Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-18, 22:46
  #1
Medlem
tarek90s avatar
Hej!
Undrade vad som händer när a-kassa dagarna tar slut?
Kan jag få aktivitetsersättning efteråt och hur mycket får jag?
Tack för svar!
Citera
2018-11-18, 22:52
  #2
Medlem
Retarderad-Indians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Hej!
Undrade vad som händer när a-kassa dagarna tar slut?
Kan jag få aktivitetsersättning efteråt och hur mycket får jag?
Tack för svar!

Du skrivs över till försäkringskassan med villkor att du är med i ett arbetsmarknadsprogram som arbetsförmedlingen delger dig.
Du får då 80% utav den ersättningsnivån du hade i a-kassan när dagarna tog slut.
Så var det när jag senast var arbetalös för ett par år sedan. Observera att du måste vara fortsatt medlem i a-kassan.

Gå för fan inte ur när dagarna är slut. Då blir du utförsäkrad och får typ 3000 spänn i månaden ifrån FSK
Citera
2018-11-18, 22:55
  #3
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retarderad-Indian
Du skrivs över till försäkringskassan med villkor att du är med i ett arbetsmarknadsprogram som arbetsförmedlingen delger dig.
Du får då 80% utav den ersättningsnivån du hade i a-kassan när dagarna tog slut.
Så var det när jag senast var arbetalös för ett par år sedan. Observera att du måste vara fortsatt medlem i a-kassan.

Gå för fan inte ur när dagarna är slut. Då blir du utförsäkrad och får typ 3000 spänn i månaden ifrån FSK
Ok sp jag skall vara medlem i a-kassan även att dagarna tagit slut så att jag ska få 80% av a-kassan som jag förstår ?
Citera
2018-11-18, 22:59
  #4
Medlem
Retarderad-Indians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Ok sp jag skall vara medlem i a-kassan även att dagarna tagit slut så att jag ska få 80% av a-kassan som jag förstår ?

Yes
Citera
2018-11-18, 23:01
  #5
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retarderad-Indian
Yes
Tack så jätte mycket..
Citera
2018-11-19, 02:10
  #6
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Hej!
Undrade vad som händer när a-kassa dagarna tar slut?
Kan jag få aktivitetsersättning efteråt och hur mycket får jag?
Tack för svar!
Nej, det är aktivitetsstöd du kan få, inte aktivitetsersättning.
https://www.forsakringskassan.se/pri...tetsersattning
https://www.forsakringskassan.se/pri...tsformedlingen

När dina a-kassedagar tar slut får du anvisas deltagande i jobb- och utvecklingsgarantin, och det är för att du deltar i programmet du kan få ersättning, alltså ovan nämnda aktivitetsstöd. Scrolla ner på länken nedan och läs om jobb- och utvecklingsgarantin.
https://www.arbetsformedlingen.se/Fo...atser-A-O.html

Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Ok sp jag skall vara medlem i a-kassan även att dagarna tagit slut så att jag ska få 80% av a-kassan som jag förstår ?
Citat:
Ursprungligen postat av Retarderad-Indian
Yes
Fel igen, ersättningsnivån sjunker från 80% till 65%, dock lägst 365 kronor per dag. Se 3-4 §§ i förordning länkad till nedan.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...l_sfs-2017-819
Citera
2018-11-19, 22:13
  #7
Medlem
Det Bunny skriver tidigare i tråden stämmer helt. Ytterligare en viktig skillnad mot A-kassan som kan vara värt att nämna är att deltagande i jobb-och utvecklingsgarantin innebär att du ska ha pågående aktiviteter (tanken är under hela din anvisningsperiod även om detta sällan är fallet med anledning av att arbetsförmedlarna är överbelastade).

Ett varmt lycka till i ditt arbetssökande!
Citera
2018-11-25, 21:24
  #8
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonpies
Det Bunny skriver tidigare i tråden stämmer helt. Ytterligare en viktig skillnad mot A-kassan som kan vara värt att nämna är att deltagande i jobb-och utvecklingsgarantin innebär att du ska ha pågående aktiviteter (tanken är under hela din anvisningsperiod även om detta sällan är fallet med anledning av att arbetsförmedlarna är överbelastade).

Ett varmt lycka till i ditt arbetssökande!
Tackar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback