Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoskitz
Sanna mina ord att los suecos kommer inte dömas till långa fängelsestraff. Mord och sprängningarna kan ni glömma att dom blir dömda för. Narkotika smuggling kanske. Men dom lär bli dömda för organiserat brottslighet. Mekky och hans högra hand lär få mellan 6-10 år. Mekkys bror och den högra handens bror lär få mellan 3-6 år. Rami tror jag han hette lär också få några år. Innan 2025 är dom flesta ute. Rättegången har inte fått ett datum än men ska börja någon gång under hösten.
Vadå, så om det blir dubbla livsstidsstraff på var och en så kommer ni de kriminella arabklanerna i Malmö jihadda o kaosa igen då ??
Ut o jihadda då för fan för att hen åkt fast - Ska det vara mångkultur så ska det väl ? Fegisar

??? Det är inte svensk rättspraxis vi snackar om här, det är spansk.
DETTA ÄR SPANIEN, INTE SVERIGE. Det är inte heller USAs advokatserier och CSI och liknande där tittaren får fakta serverat på ett bräde. Och ett perfekt manus utan logiska brister...
Spansk rättvisa är ingen underhållning om ni nu trodde det. Vill ni se på underhållning så besök istället våra bårhus och titta på döingar, , så slutar ni önska sådant något mera.
Visserligen kan du ha roligt och det är lättsamt liv i Spanien, men du ska fan inte göra några brott - då kan det gå riktigt jävla illa. Spanien har inte ens en snatterilagstiftning, utan du kan hamna inför domstol bara för att tagit springnota på en bar.
Hur kan du vara så tvärsäker ? Jag skrev för en tid sedan att ni skulle kontakta spanska justitiedepartementet och fråga ? Har du gjort det ?
Har du åtalet framför dig, eftersom du skriver som du gör ?
Klart som korvspad att advokaterna kommer att försöka få brotten att låta som något smått, det är ju deras jobb, att åtminstone hålla klienterna vid gott mod.
Spansk rättvisa är annorlunda på det viset att de bara lämnar lite information till massmedia.
Det bara är så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoskitz
Sa till er att han var redan utlämnad till spanien. Dubai har inte tid för att låsa in folk och döma dom för små saker.
En sak jag la märket till på Sydsvenskans artikel var att alla deras försvars advokater har påpekat att åklagare inte har bevis för brotten utan att det är indicier. Tror inte dom doms för mord eller sprängning. Som max får ledaren 6-10 år tror jag.
Haha, vilket nys. Om det är de spanska advokaterna som har uttalat detta, så är det ett
förberett standardsvar, som de brukar klämma ur sig. Långt innan rättegången börjat och de fått se åtalet. (*)
Åtalen kan också bli uppdelade i varje brott för sig.
Du verkar ha en slags "laid-back" attityd kring brott i Spanien. Åk dit i stället och gör några fula brott där så kommer du att se hur Guardia Civil kommer att behandla dig.
Du kan få tex två år för misshandel.
De har ingen genus- och dialog-utbildning, nej.
Inte fikaterapi heller.
Har för mig att de har faktiskt rätt att skjuta ifall du försöker tex fly vid ett gripande, även om du är obeväpnad.
Det går ju inte heller att se om någon är beväpnad eller inte.
Och tex trafikbrott har det blivit hårdare också. Tex ett rattfyllo körde mot rött ljus mitt i natten, och dödade en 70-årig man tydligen av svenskt ursprung på ett övergångsställe för rätt många år sedan i Spanien. Rattfyllot dömdes visst till 8 års fängelse.
Ett annat rattfyllo hade dödat två och fick 14 års fängelse, även den påkörningen fanns på övervakningskamera.
Tänk dig det omvända istället, att det verkligen bara varit indicier kring dåden. Då hade det troligen inte räckt för häktning, nej. Då hade Amir Mekky fått husarrest med anmälningsplikt hos Polisen.
Nej, du verkar resonera helt uppe i det blå. Helt uppe i det blå. Det är annorlunda att läsa om sådant här i Spanien, eftersom åklagaren bara lämnar fram det som räcker för häktning. Advokaterna får inte veta så värst mycket. De skulle knappast köra igång en sådan utredning på bara indicier.
Och de spanska tidningarna skriver inte heller mycket, eftersom de inte vet mera än advokaterna. Det är bara så i Spanien. Spanska åklagare brukar hålla hårt på sekretessen bla för vittnenas säkerhet, och svarar inte på frågor ifrån pressen. Det är inte deras jobb att svara på sådant. Deras jobb är att sätta samman ett åtal, och utreda brotten.
Och UAE el Al Jazeera skrev ju att Amir Mekky skulle utlämnas pga mord begångna i Spanien.
Dubais domstol tyckte tydligen att den bevisningen som presenterades av Spaniens UD var tillräckliga för att verkställa utlämningen.
Så vi får nog se när åtalet kommer och rättegången startar.
Tidigare hade de skrivit gissningsvis Januari 2021.
(*)
Det kan också röra sig om ett översättningsfel. Översätts den spanska ordalydelsen till tex engelskan som då blir till tex indictment, som betyder åtal eller stämning. Men i svenskan har ordet indictment förvanskats ibland till indicier. Ett mycket svagare ord.
Det motsvarande svenska ordet indicier i engelskan heter istället circumstancial evidence, dvs bevis som inte direkt hör till fallet, utan bara indirekt. Indirekt och indicier är samma ordstam i svenskan, och har samma ursprung ifrån latinet. Tyvärr har orden kommit att användas på lite olika sätt i de olika länderna som baserat sina språk på tex latin och grekiska.
Man kan se att tex Google Translate översätter dåligt ifrån tex spanska till svenska, men texten blir mera läslig om man översätter till engelska.