Citat:
Ursprungligen postat av
Trixton
När jag var liten så brukade det komma en polis till skolan en gång om året och prata trafiksäkerhet, och så inspekterade han samtidigt våra cyklar. Om nämnda inspektion föll ut väl så fick man en dekal med texten "Säker cykel", som man kunde klistra på sin cykel och stoltsera med.
Jag vill minnas att en av dessa poliser hävdade att det fanns ett begrepp, "kommunal skymning" som innebar att det ansågs vara mörkt när gatubelysningen var tänd, och att det var detta som avgjorde om man behövde ha tänd cykelbelysning eller ej.
Ligger det någon sanning i detta, eller svamlade han bara? Jag tycker att det låter som en konstig definition, särskilt nuförtiden när många kommuner väljer att släcka gatubelysningen mitt i natten för att spara pengar. En hel del gatubelysning är ju dessutom statlig, och så har vi alla vägar som inte är upplysta alls...
Så, när är det mörkt, i lagens mening?
Jag har förstås läst Transportstyrelsens föreskrifter om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar, men där fanns inget som kunde kasta ljus över frågan.
Bedömningsfråga från polisman till polisman, vad gäller t.ex. cykelbelysning.
Det är ungefär som att fråga vad man kan ta med till stan (sax, skruvmejsel eller dylikt) utan att åka dit för innehav av stickvapen enligt ”knivlagen”. Det beror på.
När du tror att lampan på cykeln gör dig synligare, ja då är det nog dags att aktivera den.