Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-27, 18:25
Medlem
treochenhalvs avatar
Ja, som rubriken lyder, om du som säljare kränger på en kund mer grejer än denne tänkt köpa från början, får du något för det? Eller står du fortfarande på din stadiga lön som ser likadan ut varje månad? Är det så att den säljare som fått mest sålt, eller sålt dyraste produkterna får någon bonus?
Någon Elgigantenanställd eller annan som vet hur det fungerar eller brukar fungera iaf på liknande kedjor får gärna svara!
Citera
2018-11-27, 18:34
Medlem
Dom brukar köra med vissa interna kampanjer där varuhusen "tävlar" mot varandra i att sälja något. Kan t.ex. vara vilket varuhus som säljer flest Bosch-eltandborstar under december månad. Så pushar dom på som fasen med det, och får säljarna hajpade på det hela. Det varuhus som vinner kampanjen får någon slags belöning, t.ex. en liten lönebonus, bjudresa någonstans eller en mobiltelefon i julklapp. Typ så. Men vad gäller ordinarie merförsäljning så är det bara cheferna som får bonusar.
Citera
2018-11-27, 19:49
Medlem
Som anställd på Elgiganten har du i grund o botten en handelslön. Sen så finns det en liten provision på försäkringar, dock måste man komma upp i ett belopp innan provisionen börjar ticka. Sen har man en satt budget på sin avdelning, nås den utfaller bonus och delas upp procentuellt på vilka som dragit in mest pengar så att bara cheferna får en bonus stämmer ej. Sen finns det till o från olika tävlingar/kampanjer där det finns allt från styckbonus, priser eller resor. Men det finns inte provision om du kränger på en kund en extra produkt eller dylikt i normala fall.
Citera
2018-11-27, 19:50
Medlem
Enl en bekant som jobbat på Elgiganten, Netonnet samt Mediamarkt så är det bara MM som inte har någon form av belöningssystem som är säljbaserad.
Lite kul att då jämföra.
Min bekanta har nu sagt upp sig från både EG o NoN medan h*n sökte tjänstledigt från MM medan h*n studerar. Med detta jobbar h*n då timmar där.
Anledningen till att h*n inte sade upp sig beror på att h*n älskar jobbet på MM där både kunder o chefer är trevliga.
Det omvända rådde på de andra två.
Sammanträffande?

Ser jag till mig själv så var jag kund hos dessa redan innan min bekanta ens gått ut gymnasiet o även jag märkte av skillnaden.
De enda gånger jag som kund var nöjd var när jag gick ut ur MM då de aldrig försökte sälja på mig mer skit än vad jag kom in för. Vid ett tillfälle så behövde jag ett headset för att kunna Skypa med min tillfälliga särbo över datorn. Här hade killen chansen till att pumpa mig på pengar. Men i stället för att sälja på mig ett headset som var dyrare än jag räknat med så såg han min telefon. Fixade mig mitt första (har det fortfarande kvar) abonnemang med fria samtal samt ett headset för en hundring till telefonen.
Den kille såg en mkt trevlig o nöjd kund gå sin väg för att återkomma den dagen han skulle köpa en dyr dator med ett äpple på.
Citera
2019-09-11, 21:05
Medlem
Jobbar på företaget och kan berätta att det är olika beroende på om du jobbar på egenägda varuhus (EGAB) eller franchisebutik.

Inget varuhus jobbar med provision. Då det innebär att du som säljare får en viss del av vinster i försäljningen. Man jobbar med bonussystem.

Och som sagt, bonusen är helt styrd av hur man ligger mot budget. Vissa varuhus har en årsbonus, vissa har en bonus som betalas ut varannan månad.

Och för att spräcka alla myters myt. NEJ, säljare får inte mer för de säljer en produkt som är dyrare. Det är ALDRIG fallet. Självklart hjälper de oftast att klara den satta budgeten. Men inte direkt för säljaren. Det är ren bullshit.

Och hur bonussystemen fungerar orkar jag ej förklara, då det finns runt 30 olika system och alla har sin egen touch på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in