2018-11-15, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Har de en egen facebooksida eller instasida är det utmärkt val att fråga dem via den. Då lovar jag att det blir bråttom!

Kollade och de har. Men orkar inte med FB egentligen.

Däremot om jag hade kunnat göra en story, dokumentera i veckor hur de fortsätter skita i sina kunder och typ filma samtal med cheferna, det hade varit nåt.

Hah, jag var ju nära att lägga den här tråden i Organiserad Brottslighet.
Citera
2018-11-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downrightEsoteric
Idag pratade jag med en svartklädd äldre dam som såg ut att ha befäl och beordrade runt den rödklädda blonda 19-åringen som bara gapade när jag berättade om kassafelen. Brukar gå dit sent så finns knappast chef där. Men Sön. och Tis. träffade jag samma kille och hade samma problem så hur kan han glömma liksom. Men aa har planerat på att dampa på en chef när det går.

Hur menar du?

OT: Men har historia av att klaga på Ica-folk. De gör så mycket fel, speciellt de yngre, och "överspelar sin roll". T.ex. på ett Postombud. Jag skulle hämta ett Skicka Lätt brev vilket inte kräver leg. "Du får det inte om du inte visar leg" säger en blond tjej. Jag hotade om att Polisanmäla om hon håller kvar mitt paket när jag har all rätt att få det. Jag sa att hon skulle kalla på chefen eftersom hon tydligen verkar efterbliven men hon enbart upprepade exakt samma fras 20 ggr som en buggad robot.

Till slut kom chefen och "Jamen ge honom det då". Tjejen såg ut att vilja gråta.

Grejen är när man hämtar MyPack Collect och det kräver leg är det p.g.a. att Postnord kräver att dokumentera ditt leg i utbyte mot att kunna hämta paketet. Inget leg; inget paket; så är avtalat. Men när Postnord inte vill ha något med ditt leg att göra, varför ska jag låta äckeltjejen tafsa på mitt körkort mer än vad som behövs?

Hur vet man när man inte behöver visa sitt leg då?
Citera
2018-11-15, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Hur vet man när man inte behöver visa sitt leg då?

När du spårar på hemsidan eller i appen står det "Identifieringsnivå: Legitimation" på Mypack paket, eller typ "Ingen legitimering" på skicka lätt, brev och liknande. På sidan för https://www.postnord.se/skicka-brev-och-paket/inrikes/standard/brev-skicka-latt står det "Utlämningen kräver inte legitimation." det är så svart på vitt som det kan bli. Uppenbarligen var hon outbildad och inte lämplig som Postenrepresentant om hon inte vet vad fan hon håller på med.
Citera
2018-11-15, 22:25
Medlem
Citat:
Kollade och de har. Men orkar inte med FB egentligen.

Däremot om jag hade kunnat göra en story, dokumentera i veckor hur de fortsätter skita i sina kunder och typ filma samtal med cheferna, det hade varit nåt.

Hah, jag var ju nära att lägga den här tråden i Organiserad Brottslighet.

Filma får du inte göra hur som helst, även om det var på skoj.

Men skapa en ny facebook och skriv på sidan, det är det effektivaste. Du kommer ju inte få någon ersättning eller kompensation ändå, det enda du vill och kan få är att de skärper till sig. Då är publika kommentarer det bästa.
Citera
2018-11-15, 22:27
Medlem
Ica Nära Roslagstull i Stockholm håller på precis sådär. Det är fel på några kronor varje gång man är där, erbjudanden som inte registreras i kassan etc. De har helt klart satt det i system. Man måste kolla kvittot samtidigt som man packar varorna och sen klaga när det inte stämmer. Vid det laget har de börjat betjäna nästa person så det blir ett mankemang. En skitbutik utan dess like.

Kanske samma ägare/franchisetagare som startat nytt i TS närhet...
Citera
2018-11-15, 22:31
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Har en lokal Ica Supermarket som är riktiga fulingar. Priserna de anger på skyltarna, då vid erbjudanden (ibland de som är tillsvidare) är lägre än det man får i kassan. Det brukar inte vara jättestor skillnad. Två proteinshakes för 32kr när det står 2 för 30, 3 cola för 25kr när det står 3 för 15kr (säkert mycket mer jag inte upptäckt). Dock har jag uppmärksammat dem i en vecka nu och det skiter i att fixa det. Jag räknar alltid i huvudet och blir jämt besviken på mig själv när jag besöker den ICA-butiken.

2 kr är inget jag bryr mig om, men i de antal veckor de felaktiga erbjudanden har pågått har de i smyg tagit hundratals kronor ifrån ovetande kunder. Jag förstår att det inte är stöld eftersom det är deras varor och deras priser (väl vid kassan) men man kan väl fan inte hålla på såhär? Det kan ses som dolda avgifter vilket en matbutik inte förknippas med. Antingen får de ändra priserna i kassan eller byta ut skyltarna?

Jag har som sagt sagt till flertal gånger. När jag sa att de stulit pengar ifrån kunder svarade kassören ointressant "jasså tror du det". Har aldrig upplevt något liknande förutom i svartlivs. Att denna ICA dessutom är en nybyggd "överklass ICA" med dyrare utbud gör det hela mycket äckligare.

Kan jag anmäla dem till Konsumentverket?

Många bäckar små. Vet du vilken vara som butikerna tjänar mest på? Plastkassen.
Citera
2018-11-15, 22:55
Medlem
StormaktRods avatar
Vår lokala ICA gör så hela tiden, skyller på datorproblem, felmärkningar, vill inte gärna ge kunden kvittot.
Men jag känner också en jävel som har satt i system att utnyttja ICAs fulspel för varje gång hon klagar på priset får hon en bonuscheck på minst 25kr och hon gör det typ dagligen i början av veckan, men automagiskt börjar "felen" försvinna närmare veckans slut. Men med ny vecka, nya erbjudanden och fler fel and on and on.
Citera
2018-11-15, 22:55
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carburetor
Ica Nära Roslagstull i Stockholm håller på precis sådär. Det är fel på några kronor varje gång man är där, erbjudanden som inte registreras i kassan etc. De har helt klart satt det i system. Man måste kolla kvittot samtidigt som man packar varorna och sen klaga när det inte stämmer. Vid det laget har de börjat betjäna nästa person så det blir ett mankemang. En skitbutik utan dess like.

Kanske samma ägare/franchisetagare som startat nytt i TS närhet...

Hyllpris är juridiskt bidande även om det är felmärkt. Retat upp många på det sätt och fått saker för en tia som kostade säkert 50 kr annars.

Jag har varit med om att en butik gav mig extrapriset utan tjafs för att de inte hunnit ta ner lappen, trots att det framkom att erbjudandet gått ut. De är jättebra på det. Frågade om priset på en vara och tappade hakan när han gav mig priset. Då sänkte han det med säkert 30% och frågade om det räckte. Jo tack!
Citera
2018-11-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Hyllpris är juridiskt bidande även om det är felmärkt. Retat upp många på det sätt och fått saker för en tia som kostade säkert 50 kr annars.

Jag har varit med om att en butik gav mig extrapriset utan tjafs för att de inte hunnit ta ner lappen, trots att det framkom att erbjudandet gått ut. De är jättebra på det. Frågade om priset på en vara och tappade hakan när han gav mig priset. Då sänkte han det med säkert 30% och frågade om det räckte. Jo tack!

”Hyllpris” är absolut inte juridiskt bindande. Inget avtal ingås förns kassören uppger ett pris och kund betalar.
Citera
2018-11-15, 23:30
Medlem
Citat:
Har en lokal Ica Supermarket som är riktiga fulingar. Priserna de anger på skyltarna, då vid erbjudanden (ibland de som är tillsvidare) är lägre än det man får i kassan. Det brukar inte vara jättestor skillnad. Två proteinshakes för 32kr när det står 2 för 30, 3 cola för 25kr när det står 3 för 15kr (säkert mycket mer jag inte upptäckt). Dock har jag uppmärksammat dem i en vecka nu och det skiter i att fixa det. Jag räknar alltid i huvudet och blir jämt besviken på mig själv när jag besöker den ICA-butiken.

2 kr är inget jag bryr mig om, men i de antal veckor de felaktiga erbjudanden har pågått har de i smyg tagit hundratals kronor ifrån ovetande kunder. Jag förstår att det inte är stöld eftersom det är deras varor och deras priser (väl vid kassan) men man kan väl fan inte hålla på såhär? Det kan ses som dolda avgifter vilket en matbutik inte förknippas med. Antingen får de ändra priserna i kassan eller byta ut skyltarna?

Jag har som sagt sagt till flertal gånger. När jag sa att de stulit pengar ifrån kunder svarade kassören ointressant "jasså tror du det". Har aldrig upplevt något liknande förutom i svartlivs. Att denna ICA dessutom är en nybyggd "överklass ICA" med dyrare utbud gör det hela mycket äckligare.

Kan jag anmäla dem till Konsumentverket?

Det ör nog mest slarv, alla butiker inkl ica har så här. Du skulle bara veta hur många priser och skyltar som ändras varje vecka.

Om det står fel kan de ha glömt att ta bort en skylt tex, om de inte tror mig brukar jag gå och hämta skylten från hyllan, då får de också tillfälle att sätta uppen ny korrekt skylt med rätt pris.
Citera
2018-11-16, 00:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Har också varit med om detta på ICA.

Man kan ju undra om de sätter detta i system eller om det bara är slarv?

Det sätt i system, tyvärr.
Vi kunder är väldigt bra på att titta på priser när vi fyller korgen med varor, men sen i kassan är det ju helt omöjligt att komma ihåg alla hyllpriser på varorna.
Detta är handlarna så medvetna om, det är ju hellre aldrig mera än någon procents felmärkning vilket försvårar det för oss kunder att hålla koll.
Citera
2018-11-16, 01:34
Medlem
Isildurrrrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk

Vill bara göra flashback en tjänst och precis som tidigare svarare upplysa om att hyllpris inte är juridiskt bindande. Det är givetvis badwill från butikens sida om hyllpriset inte stämmer, men juridiskt har inget brott begåtts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in