• 1
  • 2
2018-11-28, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sungamen
Man ska väl inte behöva träna självförsvar för att jobba som sjuksköterska? Varför inte utrusta dom med varsin AK oxå?
Vad säger facket om detta. Är detta rimligt?
Ska inte o ska inte.
Redan för 15 år sedan så ingick självförsvar i utbildningen till undersköterska till människor som skulle jobba med äldre svenska människor inom äldrevården.
Nu var den rätt så värdelös då personen som fick utbildningen skulle visa mig hur bra den var. Hon blev snabbt ett paket.
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Vilket skitsnack! Samhället har ju aldrig varit säkrare än vad det är idag. Brotten och hoten har ju inte ökat, det är bara så att folk anmäler mer idag. Hon måste ha inbillat sig saker efter att ha läst för mycket alternativmedia. Så går det när man inte lever i verkligheten.

Så låter det ju ifrån våra vänsterdårar och feminister här på FB.

Om dessa kurser hjälper kvinnorna så varför inte. Allt som gör att modet får sig en knuff är bra.
Samhället ja. Samhället är mer säkert än någonsinn. Detta utesluter inte att de osäkra områdena har eskalerat. En jävla skillnad.
Senast redigerad av Provocative3.0 2018-11-28 kl. 00:35.
Citera
2018-12-09, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirreboy
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...g-sjalvforsvar

Vad är det som händer?

----

Citerad artikel redigerad mht regel 1.02 Upphovsrätt

/Moderator

Låter som kärringarna får det samhälle de röstar fram. Tycker inte våra skattepengar ska gå till självförsvarskurs för dessa. De får väl sitta i sin egen skit.
Citera
2018-12-09, 16:45
Medlem
är det tryggt och säkert för övriga vårdtagare?

åker man till akuten så är man väl inte i stånd att försvara sig mot något eventuellt hot?
Citera
2018-12-09, 17:19
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Bättre att ”svennehororna” konverterar och tar på sig hijab.
Citera
2018-12-09, 23:54
Medlem
Tja.bara tanken att någon som inte är vit får våldta kvinnor som arbetar
oavsett om det är sköterskor.

Det get mig självmordstankar
och sedan klagar chefer och äckel
att dom inte får och inte ska träna försvar
för det är moraliskt fel att ens tänka
på våld och dessas stackars skötekor
ska ha en skyldighet att vara snälla
och prata sig till säkerhet.
Det är som polisen som säger försvara inte ditt hus,håll dig i säkerhet
tills polisen kommer nästa vecka.

Jag tror att det finns ett rent hat mot alla som pratar som
att slås, att försvara sig eller tala om att andra kan skada en.
Att vara svag och beroende är idealet.
Citera
2018-12-10, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sungamen
Man ska väl inte behöva träna självförsvar för att jobba som sjuksköterska? Varför inte utrusta dom med varsin AK oxå?
Vad säger facket om detta. Är detta rimligt?

facket säger, vi bryr oss inte om er säkerhet, vi tycker bättre om muslimerna och vi vill att ni
ska anpassa er till muslimerna och inte provocera våra nya vänner
så att vi kan vinna nästa val med kebab-röster.
För det finns fler kebab än vad det finns sköterskor
och ni ska vara så djälva tacksamma mot facket och social demokratin,
så vi tycker det skulle vara fin om ni håller käften
om en våldtäkt eller två.
Fast om en rik chef skulle ens taffsa då ska ni ringa meetoo,fattarni?
Citera
2018-12-10, 00:40
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
SNÄLLA.. vad ska en sjuksköterska på 1 och 60cm som har tränat självförsvar i någon vecka göra mot Ahmed som har samma syn på kvinnor som hundar göra? Det är alltid ett pack män mellan 20-40 år och någon har alltid vapen nära till hands.

Tror britta och agneta att det räcker med att dom får en smäll? Dom kommer ligga på marken i fosterställning medans minst 3 grabbar sparkar henne på huvud,rygg och mage.

För en gångs skull håller jag med er. Att tro att en ska kunna försvara sig efter att ha gått några gånger på en ” självförsvarskurs” mot någon som förmodligen är större, mer våldsvan och från gatan kommer aldrig att funka. Det skulle vara att slå mot skrevet eller ögonen o sen springa dom gäller, men nio av tio gånger kommer det inte att fungera.
Citera
2018-12-10, 00:50
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
För en gångs skull håller jag med er. Att tro att en ska kunna försvara sig efter att ha gått några gånger på en ” självförsvarskurs” mot någon som förmodligen är större, mer våldsvan och från gatan kommer aldrig att funka. Det skulle vara att slå mot skrevet eller ögonen o sen springa dom gäller, men nio av tio gånger kommer det inte att fungera.

Enkel avvärjning och andra baskunskaper skadar aldrig.

Dock så har hela vårdapparaten kört på grund. Jag har numera en privat sjukförsäkring via min arbetsgivare och får träffa läkare innom någon timme. Något som allt fler kräver. Operationer görs på Sophiahemmet och där behövs inga självförsvarskurser.

Än så erbjuder inte försäkringsbolagen privat akutvård. Men de säger att det är på gång.

Folkhemmet är delat. De som har, och de som inte har och måste stå ut med lägsta nivå.

Personligen så tycker jag att regeringspolitikerna ska tvingas nyttja den allmäna vården.
Citera
2018-12-10, 01:12
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Enkel avvärjning och andra baskunskaper skadar aldrig.

Dock så har hela vårdapparaten kört på grund. Jag har numera en privat sjukförsäkring via min arbetsgivare och får träffa läkare innom någon timme. Något som allt fler kräver. Operationer görs på Sophiahemmet och där behövs inga självförsvarskurser.

Än så erbjuder inte försäkringsbolagen privat akutvård. Men de säger att det är på gång.

Folkhemmet är delat. De som har, och de som inte har och måste stå ut med lägsta nivå.

Personligen så tycker jag att regeringspolitikerna ska tvingas nyttja den allmäna vården.

Det är inget som är ” enkel” avvärjning Tant Kerstin små fet kvinna på 56 år kommer inte enkelt kunna komma loss från Ali som är en van slagskämpe. Att göra några övningar där den andra låter Kerstin vinna har inget med en riktig strid o göra. Träna kampsport med någon som väger 20-30 kg mer än dig o som kan sina grejer så märker du att det här är inget jag kan vinna. Jag kan hålla med om att det är ” ok” att de får öva men det ör en falsk trygghet om de på riktigt tror att deras ” aikido knep” eller annat kommer funka på riktigt mot någon som eventuellt vill ge de stryk. Ett knytnävslag rakt på nosen på feta Kerstin så går glasögonen sönder o hon ligger förmodligen ned.
Senast redigerad av bombacci 2018-12-10 kl. 01:16.
Citera
2018-12-10, 01:15
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Det är inget som är ” enkel” avväpning. Tant Kerstin små fet kvinna på 56 år kommer inte enkelt kunna avväpna Ali som är en van slagskämpe. Att göra några övningar där den andra låter Kerstin vinna har inget med en riktig strid o göra.

Avvärjning är snarare att försöka ducka och springa. Men framförallt så kanske damerna känner sig tryggare.
Citera
2018-12-10, 08:52
Medlem
Alltså, jag jobbar inom psykiatrin. Det är rätt standard att man lär ut självskydd till personal inom sjukvården som arbetar inom riskområden. Akuten är ett riskområdet, då det trillar in både skadade med anhöriga och psykiskt sjuka personer där före dom slussas vidare dit dom ska. Oftast är det just separata akuter för somatik och psykiatri, men det är det ju inte alltid dom som trillar in vet om. Det är oftast gubbarna som jobbar på larmenheten och väktarna som håller i kurserna. Finns löpande utbildningar för självskydd på nästan alla större sjukhus.
Senast redigerad av lagomtillalla 2018-12-10 kl. 08:54.
Citera
2018-12-11, 00:14
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeXeL
Problemet är ju att denna typ av självförsvar lärs ut av oseriösa aktörer. Det finns ingen mening med en kurs i självförsvar. Det krävs mycket träning för att kunna använda denna typ av kunskap i verkligheten. Teknikerna som används under dessa kurser är också oftast dåliga. Det kan i stället för att skydda orsaka skada och ge ett falskt skydd i riktiga situationer. Motstånd mot en beväpnad eller obeväpnad gärningsman för den delen är mycket farligt. Bättre då att sjuksköterskorna tränas i intervaller och tränar upp kondition så att de kan undkomma förövare.

Exemplet som visas i denna video där en av kursledarna(?) "avväpnar" reportern visar på vilken nivå det här självförsvaret ligger på.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...-svt-reportern

Men jösses... "Experten" verkar ha avancerat från nybörjare till instruktör på en vecka. Om hon får kämpa så för att få loss gummikniven ur handen på en passiv fjant som håller kniven fel kan man ju fråga sig vad hon gör om motståndaren har en karambit och dessutom är ofin nog att röra på sig.
Senast redigerad av MrBulldogg 2018-12-11 kl. 00:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in