Kläder/mode och träning är bland de snabbaste sätten att få tjejers uppmärksamhet (om vi nu tänker såväl kortsiktigt som långsiktigt. Kan inte säga något om personlighet/passion i livet och andra ingredienser för att du ska ha "your shit together", men det tillhör inte till denna tråd).
Jag är själv student som har stort modeintresse och kan nog våga säga direkt att DET MÄRKS, när du bryr dig. Jag menar att klä sig bra, gör du det för brudarna (vilket känns needy..) eller gör du det för DIN egen skull, för att du känner att det inte bara SER bra ut på dig utan det även känns bra. Att klä sig bra blir då ännu ett till sätt att kunna uttrycka sig själv och speglar (tycker jag åtminstone) något av den självrespekt du har för dig själv. Oavsett om du pluggar på handels, KTH eller genusvetenskap på Uppsala universitet på Gotland, så blir mode och kläder en "extension" av din personlighet. Att klä sig som en uteliggare eller inte visa något intresse överlag säger åtminstone något om dina tankar kring hur du presenterar dig för världen. Oavsett om det är för Jessica-bruden på cafe opera eller Elvira inne i bibblan. Tror det viktigt att du förstår det från början, för känns ju halv-hjärtat att göra något i hopp om att andra människor kommer digga dig mer.
Till det praktiska:
Bland det bästa du kan göra är att börja med att bygga upp din basgarderob (google det så vet du exakt vilka plagg som ingår) för att sedan, allt eftersom tiden går, införskaffa mer "nischade plagg"/statement plagg (en blommig sommarjacka med häftigt mönster, en senapsgul mockajacka, en rosa coach-jacka etc.). Har du inte grunden så ser du ut som en clown. Börja enkelt och nischa in dig sen. Är pengar ett hinder? (brukar vara det, studenter som vi är) och du har inget extra jobb vid sidan om? Börja med Outletsidor - de har MYCKET. VFO.se och Afound är två stabila sidor. Du kan börja dessutom börja med att kolla på butiker som Uniqlo och HM för de här basic plaggen (vita t-shirts, svarta kostymbyxor etc.). Sedan kan du (förhoppningsvis vet du redan dina mått, om inte ta reda på det ASAP) ta och köpa kostym-set från VFO och du kommer undan med 50 % billigare pris (det kommer kosta oavsett med plagg som kostym, läderjacka, mockajacka etc. så spara långsiktigt till de plaggen)
Det har redan nämnts, men det är värt att betona: PASSFORM. Fit is king som det brukar säga. Du kan ha fan på dig Gucci, Tom Ford och gud vet vad men om det inte är rätt storlek/dålig passform gör du dig själv till åtlöje. Igen, du behöver inte sälja din njure för att stämplas som någon med "bra stil". Utan passform kommer först och sedan kan du börja tänka på själva kvaliten på plaggen (ex. undvika plagg med 23 tusen kombinationer av syntetiska material och istället köra helst på plagg med "bara" ett material, för att du inte ska frysa ihjäl i din "ull-tröja" som är mer polyester än merinoull).
När ovanstående saker fixats kan du börja kolla in färger och vilka färger som passar dig bäst. Jag vet inte om du är vithyad eller brun som mig själv, men vissa färger kommer helt enkelt passa dig och mig olika bra. Det är inte riktigt NASA-vetenskap detta, men om du läser in dig på ett par artiklar tillgängliga på nätet, om just färger som passar just din hudton, kommer du långt. Ex. googla på "best colors for white-skinned men" eller "colours for pale-skinned men".
Accesoarer som armband, klockor, kedjor och dylikt behöver inte kosta skjortan men de är menade att komplettera din outfit, och inte ta alltför mycket plats. Jag som klär mig mer uppdressat ibland(loake-boots, svarta kostymbyxor, grå melengerad skepparrock och en grovstickad svart/vit turtleneck) eller ibland mer "street-style" (svarta kostymbyxor, vita sneakers (inga logon eller skit på det), en svart t-shirt och en läderjacka) använder mig av en minimalistisk svart klocka med läderband som funkar lika bra till respektive outfit. I och med att accesoarer är bland det sista du prioriterar när du bygger upp din garderob (och då det kostar ibland en del) så är det ingen stress med denna bit men OM du har budgeten (igen, en student-budget), så rekommenderar jag dig ex. märken som "Triwa". Igen, det är ingen kukmäteri-tävling här. Om du klär dig som en "skater" men har på dig en Patek Philippe är det som att köra den senaste ferrarin med en nokia 3210 i handen. Det blir bara löjligt. Så först din outfit SEN accesoar som klocka och då ska det vara något som tillför något till outfiten. Den ska inte ta plats och det bör inte vara någon utstickare, utan något som kompletterar helhetsbilden.
Om det är något mer du undrar hjälper jag mer än gärna till