2018-11-18, 09:10
Medlem
Som-Gjutens avatar
Kan det vara pungsvetten som "fräter" byxorna ifrån insidan och på så sätt försvagar dem?
Citera
2018-11-18, 10:58
Medlem
Bananas avatar
Bara ett tips: Kasta inte de dyra byxorna pga detta, lämna in hos en skräddare som kan sy dit en föstärkningslapp som inte syns. Kostar väl max 200 spänn och blir väldigt hållbart.
Citera
2018-11-18, 21:24
Medlem
Isnatts avatar
Samma här. Tyget tunnas ut och spricker sen, exempelvis när jag slänger benet över cykelsadeln eller liknande dåligt tillfälle
Nu är jag ju fetlagd men det har varit så här sen jag var tonåring och vältränad.
Hade en bekant som var fd 'body builder' som man sa då och hade stora vältränade lår.
Han lämnade in sina byxor och fick ditsydd en bit läder i skrevet på alla sina byxor. Ingen dum idé att förebygga.

Här i mitt kvarter finns många uteställen och en även del syltor.. Jag har på två av varandra oberoende pubalkoholister sett att deras byxor är helt tunnötta i arschet, alltså tyget dom sitter på när dom sitter. Dom är båda knotiga av sig så kanske är det i kombination med många träfibriga pubstolar som ger dom byxor som är tunna som papper i baken. Den ena har nästan som ett nät där bak numer.
Man kan ju tycka att han kan gå till en stormarknad och köpa nya jeans för 150:- men..
Citera
2018-11-18, 21:32
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
När du går så blir det friktion mellan benen i skrevet. De två tygen gnider emot varandra när du går. Det sliter på tyget enormt, därför spricker det så småningom. Prova känn på jeanstyget i just i skrevet, när du haft dem i ett tag.

Har samma problem, uppkom först när jag blide vuxen.

Detta.

Sedan tänk på att det är just runt skrevet som om dina byxor spänns och töjs när du både rör dig och sitter ner. När man var mindre så var det alltid runt knäskålarna som gick sönder, mest av samma anledning, och att man var mera fysiskt aktiv. Nu har det nästa uteslutande blivit runt skrevet som det går sönder först.

Som en annan skrev så kan det hända att man gör materialet svagt just för att man ska sälja fler, ungefär som med mobiltelefoner.
Citera
2018-11-19, 14:56
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Detta.
Sedan tänk på att det är just runt skrevet som om dina byxor spänns och töjs när du både rör dig och sitter ner.
Och den simpla detalj att tyget rör sig mest där när man går. Även mjuka bomullsfiber har en begränsad livslängd när dom böjs fram och tillbaka gång på gång, slitage mot hud/annat tyg förvärrar situationen och tajta byxor som tyget sträcks mycket i kan gå sönder relativt snabbt.

Det finns ett flertal mer eller mindre bra sätt att minska problemet. Bäst är att innan det hunnit gå hål förstärka området.

Man kan använda textillim för att sätta en förstärkningslapp på insidan, eller stryka fast lagningslappar där. Jag är inte helt nöjd med detta, det förstärkta området blir betydligt styvare och stadigare, dels kan det bli obekvämt och dels får man betydligt mer rörelse och slitage just utanför kanten av förstärkningen, men det är enkelt att göra.

En bättre metod är att förstärka området med maskinsöm fram och tillbaka, matchar man trådfärg, sömriktning och stygnlängd med tyget kan det bli ganska osynligt, särskilt efter lite användning och någon tvätt. Metoden kan användas ensam så abra sömmarna agerar förstärkning, eller med en lapp på insidan som förstärkning - relativt tunt tyg räcker, fortsätt sömmarna ut utanför lappens kant. Det hela blir lite styvare, men inte alls på samma sätt som dom limmade alternativen, och utan någon tydlig kant där styvheten avtar = man slipper områden som slits särskilt mycket.

Man kan göra detta själv, eller få det gjort, ofta relativt billigt. Några företag utför även stoppning av hål i jeans, som kan ge en nästan osynlig lagning efter det redan gått hål.
Citera
2018-11-19, 14:56
Medlem
CarolusXIIs avatar
Cyklar du ofta?
Citera
2018-11-22, 12:50
Medlem
lakritcs avatar
Köp rejäl, tjock denim. Butiker som Esprit brukar stoltsera med stretch av oklar anledning.
Citera
2018-11-22, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Köp rejäl, tjock denim. Butiker som Esprit brukar stoltsera med stretch av oklar anledning.

Köper man för tjock så kanske det är huden som slits Istället. En viss stretch borde vara en fördel om tyget slits p.g.a. rörelse. Vandringbyxor har ofta stretchpaneler. Det är också bra med en andel polyester eller polyamid eftersom, det gör tyget, mer slitstarkt.
Citera
2018-11-22, 13:17
Bannlyst
Stora lår? Hade en vän med samma problem och hon hade bara stora lår så det blev lite friktion och efter någon månad så var det knappt nå tyg kvar mellan benen och längst rumpan.
Citera
2018-11-22, 22:38
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Köper man för tjock så kanske det är huden som slits Istället. En viss stretch borde vara en fördel om tyget slits p.g.a. rörelse. Vandringbyxor har ofta stretchpaneler. Det är också bra med en andel polyester eller polyamid eftersom, det gör tyget, mer slitstarkt.
Kan säkert ligga något i det, men känslan av de jeans jag har som är i 100% bomull och av ganska tungt tyg är att jag skulle kunna ha dem med dagligt cyklande i fem år utan problem. De har visserligen tappat lite av sin passform sedan inköpet för två år sedan, men de är hur tåliga som helst.
Citera
2018-11-23, 08:44
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har på två av varandra oberoende pubalkoholister sett att deras byxor är helt tunnötta i arschet, alltså tyget dom sitter på när dom sitter. Dom är båda knotiga av sig så kanske är det i kombination med många träfibriga pubstolar som ger dom byxor som är tunna som papper i baken. Den ena har nästan som ett nät där bak numer.
Sitter du och spanar in rövarna på de lokala alkisarna?! Vad är det för fel på en mer socialt gångbar hobby, fågelskådning t.ex.?

Som redan konstaterats är det ökande slitaget uppkommet av tillkommande belastning. Har du problem med gaser?
Citera
2018-11-23, 09:05
Medlem
Mina slits på insidan vä lår. Bara att leva med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här