Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Jag syftade inte på palavern innan de stövlade in i bostaden, utan deras utsagor i tingsrätten. Både den åtalade straffrättsprofessorn och HD-domaren hävdade - om jag förstått Cantwell, som tycks ha läst domen, rätt - att de saknade möjlighet att förstå att det var hemfridsbrott att olovligen ta sig in i en bostad där de inte var välkomna, och att straffrättsvillfarelse därför förelåg vid tidpunkten för brottet.
Jag finner det upprörande att tingsrätten köpte denna krystade förklaring. Det luktar rättsröta lång väg. En rörmokare som olovligen tagit sig in i någons bostad hade aldrig kommit undan med att skylla på straffrättsvillfarelse.

Jag tolkar det som att professorn ägde lägenheten och hade privata saker i den. Kanske har han hört av sig till sin dåvarande fru för att försöka få tag i sina CD-skivor. Han kanske kände att dom var i fara och ville rädda sin egendom. Kärleksdraman du vet.
Att ta sig in i en bostad man äger för att hämta sin egendom på en tid när motparten inte är hemma är inte solklart det är hemfridsbrott.
Din jämförelse med rörmokare är inte relevant. En utomstående rörmokare som tar sig in i en bostad är verkligen inte analogt med denna situation. Falsk analogi. Bättre kan du Regulus,
Citat:
Du är för övrigt skyldig att känna till lagen. Okunnighet är inget försvar, vare sig du är rörmokare eller justitieråd. Ignorantia juris non excusat. Regeln om straffrättsvillfarelse är en undantagsregel som syftar på lagar som är obegripliga på grund av tryckfel och liknande konstigheter.
Visst är man skyldig att känna till lagen, i synnerhet professorer i juridik.
Och att professorer i juridik kommer fram till att inget brott kommer föreligga är ett gott skäl för att tro på att dom trodde att dom inte gjorde något brottsligt. Varför straffrättsvillfarelse är relevant.
Citat:
Visst, men åklagaren får även väcka åtal om det är påkallat från allmän synpunkt. Jag vill hävda att det är påkallat från allmän synpunkt att åtala ett justitieråd som begått eller medverkat till ett brott även om han inte själv angivits för brottet.
Trams, vad är det brottsliga?
Kvinnan vet att någon varit i lägenheten förmodligen för att saker var borta. Därför anmäler hon sin partner. Finns inga skäl för henne tro att justitierådet klampat runt i hallen.