2018-11-22, 11:16
Medlem
Harry_s avatar
ser att det är en 3mån bindning
kan dom höja till "normala" efter 3mån?

tänkte om jag ska förhandla med min bank
Citera
2018-11-22, 11:28
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_

Är det inte standard med tre månaders bindningstid på lån med rörlig ränta?

Kanske Avanza kan svara på din fråga?
Citera
2018-11-22, 11:41
Medlem
Tjuvhederns avatar
Rörlig ränta brukar alltid vara = bundet tre månader.

Efter varje tremånadersperiod kan ju räntan höjas, eller sänkas, men att de skulle göra en höjning till 2,00 tex är inte alls troligt. Om inte alla gammelbankernas räntor går upp ännu mer än så, helt oförutsett.

Däremot har väl Avanza nåt krav för att du ska få så låg ränta hos dem, typ att du ska ha sparat en miljon som är placerad hos dem, eller liknande.
Citera
2018-11-22, 14:13
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_

På alla rörliga lån kan räntan höjas var tredje månad, oavsett om det är hos Handelsbanken, Swedbank eller Avanza.

Och vad menar du med "normala"? Bolån+ på Avanza beviljas bara till folk med under 60 % belåningsgrad och OK inkomster. Med de förutsättningarna ska man vara nere på en räntenivå runt 1-1.2 % i dag.
Citera
2018-11-22, 14:15
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuvhedern
Däremot har väl Avanza nåt krav för att du ska få så låg ränta hos dem, typ att du ska ha sparat en miljon som är placerad hos dem, eller liknande.

Nja, TS pratar om Avanzas Bolån+, där finns inga krav på sparande eller ens att man ska vara kund utöver bolånet. Avanzas Superbolån kräver dock att man har minst tre miljoner i andra tillgångar hos Avanza, men då är räntan också 0,79 %.
Citera
2018-11-22, 14:57
Medlem
Jag har själv Avanza bolån+ är mycket nöjd.
De har inga krav på att du ska ha sparande eller något annat hos dom, men du får max vara belånad till 60% av bostadens värde.
Citera
2018-11-22, 15:56
Medlem
Stobrankerna varnar naturligvis för dessa lån med att de kan sägas upp närsomhelst osv och att det då kan bli svårt att få komma tillbaka till storbankerna.

Detta skulle då leda till en tvingad försäljning av bostaden och potentiella restskulder om detta sker i en dålig marknad.

Jag har dock inte sett några belägg för detta påstående.
Citera
2018-11-22, 18:03
Medlem
SophieNeveus avatar
Som tidigare nämns i tråden är att Avanza bolån enbart tillåter en belåning på upp till 60% av bostadens värde. De tillåter inte heller om du har pantbrev på bostaden hos en annan bank.
Det går alltså inte att kombinera med andra bolån hos annan aktör. Eller rättare sagt, du kan inte använda bostaden som säkerhet hos två aktörer samtidigt.
Mina föräldrar valde att belåna sin bostad till 30% eftersom att räntan var såpass förmånlig. De har under många års tid varit skuldfria och ägt hela fastigheten utan pantbrev eller lån.
Citera
2018-11-22, 19:00
Medlem
Lånet måste vara på över 500000 också för att ansökan ska godkännas.
Citera
2018-11-22, 19:24
Medlem
KnarkandeKamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Lånet måste vara på över 500000 också för att ansökan ska godkännas.

Men om man då bara behöver låna låt säga 300000 kan man väl låna 500000 och direkt betala in 200000? För så vitt jag vet kan man betala av obundna lån hur fort man vill. Eller?
Citera
2018-11-22, 21:58
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnarkandeKamel
Men om man då bara behöver låna låt säga 300000 kan man väl låna 500000 och direkt betala in 200000? För så vitt jag vet kan man betala av obundna lån hur fort man vill. Eller?
Skulle gissningsvis inte gå för genomskinligt, men låna pengarna för 1,09% och sätt in de tvåhundratusen på deras sparkonto som ger 1,25% i sex månader så går du med 0.16% vinst. Sen får du väl pyttsa in lite då och då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in