• 1
  • 2
2018-12-26, 21:49
Fastnade fr femman av de ungerska rapsodierna i dag. Den r klart annorlunda n de vriga arton. Den r inte lika sprittande och sprudlande som de andra r, utan slr an en nedstmd ton. Den lter nstan som att den skulle kunnat vara en del av Chopins nocturner (nstan... men nu slr vl ngon kunnigare mig p fingrarna och sger att den till formen inte ens tillnrmelsevis r en nocturne, eller ngot). Den store Liszttolkaren Cziffra vid pianot. Tyvrr inte med det bsta ljudet. Jag leker lite med tanken och frsker frestlla mig hur Liszt spelade denna och sina vriga rapsodier sjlv. S synd att man inte kan veta hur han lt, eller hur de andra stora lt nr de satt vid pianot, hur de spelade, hur skickliga de var, Beethoven, Mozart osv.

https://www.youtube.com/watch?v=0fz2...RDwAquTBiOXOPo

Mer Liszt till folket!
Citera
2018-12-26, 22:28
Jag har alltid haft lite mindervrdeskomplex nr det kommer till musik och att tala om musik med andra musiker, eftersom jag inte spelar sjlv och inte heller kan ngon musikteori alls och drfr inte kan tala om musik utifrn musikaliska eller musikteoretiska begrepp. Under mnga r hade jag mindervrdeskomplex ver detta, i knslan av att mina uppfattningar kring musik inte var lika vrdefulla eftersom jag sjlv inte spelade. Det r ver nu och jag har numera helt frlikat mig med att min ingng till musik r helt och hllet fenomenologisk: det som spelar ngon roll fr mig r vilka knslor och stmningar musiken frstter mig i, vilka bilder som av musiken trder fram infr min inre blick, hur jag kan "verstta" melodier och ljudmnster till sprk, dofter, frger och olika rumsliga miljer, vilka inre och yttre resor som musiken fr mig p. Musiken r fr mig en spegelblank sj som jag lskar att spegla mig i, i vars inre jag lskar att doppa mig och drnkas i fr att drur hmta kraft. Musiken r en bild av livet, av mig, av mnniskorna omkring mig, av krleken jag upplevt till mina krlekar, av den sorg jag knner ver att vara sjukskriven, av den gldje jag erfar under mina lyckligaste timmar, framfr en bok, i anblick av ngonting sknt, den intagande vrmen av ett vnligt ansikte, en kram eller en handskakning.

Vart n vi gr kan vi stlla upp musiken som en spegel, som en bild, fr det som inte ord allena kan fnga, men som musikens rrelser kan ringa in eller peka mot. Olika kompositrer kan ju fnga olika delar av sjlva Livet p sina olika stt. Liszt r nog den som bst fngar upprymdhet och iver, barnslig, skuttande iver... Som av s mnga andra av denna samling ger den tolfte ungerska rapsodin mig knslan av ett barn som skrattande studsar fram lngs soldrnkta grsmattor i jakt efter en boll... Gldjen, ivern, fnittrandet... Underbar syn!

https://youtu.be/BED381eEDvU
Citera
2018-12-27, 16:18
Jag sg en rtt bra film igr, nmligen den australiensiska skapelsen Shine frn 1996, som r en verklighetsfrankrad levnadsskildring av den polsk-judiskttade, australiensiska pianisten David Helfgott och hans uppvxt under en bestmd och knslokall, musiklskande far som undervisar och frmanar sin son, David, till att bli en framstende pianist. David hetsas av sin far att bli allt bttre och att, utan en annan lrares samtycke, att bemstra Rachmaninoff och i synnerhet hans tredje pianokonsert. Filmen handlar om detta frsk till bemstrande och det kliv ver trskeln till vansinne och psykisk sjukdom som David fr som fljd av detta. Fr denna trd r det vrt att lgga mrke till att David inte enbart spelar Rachmaninoff i filmen, utan ocks spelar Chopin och... ... ... vr allas lskade Franz Liszt! I filmen fr vi se David spela, inte blott den andra ungerska, utan ven La Campanella och Un sospiro (bgge vilka dryftats tidigare i denna trd). Det hade jag inte vntat mig, utan trodde rubbet skulle handla om Rachmaninoff. Trevligt var ocks att skdespelaren Geoffrey Rush, som spelar den vuxne David, som fick en Oscar fr bsta skdis fr sin prestation, spelar alla stycken sjlv i filmen. Tydligen spelade Rush piano fram till mitten av tonren och terupptog studierna i piano fr att kunna spela musiken sjlv och inte lmna ver uppgiften t en "stuntskdis" eller vad man ska sga.

Bra film fr lskare av klassiskt piano, Rachmaninoff och Liszt!
https://en.wikipedia.org/wiki/Shine_(film))
Senast redigerad av Caesare 2018-12-27 kl. 16:20.
Citera
2018-12-27, 22:06
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
orgel prel/fugan bwv543 lter nstan som skriven fr pianot, i tex alexis weissenberg framfrande

Nu sitter jag och lyssnar p Liszts versttning till piano av Beethovens femte symfoni: https://www.youtube.com/watch?v=LOVS...8IIjnkcTK1HInY.

Riktigt hftigt faktiskt. Pianisten Cyprien Katsaris har tydligen spelat in samtliga nio.
Citera
2018-12-27, 22:23
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Nu sitter jag och lyssnar p Liszts versttning till piano av Beethovens femte symfoni: https://www.youtube.com/watch?v=LOVS...8IIjnkcTK1HInY.

Riktigt hftigt faktiskt. Pianisten Cyprien Katsaris har tydligen spelat in samtliga nio.

najs,
tack fr tipset,
5:an r monumental, ska frska ta mig tid att avnjuta detta arrangemang
Citera
2019-05-11, 21:05
Medlem
saint-saenss avatar
Hur gr det Ceasare, har du utforskat mer av Liszts klangvrld? Det sgs ju att han var den bsta kompositren av andra mnniskors musik. Har du hrt tex hans operatranskriptioner?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in