Citat:
Ursprungligen postat av
MoaMaria
Reportage i DN om hur det gick till när hon fick sitt tolfte barn. Inga kritiska frågor.
"I Sverige opereras oftast hela livmodern bort på kvinnor som drabbas av fastvuxen moderkaka.
För 58-åriga läkaren Anna Hammarström var det otänkbart.
Sökandet efter ett alternativ tog henne till Kina – höggravid med sitt tolfte barn."
https://www.dn.se/sverige/anna-hamma...dda-livmodern/
Läste också artikeln och häpnade över hennes val. Verkar vara en mycket speciell människa. Vissa kritiska frågor fick hon ju ändå, men jag tycker hon duckar dem. Eller snarare, hon fokuserade bara på risken det innebar för henne, inte att det kunde finnas en risk för barnet i magen med att t.ex. flyga höggravid.
Maken, 75 år, kommer inte få många (friska) år tillsammans med sitt yngsta barn.
Citat:
Hur ser du på riskerna du tog med en graviditet i din ålder?
– Jag är inte särskilt riskbenägen. Jag hoppar inte fallskärm, kör bil fort eller ägnar mig åt extrem utförsåkning. Jag har bedömt att jag klarar en graviditet och att de risker som finns går att hantera med adekvata kontroller.
Men att resa höggravid till Kina, var inte det ett risktagande?
– Jag kände mig aldrig orolig. Jag hade större förtroende för vården jag skulle få i Kina. Sverige är helt enkelt inte bäst på den här komplikationen.