2018-11-25, 20:21
Medlem
Hej!
Jag har ett aktiebolag (ensam ägare). Förra räkenskapsåret som slutade 2017-04-30 beslutade jag om utdelning av x kr i aktieutdelningen. Nu sitter jag och skall skicka in årets bokslut (skall vara inne på fredag!!!) till bolagsverket och inser att det ser jäkligt konstigt ut. Själva utbetalningen av av aktueurdelningen gjorde jag i september 2017 alltså årets räkenskapsår. Denna gjorde jag som övrig utdelning konto 8210 och den hamnar ju nu som finansiell kostnad på resultatrapporten. Det ser alltså ut som jag gått back massor detta år! Att jag betalat ut utdelning till mig själv kan väl inte vara en förlust som minskar min vinst? Som det ser ut nu skall jag inte betala någon skatt och det kan väl inte stämma? Vilket konto skall aktieutdelningen bokföras på?

Help!!
Citera
2018-11-25, 20:53
Medlem
bokas debet konto 2091 (balanserade vinstmedel) och kredit 1930 (bankkonto) alternativt konto 2893 (Avräkning närstående).

Dvs hanteringen görs över balansräkningen. Resultaträkningen ska ej vara inblandad vid lämnande av utdelning.
Citera
2018-11-25, 20:58
Medlem
Du kan bara dela ut bolagets fria egna kapital, så om du tagit ut så mycket så det ser ut att gå back en massa så har du ett problem. Då får du återföra pengar. Bolaget betalar skatt på resultatet, och du betalar skatt på utdelningen.
Citera
2018-11-26, 18:26
Medlem
Tack nu ser det bättre ut! Pengar finns var bara utdelningen jag bokförde fel.
Men en fråga till, jag använder årsredovisning online och skall nu fylla i posten kassa och bank. Jag har drygt 100000kr på kontot men när jag tittar i huvudboken i bokföringsprogrammet (wrebit) så står konto 1930 bank som minus. Det saknas helt enkelt dom pengarna från förra räkenskapsåret som väl borde finnas där? För huvudbokens konto 1930 bank skall väl överenstämma med mitt faktiska banksaldo vid räkenskapsårets slut? Hur överför jag förra årets saldo vidare till detta år? Finns en knapp som heter lägg till ingående balans är det den? Vilka konton i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in