2018-11-27, 14:23
Medlem
Fanndiss avatar
Det går sakta men säkert mot jul, och jag beslutade mig för att besöka den traditionella julskyltningen i min gamla hemstad. Jag sökte på nätet för att hitta tid och datum.
Traditionellt skall det ju vara den sista söndagen i november, men man vet ju aldrig...
Jag sökte på Julskyltning, stadens namn, 2018 och hittade ingen information alls. Jag prövade att skriva skyltsöndag i stället men hittade inget då heller.

Till slut hittade jag något om en "traditionell julmarknad" som skulle hållas på en lördag.
Jag skrev en rad till arrangörerna och frågade om detta är den "vanliga" julskyltningen eller om det är nåt annat. De svarade att det mycket riktigt är det som är julskyltningen.
I flera städer/byar verkar det vara samma, de har traditionell julmarknad, jullördag eller lyslördag.

Egentligen inget fel i det, det är ju allt som oftast trevliga tillställningar.
Men varför verkar traditionen med sista söndagen försvinna mer och mer, liksom namnen skyltsöndag och julskyltning?
Jag kanske är lite konservativ, men det känns så självklart att det heter julskyltning och att det är på en söndag.
Tänk om man skulle flytta julafton till 21 dec och döpa om det till "traditionell vinterfest"?

På min nuvarande ort är man mera traditionsbundna, här har man korrekt namn och datum än.
Citera
2018-11-28, 15:08
Medlem
Fanndiss avatar
Ingen som har nåt att tillägga?
Citera
2018-11-28, 17:19
Medlem
ChocolateWatchbands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Ingen som har nåt att tillägga?

Vi är redan trötta på julen.

När jag var barn var det en fantastisk upplevelse under hela december (tack föräldrar), men nu... näää.
Citera
2018-11-28, 20:21
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateWatchband
Vi är redan trötta på julen.

När jag var barn var det en fantastisk upplevelse under hela december (tack föräldrar), men nu... näää.
Visst, julkänslorna blir ofta inte lika starka i vuxen ålder som i barnaåren, men jag tycker fortfarande att julen känns sällsam och mysig.
Det jag kan bli less på är däremot när varuhus och butiker börjar julpynta redan i oktober.
Jag var inne på Dollarstore i oktober och där såldes julpynt och Halloweenpynt samtidigt. Först en hylla med pumpaskallar och häxhattar och sen en hylla med tomtar och halmbockar.
I mitt tycke så är julskyltningen själva avstampen. Det passar att börja julpynta runt första advent, och i mellandagarna skall pynten och granen plockas undan innan man skålar för det nya året.
Citera
2018-11-28, 21:23
Medlem
ChocolateWatchbands avatar
Det borde vara en fin tid, första advent, julkalender, julbak osv. Men när köparna försöker pracka på oss julmust i augusti och julprylar i september har mystiken med julmörkret försvunnit. Så synd, julen borde hållas inom december.
Citera
2018-12-03, 18:09
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Kultur: allmänt --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem