Citat:
Ursprungligen postat av
Cannespander
Vilka argument finns emot att korta OMX, DJ, eller liknande, vid nedfall i perioder då inget tyder på att det stabiliseras inom de närmaste dagarna/veckorna
Jag har bear certifikat med 8-12x hävstång på tankarna
Min upplevelse från när jag spekat i nedgång är att det svåra är inte att veta om det går ner, men när. Ytterligare ett minus är att det på olika sätt kostar att hålla positionen, antingen det är blankning, certifikat, mini futures eller vad man sysslar med.
På grund av de negativa aspekterna av att speka i nedgång håller jag mig oftast ifrån det, brukar hellre avvakta och köpa på mig mer aktier när det ser översålt ut och en vändning kan anas inom kort. Fördelen då är att det inte kostar att behöva vänta på uppgången, och om man köpt företag som har en fundamentalt fungerande verksamhet - går med vinst, lämnar utdelning m.m. - så rör dom sig i cykler och uppgången kommer förr eller senare. Därmed inte sagt att dom tar sig tillbaka till tidigare nivåer, men dom faller ytterst sällan till tekniskt översålt och permanent blir kvar där, i det korta perspektivet kommer så gott som alltid en studs.