2018-11-21, 17:15
Medlem
MiniDiscs avatar
Jag läste denna artikeln: https://www.sydsvenskan.se/2018-11-21/malmokvinna-maktigast-bland-sveriges-lajvare-och-bradspelare

Där det står:
Citat:
Hon är sedan tidigare en av eldsjälarna bakom Spelens Hus i Malmö och Refugees Welcome to Malmö. Nu har Malmöbon Alexandra Appleby Hjortswang blivit ny förbundsordförande för spelhobbyförbundet Sverok.

Det låter som väldigt skilda intressen med Refugees Welcome och fantasybrädspel, men tidigare har jag hört från folk i dessa kretsar att hobbyn är politiskt infiltrerad av identitetsvänstern. När man först hör det så låter det absurt att vänsterfolk skulle infiltrera Dungeons & Dragons-sällskap, men det finns en teori jag hört som kan ha viss sanning; om en bransch är väldigt vinstbringande så är den såklart också väldigt konkurrensutsatt då alla vill tjäna pengar i en så lönsam bransch. Då går det inte att politiskt infiltrera den med idéer ingen har intresse av då de inte säljer så bra.

När hela branschen, i detta fallet brädspel i genren rollspel, blir mindre populär så försvinner konkurrensen och det är lätt att göra det till mer slutna sällskap än affärsverksamheter. Jag undrar om det förekommer, alltså att mycket av dessa brädspelsklubbar propagerar för identitetsvänsterns idéer. Jag har nämligen den uppfattningen att dessa människor som är inblandade i t.ex. Refugees welcome också har väldigt att hålla sina idéer utanför allt de gör. Alltså att man använder allt engagemang man har till att ständigt sprida sina politiska åsikter.
Citera
2018-11-21, 17:24
Medlem
De sysslar ju inte bara med brädspel och fantastik, även om den senare tillsammans med lajv och rollspel utgör själva grunden för "refugees welcome"-cirkusen med medelålders barnlajvande afganer och verklighetsfrånvända och kåta häxor på mottagarsidan.
Senast redigerad av Bananrepublikan 2018-11-21 kl. 17:26.
Citera
2018-11-21, 18:36
Medlem
MiniDiscs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
De sysslar ju inte bara med brädspel och fantastik, även om den senare tillsammans med lajv och rollspel utgör själva grunden för "refugees welcome"-cirkusen med medelålders barnlajvande afganer och verklighetsfrånvända och kåta häxor på mottagarsidan.

Denna tråd handlade inte om att jämföra lajvande med någon politisk rörelse. Jag undrade om själva spelen numera är totalt fyllda med politiskt innehåll. Alltså att t.ex. karaktärerna är "normbrytande" och alla scenarier handlar om något identitetspolitiskt.
Citera
2018-11-21, 20:03
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiniDisc
Denna tråd handlade inte om att jämföra lajvande med någon politisk rörelse. Jag undrade om själva spelen numera är totalt fyllda med politiskt innehåll. Alltså att t.ex. karaktärerna är "normbrytande" och alla scenarier handlar om något identitetspolitiskt.

Det är nog inte alls omöjligt. Titta bara på hur nya Genderfield 5 som Dice har låtits infilteras av just SJWs och identitetsvänster - så du praktiskt taget kan välja att vara en rullstolsbunden, kvinnlig neger i mohikanfrisyr utrustad med samurajsvärd som strider mot onda tyskar vid landstigningen i Normandie på Dagen D... Samtidigt som de onda tyskarna givetvis enbart är ariska, blonda och blåögda - dvs fienden.

Sen har ju det spelet fått hyfsat ovarmt mottagande av spelarbasen som inte prioriterar identitetspolitik, också...

Notera antalet likes kontra dislikes. Titta gärna i kommentarsfältet - men tänk på att det har gallrats ganska hårt.
https://www.youtube.com/watch?v=a7ZpQadiyqs
Citera
2018-11-21, 20:24
Medlem
Svea.Folks avatar
Risken är överhängande att det snart börjar lobbas för feminism, hbtq-frågor och antirasism. Vänstern infiltrerar och förstör allt de kan.
Citera
2018-11-22, 09:25
Medlem
PaulPaljetts avatar
Aldrig tänkt det själv, men det är nog kanske bara en slump? Likasinnade som driver varandra och samlas.

Av de rollspelare jag stött på som är >20 år så är nog samtliga mer eller mindre aktiva inom HBTQ, vänstern eller liknande och klankar gärna ner på och unfriendar SD-anhängare. Först i denna tråd som jag faktiskt reflekterar över denna korrelation.
Citera
2018-11-22, 22:33
Medlem
MiniDiscs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Aldrig tänkt det själv, men det är nog kanske bara en slump? Likasinnade som driver varandra och samlas.

Av de rollspelare jag stött på som är >20 år så är nog samtliga mer eller mindre aktiva inom HBTQ, vänstern eller liknande och klankar gärna ner på och unfriendar SD-anhängare. Först i denna tråd som jag faktiskt reflekterar över denna korrelation.

Om det är så att likasinnade samlas så är det ju ingen slump. Om de t.ex. utesluter folk som sympatiserar med SD så är det ju ett form av övertagande av en hobby. Varför de valt att fokusera just på bräd-rollspel blir dock svårt att förklara.

Det kan kanske ha att göra med att bräd-rollspelare alltid sökt någon form av bekräftelse från omvärlden att deras hobby var socialt acceptabel. Då kommer HTBQ-vänstern och gör bräd-rollspel till den mest progressiva hobbyn man kan ha. Jag kommer ihåg på 90-talet att samma sak hände med tv-spel och antirasism. Tv-spel sågs inte som en socialt acceptabel hobby, och då välkomnade tv-spelarna idéer om att tv-spelen var lösningen på all världens rasism. Nu är jag inte emot anti-rasism eller homofiler, men jag tycker det är löjeväckande att hålla på att bedriva politik genom en hobby.
Citera
2018-11-23, 09:07
Moderator
Popesizes avatar
Det finns en liknande tråd i brädspelsforumet.
(FB) Är den svenska rollspelskulturen fullständigt genusinfekterad?

Visst ser man tecken på att det kan ligga något i det. Och när tre stycken användare, oberoende av varandra, skapar liknande trådar (De två första har mergats ihop till ovannämnda tråd) så börjar det väl kännas mindre och mindre som en slump.
Citera
2018-11-23, 19:05
Medlem
MiniDiscs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Det finns en liknande tråd i brädspelsforumet.
(FB) Är den svenska rollspelskulturen fullständigt genusinfekterad?

Visst ser man tecken på att det kan ligga något i det. Och när tre stycken användare, oberoende av varandra, skapar liknande trådar (De två första har mergats ihop till ovannämnda tråd) så börjar det väl kännas mindre och mindre som en slump.

Moderator får gärna merga även denna tråden då det verkar handla om samma sak. Jag sökte innan jag postade, men det är svårt att veta vilka begrepp folk har använt sig av när de ska beskriva identitetsvänsterns infiltrering av brädrollspel.
Citera
2019-08-06, 06:15
Medlem
Pungsvings avatar
Dungeons and Dragons är en fantasivärld. Vänstern lever i en fantasivärld. Det är därför vänsterfolk dras till teater och media och politik. Allt är på låtsas och terapin är ämnad för att förstärka deras vaneföreställningar. Om de kan övertyga andra om att detta är på riktigt så mår de bättre själva. Typ Jehovas vittnen som ringer på dörren och ser så jävla desperata ut. Vänsterfolk kan se en Starwarsfilm 20 ggr på raken för att riktigt hjärntvätta sig själva till verklighetsflykt. Vänsterfolk är mentalt störda i grunden. Hela riksdagen är fylld av sådana personer. Sverige är förlorat.
Senast redigerad av Pungsving 2019-08-06 kl. 06:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in