2018-11-28, 21:30
Medlem
Joomlas avatar
Jag tycker det är ett lite mysko urval av yrken. Jag hade hellre hört hur ni i tråden rangordnar t.ex SSK (inget statusyrke men meningsfullt jobb), psykolog eller teknisk fysik (civilingenjörernas ingenjör).

Min ordning blir så här, oavsett lärosäte.
1. Läkare
2. Diplomat
3. Civilingenjör
4. Apotekare
5. Ekonom

Skulle jag inkludera mina egna urval skulle jag nog lägga in teknisk fysik, psykolog, SSK efter diplomat, i den ordningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunisastar
Varför spelar lärosätet roll? Blir man inte detsamma, vart man än kommer ifrån?
För läkaryrket verkar det finnas en utbredd missuppfattning om att KI skulle ha någon särställning. Vill påstå man blir exakt lika mycket läkare med exakt samma (höga) status oavsett var i världen man läser, även om det kan finnas variation i vad man blir bra på när man är nyfärdig.
Citera
2018-11-28, 21:37
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
1. Läkare från KI
2. Ekonom från HHS
3. Diplomat från diplomatprogrammet
4. Civ.ing från KTH/Linköping universitet
5. Apotekarprogrammet från Uppsala uni

Det var en mager trådstart men visst. Du borde ju argumentera för dina egna val också!

Såhär "rangordnar" jag dem (sedan betyder det inte att jag själv hade valt så).

1. Diplomatprogrammet: Det är inget program som du kan komma in direkt från gymnasiet utan personerna har gått en eller flera utbildningar. Det krävs även bra referenser (alltså högre tjänstemän eller politiker). Det är en status utbildning som det är svårt att "bara" plugga sig till. Lite som moderna adeln.

2. Ekonom HHS. Det är den finaste ekonomiutbildningen som finns i Sverige och det går enbart att plugga programmet där och enbart till ekonom. Det går inte att gå dit o läsa en 5 poängs kurs eller Många kommande ledare inom näringsliv och offentligheten kommer härifrån. Att de inte får första platsen är för att det är flera av dem som senare går vidare och läser på diplomatprogrammet. När jag går förbi byggnaden på Sveavägen så inser jag att det är en riktig statusutbildning jag passerar (utan att själv haft några direkta drömmar att gå där).

3- Läkare från KI. Det är nog dne utbildningen jag själv hade valt och den jag tycker är "finast" men statusmässigt så är det fortfarande bara en grundutbildning och det finns många andra enklare program på den skolan med. För att höja sin status är det att vidareutbilda sig inom något ämnesområde som gäller.

4. Civilingenjör KTH. Många som läser där. Fin utbildning men inget som skriker "jag kommer bli rik!" eftersom många ingenjörer har svårt att få jobb, verkar lite udda och tjänar sämre än många från de andra.

5. Apotekare: Inget fel på apotekare men känns som du lika gärna kunnat slänga in vilken random utbildning här som helst. Lite om du ursäktar "jag kom inte in på läkarprogrammet i Sverige och orkar inte plugga eller har inte råd för att plugga i polen så jag blev apotekare".
Citera
2018-11-28, 22:14
Medlem
Bra inlägg! Håller helt med. Håller också handels högre än läkare, upplever helt annan ambition hos studenterna där + mer ”mytomspunnet”, elitiskt osv. Även färre till antalet än läkare.

Om vi ska rangordna utbildningar som svenska studenter har att välja på borde även möjligheter utomlands, typ Harvars, Oxbridge etc inkluderas. Diplomatprogrammet (förutsätter att vi pratar utbildningar och inte yrken) är ju även ett lite annat djur än övriga utbildningar på listan, mer av ett ”program” än en utbildning.

Läkare spelar ingen roll om man läst på KI eller övrigt lärosäte, även om stockholmare tror det (pluggade själv KI btw).

Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Det var en mager trådstart men visst. Du borde ju argumentera för dina egna val också!

Såhär "rangordnar" jag dem (sedan betyder det inte att jag själv hade valt så).

1. Diplomatprogrammet: Det är inget program som du kan komma in direkt från gymnasiet utan personerna har gått en eller flera utbildningar. Det krävs även bra referenser (alltså högre tjänstemän eller politiker). Det är en status utbildning som det är svårt att "bara" plugga sig till. Lite som moderna adeln.

2. Ekonom HHS. Det är den finaste ekonomiutbildningen som finns i Sverige och det går enbart att plugga programmet där och enbart till ekonom. Det går inte att gå dit o läsa en 5 poängs kurs eller Många kommande ledare inom näringsliv och offentligheten kommer härifrån. Att de inte får första platsen är för att det är flera av dem som senare går vidare och läser på diplomatprogrammet. När jag går förbi byggnaden på Sveavägen så inser jag att det är en riktig statusutbildning jag passerar (utan att själv haft några direkta drömmar att gå där).

3- Läkare från KI. Det är nog dne utbildningen jag själv hade valt och den jag tycker är "finast" men statusmässigt så är det fortfarande bara en grundutbildning och det finns många andra enklare program på den skolan med. För att höja sin status är det att vidareutbilda sig inom något ämnesområde som gäller.

4. Civilingenjör KTH. Många som läser där. Fin utbildning men inget som skriker "jag kommer bli rik!" eftersom många ingenjörer har svårt att få jobb, verkar lite udda och tjänar sämre än många från de andra.

5. Apotekare: Inget fel på apotekare men känns som du lika gärna kunnat slänga in vilken random utbildning här som helst. Lite om du ursäktar "jag kom inte in på läkarprogrammet i Sverige och orkar inte plugga eller har inte råd för att plugga i polen så jag blev apotekare".
Citera
2018-11-28, 22:16
Medlem
Svaret på frågan hur är inte alls, svaret på frågan varför är att jag är en vuxen människa.
Citera
2018-11-28, 22:17
Medlem
Diplomatprogrammet kallar sig själva för mer av ett ”traineeprogram” - inte alls utbildning. Ska vi börja baka in traineeprogram här finns många meriterande att välja mellan...
Citera
2018-11-28, 22:35
Medlem
3-4-1-2-5

Diplomat, Civilingenjör, Allmänläkare, Ekonom, Apotekare
Citera
2018-11-28, 22:36
Medlem
3Diplomat
4Civilingenjör
1Allmänläkare
2Ekonom
5Apotekare
Citera
2018-11-28, 23:06
Medlem
MPGTNs avatar
Citat:
1. Läkare från KI
2. Ekonom från HHS
Inget av de där är ett yrke. Det är utbildningar. Status (i mina ögon) beror helt på vad de ägnar sig åt och vad de gör av sin tid.
Citera
2018-11-28, 23:28
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
1. Läkare från KI
2. Ekonom från HHS
Rang ordnar efter min värderingar istället för ekonomisk vinning eller ekonomisk hierarki;

1. Läkare;
En god doktor är svårt att hitta. En god, adekvat, familjär o uppföljsam doktor är bristvara.
Guld värt o har av de yrkena min högsta respekt.

2. Diplomat;
Nada. Politik-jiddrare varken höjer eller sänker personens 'status' i mina ögon.

3. Ekonom;
En mänsklig dator med inriktning på finans, heller inget som är 'status' imo.

4. Civil ingenjör;
Beroende på vilka arbetsuppgifter/arbetsgivare, så för de utvecklingen framåt o har min respekt.

5. Apotekare;
Butiks/kassa-personal med kunskaper om läkemedel istället för spik, bil, tv's, hundkoppel, takpapp, *övriga butiksanställda-yrken*. Är bra att det finns såna, så.

Med detta sagd, utan tvekan håller jag en god doktor högst på listan för egen del.
Citera
2018-11-29, 00:18
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
1. Läkare från KI
2. Ekonom från HHS
1. Läkare från KI
2. Civ.ing från KTH/Linköping universitet
3. Ekonom från HHS
4. Apotekarprogrammet från Uppsala uni
5. Diplomat från diplomatprogrammet
Citera
2018-11-29, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Läkare och diplomater har nästan alltid viktiga jobb som innebär en viss makt.
En civilingenjör kan hamna på värsta meningslösa skitjobbet. Samma med en ekonom.

Fast å andra sidan innehas 95% av alla högstatus jobb av ingenjörer och ekonomer.

Ta random börs VD eller höjdare och kolla hans utbildning.
Citera
2018-11-29, 04:45
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Samhället skulle nog rangordna det så här..

1. Ekonom från HHS
2. Läkare från KI
5. Apotekarprogrammet från Uppsala un

iHHS,KI läkare och Diplomatprogrammet kräver väl alla högsta betyg i alla ämnen eller maxat högskoleprov. Dessutom tjänar ekonomer från HHS bäst av nedanstående grupper ( jag tror många i tråden missar att det är HHS det handlar om och inte random ekonomutbildningar ute i landet). Samhället överskattar fortfarande läkaryrket enormt och dom andra

Personligen skulle jag ranka såhär..
1. Civ.ing från KTH/Linköping universitet
2. Diplomat från diplomatprogrammet
3. Ekonom från HHS
4. Apotekarprogrammet från Uppsala un
5. Läkare från KI

Ingenjörer betyder mest för samhällsutvecklingen ,tillväxten och ekonomin. Dessutom kan en ingenjör bli stenrik som entreprenör vilket är svårt för dom andra yrkeskategorierna. Kirurger har en hög status och även vissa mer tekniskt lagda forskare. Resten av läkarkåren är kvacksalvare som borde bli bortrationaliserade av programvara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in