerad inom utsatt tid behöver man bara betala tillbaka 60% av lånet
man behöver inte betala tillbaka eller amortera sålänge man studerar

Okej tackar, trodde man kunde bara ansöka s.k studielån som betalas ut per månad, som det flesta har som studerar. Hade ingen aning om att man kunde ansöka om en stor summa på en gång.
Citera
2018-11-28, 20:15
  #7
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Okej tackar, trodde man kunde bara ansöka s.k studielån som betalas ut per månad, som det flesta har som studerar. Hade ingen aning om att man kunde ansöka om en stor summa på en gång.

Nej du har rätt du får ut månadsvis under hela studieperioden (förutsatt du att klarar x antal poäng varje termin). Om du sparar allt du lånar får du ihop en stor hög med pengar som du kan göra vad du vill med (det är menat för boendekostnader och dyl. men ingen som kontrollerar det).
Självklart ska det betalas tillbaka men det vet du ju.

Man kan få mindre tilläggslån för saker som behövs i studierna (inte skoter ^^)
Citera
2018-11-28, 20:19
  #8
Medlem
En bra idé med skoter. Om din sambo jiddrar kan du fråga henne om man verkligen behöver 10 par skor och 5 handväskor.
Citera
2018-12-02, 07:13
  #9
Medlem
Kör på så länge du kan betala tillbaka utan problem när du är utexad! Jag jobbade heltid och tog studielån ett tag så att jag kunde resa utomlands en längre tid. Bästa valet jag gjort.
Citera
2018-12-04, 08:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Nej du har rätt du får ut månadsvis under hela studieperioden (förutsatt du att klarar x antal poäng varje termin). Om du sparar allt du lånar får du ihop en stor hög med pengar som du kan göra vad du vill med (det är menat för boendekostnader och dyl. men ingen som kontrollerar det).
Självklart ska det betalas tillbaka men det vet du ju.

Man kan få mindre tilläggslån för saker som behövs i studierna (inte skoter ^^)


studerar i finland andra regler här, vet att man kan få åtminståne runt motsvarande 100 000 sek på en gång
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback