2018-11-15, 18:35
Moderator
Trixtons avatar
När jag var liten så brukade det komma en polis till skolan en gång om året och prata trafiksäkerhet, och så inspekterade han samtidigt våra cyklar. Om nämnda inspektion föll ut väl så fick man en dekal med texten "Säker cykel", som man kunde klistra på sin cykel och stoltsera med.

Jag vill minnas att en av dessa poliser hävdade att det fanns ett begrepp, "kommunal skymning" som innebar att det ansågs vara mörkt när gatubelysningen var tänd, och att det var detta som avgjorde om man behövde ha tänd cykelbelysning eller ej.

Ligger det någon sanning i detta, eller svamlade han bara? Jag tycker att det låter som en konstig definition, särskilt nuförtiden när många kommuner väljer att släcka gatubelysningen mitt i natten för att spara pengar. En hel del gatubelysning är ju dessutom statlig, och så har vi alla vägar som inte är upplysta alls...

Så, när är det mörkt, i lagens mening?

Jag har förstås läst Transportstyrelsens föreskrifter om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar, men där fanns inget som kunde kasta ljus över frågan.
Citera
2018-11-15, 18:48
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
När jag var liten så brukade det komma en polis till skolan en gång om året och prata trafiksäkerhet, och så inspekterade han samtidigt våra cyklar. Om nämnda inspektion föll ut väl så fick man en dekal med texten "Säker cykel", som man kunde klistra på sin cykel och stoltsera med.

Jag vill minnas att en av dessa poliser hävdade att det fanns ett begrepp, "kommunal skymning" som innebar att det ansågs vara mörkt när gatubelysningen var tänd, och att det var detta som avgjorde om man behövde ha tänd cykelbelysning eller ej.

Ligger det någon sanning i detta, eller svamlade han bara? Jag tycker att det låter som en konstig definition, särskilt nuförtiden när många kommuner väljer att släcka gatubelysningen mitt i natten för att spara pengar. En hel del gatubelysning är ju dessutom statlig, och så har vi alla vägar som inte är upplysta alls...

Jag har förstås läst Transportstyrelsens föreskrifter om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar, men där fanns inget som kunde kasta ljus över frågan.

Bedömningsfråga från polisman till polisman, vad gäller t.ex. cykelbelysning.

Det är ungefär som att fråga vad man kan ta med till stan (sax, skruvmejsel eller dylikt) utan att åka dit för innehav av stickvapen enligt ”knivlagen”. Det beror på.

När du tror att lampan på cykeln gör dig synligare, ja då är det nog dags att aktivera den.
Citera
2018-11-15, 18:51
Avslutad
Civil solnedgång slutar när solskivans mitt passerar 6 grader under horisonten. Den kanske du kan hänvisa till vid lämpligt tillfälle.
Citera
2018-11-15, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattu
Civil solnedgång slutar när solskivans mitt passerar 6 grader under horisonten. Den kanske du kan hänvisa till vid lämpligt tillfälle.

Transportstyrelsen har en defenition för flyget som lyder, ett obelyst föremål ej kan urskiljas på ett avstånd av 8 kilometer på grund av nedsatt dagsljus. Under sommarhalvåret kan mörker inträda relativt lång tid efter det att solen har gått ned.
Citera
2018-11-15, 20:50
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattu
Hur mörkt det är vid markytan påverkas dock väldigt mycket av vädret. Det mörknar mycket tidigare om himlen är täckt av tunga moln jämfört med om det är klart väder så jag tvivlar på att solen ett visst antal grader under horisonten funkar så bra för att avgöra när det är så mörkt att man måste tända cykellyset.
Senast redigerad av Jonas1968 2018-11-15 kl. 21:34.
Citera
2018-11-15, 21:06
Medlem
borrizs avatar
I området där jag bor finns två samfälligheter, som kontrollerar vars ett nät för gatubelysning. Det innebär i praktiken att gatubelysningen kan vara släckt på en gata, men tänd på granngatan.

Innebär detta att släckt cykelbelysning är brottslig på en gata men tillåten på granngatan.
Citera
2018-11-16, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton

Om det är så mörkt att belysning krävs är en bedömningsfråga för polisen på plats, det finns ingen exakt gräns eller tidpunkt.
Det beror inte på när gatubelysningen tänds.

Och ja det gör att det blir ganska godtyckligt.
Citera
2018-11-16, 04:26
Bannlyst
Tror som sagt att det är en bedömningsfråga. Det kan ju till exempel vara mycket ljusare när det är snö på backen än helt torrt. Sunt förnuft gäller helt enkelt när man bör tända cykelljuset. Är man tveksam så är det bäst att tända ljuset för att vara på den säkra sidan.

Polisen bryr sig sällan ändå om cyklister som inte har tända ljus, speciellt med barn eftersom att det inte går att bötfälla ungarna.
Citera
2018-11-17, 13:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Om det är så mörkt att belysning krävs är en bedömningsfråga för polisen på plats, det finns ingen exakt gräns eller tidpunkt.
Det beror inte på när gatubelysningen tänds.

Och ja det gör att det blir ganska godtyckligt.

Det lär ju ha funnit någon kommunal ordningsstadga förr i världen (osäker på om det var Stockholm eller Uppsala eller ev. någon annanstans) där författaren formulerade detta problem "Mörkret infaller när gatlyktorna tändas". Har alltid skrattat åt det, men med den här diskussionen kan jag ändå plötsligt förstå att det kan ha en viss logik.
Citera
2018-11-18, 22:38
Medlem
Mörker är ett tillstånd som anses råda under den tid mellan solnedgång och soluppgång, då på grund av nedsatt dagsljus ett framträdande, obelyst föremål inte tydligt kan urskiljas på avstånd över 8 km.
Källa:
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/LFS%202007_50.pdf

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in