• 3
  • 4
2018-11-17, 08:35
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Har vi stafettsocionomer nu också!?
Inte nog med att folks läkare byts ut hela tiden så personkännedom försvinner, nu ska alltså socionomerna hoppa runt också...suck.

Det är synd om människan. Inte liraren som tjänar 55k alltså, och nej det är för mycket, en socionom drivs bäst av att brinna för att hjälpa andra, inte för att det är hög lön. Men jag är säkert naiv som tror på moral och yrkesheder istället för att hoppa runt och jaga cash.

Japp, det finns stafettsocionomer. Jag har råkat på en sådan. Ett ostrukturerat nervknippe som inte är värd en krona över 30 tkr per månad. Hon skulle aldrig klara full belastning en längre tid.
Citera
2018-11-17, 09:09
Medlem
Folk är fan dumma i huvudet.

Offentlig sektor skriker efter personal men folk går på sina föräldrars linje eftersom det var precis tvärtom på deras tid.

Svenska unga tänker inte själva och massutbildar sig till ekonomer. Lycka till med ekonomjobb idag som betalar hyfsat.

Jag är socionom och skrattar hela vägen till banken.

För att citera klimpen: "era pengar... Mina pengar! Dumjävlar!"
Citera
2018-11-17, 09:44
Medlem
Jo det stämmer. Jag har en kvinnlig bekant som är socionom och hon tjänar lite över 60 lax i månaden. Hon jobbar som konsult och har ingen speciell spetskompetens utöver socionomutbildningen

Ett utmärkt exempel på slöseriet med skattepengarna. Kommunerna överbelastar socialtjänsten med arbetsuppgifter plus dålig lön. Då slutar mängder av personal, så de måste hyra in konsulter med topplön plus att bemmaningsföretagen ska ha runt 100lax i månaden.
Senast redigerad av FetaBurgarn 2018-11-17 kl. 09:51.
Citera
2018-11-17, 10:05
Avstängd
konstapels avatar
Det finns ett flertal undersökningar som visar att är det nåt som folk gärna tenderar till att överdriva så är det vad de tjänar. Att en vanlig socionom i icke arbetsledande befattning eller någon annan kompetens förutom grundexamen tjänar 55-60000 kr i mån bör alltså tas med en rejäl nypa salt.
Citera
2018-11-17, 10:06
Bannlyst
Över 35k är nog väldigt ovanligt för en "vanlig" sockärring.
Citera
2018-11-17, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det finns ett flertal undersökningar som visar att är det nåt som folk gärna tenderar till att överdriva så är det vad de tjänar. Att en vanlig socionom i icke arbetsledande befattning eller någon annan kompetens förutom grundexamen tjänar 55-60000 kr i mån bör alltså tas med en rejäl nypa salt.

Ja de är undantagen. Finns väl något tusental socionomkonsulter eller så som tjänar mellan 35-60. Övriga tusental har troligen medioker lön sett till ansvar och arbetsbelastning alternativt chefar.
Citera
2018-11-17, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ralphwiggum88
Folk är fan dumma i huvudet.

Offentlig sektor skriker efter personal men folk går på sina föräldrars linje eftersom det var precis tvärtom på deras tid.

Svenska unga tänker inte själva och massutbildar sig till ekonomer. Lycka till med ekonomjobb idag som betalar hyfsat.

Jag är socionom och skrattar hela vägen till banken.

För att citera klimpen: "era pengar... Mina pengar! Dumjävlar!"
Haha, jag visste att någon mupp skulle använda det äckligaste uttrycket någonsin: "....skriker efter personal".

Ytterst få yrken i Sverige "skriker efter folk". Men när någon skriver att de inte får jobb på Flashback, så är det alltid muppar som påpekar att den och den branschen "skriker efter folk".

Så vänligen, kan du hänvisa till någon form av statistik där man ser att den offentliga sektorn "skriker efter folk"?
Citera
2018-11-17, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyst
Till er som som alltid ifrågasätter lönesättningen vid yrken som handlar om mellanmänskliga relationer (socionomer, lärare, poliser, övriga pedagoger osv). Inom vilka yrken förtjänar man en hög lön då? För mig är det helt befängt att en programmerare exempelvis kan tjäna mer än en lärare/polis. Alla som på olika sätt jobbar med människor (och gör ett gediget arbete) är hjältar enligt mig.

Att jobba med människor ger aldrig intäkter, det kostar bara pengar. Du får ingen skalbarhet eller positiv ekonomisk effekt faktum är att det är ren och skär waste (utom lärare, det är det enda sossejobbet som åtminstone teoretiskt genererar pengar.)

Yrken som genererar pengar är dock i allmänhet välbetalda.
Citera
2018-11-17, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Supply and demand. Om det finns få programmerare som kan något eftertraktat och även kan producera en app/tjänst som drar in mycket intäkter då är det väl klart den personen ska ha bra betalt för det.

Exakt. Visst att det är ett viktigt jobb att tex arbeta inom vården. MEN 99% av alla människor klarar av det. Meden mindre än 0.1% kan konstruera algoritmer för hedgefonder tex. Generellt kan man väl säga att alla yrken inom tex vård är EXTREMT överbetalda. Eftersom staten år in och tvingar upp lönerna. Alltså har de inte marknadsmässiga löner.
Citera
2018-11-17, 11:43
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyst
Till er som som alltid ifrågasätter lönesättningen vid yrken som handlar om mellanmänskliga relationer (socionomer, lärare, poliser, övriga pedagoger osv). Inom vilka yrken förtjänar man en hög lön då? För mig är det helt befängt att en programmerare exempelvis kan tjäna mer än en lärare/polis. Alla som på olika sätt jobbar med människor (och gör ett gediget arbete) är hjältar enligt mig.

Kirurger är speciellt underbetalda. Samt alla andra inom vården.
Citera
2018-11-17, 16:16
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Japp!

55K plus ÖT för tre veckors chefrande samt en vecka fritid låter helt ok.

Även om det inte rör sig om vidlyftighet känns det inte helt sanningsenligt!?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in