2018-11-19, 22:58
Medlem
Nu tror jag att RF (regeringsformen) lägger krokben för min tanke, men borde vi inte rösta på statsminister och regering i stället för riksdagspartier? När största partiet S föreslår att C, det minsta mest konservativa partiet, ska leda landet, är det inte slut då på demokratin?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...ministerposten

Vi har dessutom gjort det svårt för väljarna när partier byter skepnad och har program som inte hänger ihop. Exempelvis vill C ha fri invandring (nästan?) men inte betala understöd, är det seriöst?

All makt utgår inte längre från folket, det vill säga riksdagen! Det är politikerna som fattar beslut ovanför väljarnas huvuden med sina förslag nu. Vi har inte gett dem mandat att ge andra partier statsministerposten!

Så ska vi rösta på regering i stället och kommunstyrelse i kommunerna? Där har det ju länge varit så att det vi röstar på i kommunvalet sällan blir den konstellation som majoriteten trodde de röstat på. Politikerna har en slags interna "extraval" ovanför väljarnas huvuden!
Senast redigerad av rappytt 2018-11-19 kl. 23:01.
Citera
2018-11-19, 23:00
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Nu tror jag att RF (regeringsformen) lägger krokben för min tanke, men borde vi inte rösta på statsminister och regering i stället för riksdagspartier? När största partiet S föreslår att C, det minsta mest konservativa partiet, ska leda landet, är det inte slut då på demokratin?

Vi har dessutom gjort det svårt för väljarna när partier byter skepnad och har program som inte hänger ihop. Exempelvis vill C ha fri invandring (nästan?) men inte betala understöd, är det seriöst?

All makt utgår inte längre från folket, det vill säga riksdagen! Det är politikerna som fattar beslut ovanför väljarnas huvuden med sina förslag nu. Vi har inte gett dem mandat att ge andra partier statsministerposten!

Folket sover, röstar sovandes, och får vad dom röstar på. För att en demokrati ska kunna vara livskraftig krävs det engagemang bland folket.
Citera
2018-11-19, 23:59
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt

Så ska vi rösta på regering i stället och kommunstyrelse i kommunerna? Där har det ju länge varit så att det vi röstar på i kommunvalet sällan blir den konstellation som majoriteten trodde de röstat på. Politikerna har en slags interna "extraval" ovanför väljarnas huvuden!

Sossarna har inte föreslagot att C ska få statsministerposten. S är tydliga med att det är S som ska vara statsminister. Sen förstår jag inte vad du menar med att makten inte utgår från riksdagen. Det är ju riksdagen som försöker komma överens.

Hur menar du att vi ska rösta på regering? Ska alla få pussla ihop sin favorit till varje ministerpost och sen får den populäraste ministerrollen. Det kan onekligen bli en intressant regering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in