• 1
  • 2
2018-11-13, 19:38
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Håller inte med. Återigen en definitionsfråga.

Hade man kunnat slopa tillbaka tiden så hade jag kallat den största "klumpen" för jorden ända ner till en atom, eller i alla fall två

Så i början fanns det biljoner små jordar som sen bildade... jorden?

I mitt exempel, hade du även kallat en av tegelstenarna för tegelhuset också? Och ena spiken som håller upp tavlan i vardagsrummet?
Citera
2018-11-13, 19:38
Medlem
Den har bara varit större . Den krymper hela tiden. Till storlek iaf . Plattas ihop av g kraften.
Tills den exploderar
Citera
2018-11-13, 19:45
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien
Så i början fanns det biljoner små jordar som sen bildade... jorden?
Nej, endast en jord (den största klumpen)

Citat:
I mitt exempel, hade du även kallat en av tegelstenarna för tegelhuset också?
Jag hade nog betraktat den första tegelstenen som lades som huset, eller i alla fall kunnat säga ”Där! Där började huset byggas, och tegelstenen är en garanterad egenskap av huset, och alla delar framöver betraktar jag som tillkommande delar till den första tegelstenen”

Fast detta är en ointressant tramsdiskussion. Det finns inget djup i det, det är återigen bara en definitionsfråga
Citera
2018-11-13, 19:51
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Nej, endast en jord (den största klumpen)

Jag hade nog betraktat den första tegelstenen som lades som huset, eller i alla fall kunnat säga ”Där! Där började huset byggas, och tegelstenen är en garanterad egenskap av huset, och alla delar framöver betraktar jag som tillkommande delar till den första tegelstenen”

Fast detta är en ointressant tramsdiskussion. Det finns inget djup i det, det är återigen bara en definitionsfråga

Håller med om att det är en definitionsfråga och därför är det väl också ganska naturligt och berättigat att vi får ta del av olika definitioner i den här tråden och att man diskuterar definitionerna?
Är helt klart en definitionsfråga vad en tramsdiskussion är också.
Senast redigerad av PsychoticAlien 2018-11-13 kl. 19:53.
Citera
2018-11-13, 19:56
Medlem
jiZZeds avatar
Gillar denna frågeställningen mycket.
Jag tror "tycker" att att jorden aldrig ens har funnits eller komma finnas precis som att jag tror att den finns. Med det menar jag att vår uppfattning av tid och rum är väldigt specifik. Vi uppskattar stoft och materia och allt i tre dimensioner plus en tidsdimension ganska linjärt tänk. Där vi är just nu är kanske inte samma sak som en annan intelligens uppfattar och ser. Plus allt som har hänt och kommer hända kanske redan har inträffat ur ett annat tidspespektiv.

Men för att svars på vad du faktiskt frågade. Ja jorden har varit mindre. Jorden började sin resa samtidigt som nog bang. Den energin och materian vi och vår jord består av fanns redan då.
Citera
2018-11-13, 20:01
Medlem
Så hur liten var Jorden när den bildades för 4,5 miljarder år sedan? En tredjedel av dagens storlek?
Citera
2018-11-13, 20:16
Medlem
Citat:
Håller inte med. Återigen en definitionsfråga.

Hade man kunnat spola tillbaka tiden så hade jag kallat den största "klumpen" för jorden ända ner till en atom, eller i alla fall två
Säg att du har två klumpar som vardera består av två atomer. Dessa slås ihop till fyra atomer, och blir senare till jorden.

Vilken av de två klumparna var jorden från början?
Citera
2018-11-13, 20:18
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Säg att du har två klumpar som vardera består av två atomer. Dessa slås ihop till fyra atomer, och blir senare till jorden.

Vilken av de två klumparna var jorden från början?
Då kan jag inte längre skilja dem åt, då skulle jag säga att det började där
Citera
2018-11-13, 20:40
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrfritid
Så hur liten var Jorden när den bildades för 4,5 miljarder år sedan? En tredjedel av dagens storlek?

Husliknelsen igen. Hur litet var huset när det började byggas? Troligen inte en tredjedel så stort som när det var klart.
Jorden bildades ju av resterna som återstod efter solens bildande. Det fanns gas, stoft, stenblock och annat som var för sig i storlek var långt ifrån jämförbara med jordens nuvarande storlek. Materian kolliderade och drogs samman av gravitationen och med tiden växte berget av stoft och stenblock vilket i sin tur ökade gravitationen ytterligare och gjorde att ännu mer materia sögs in tills det slutligen nådde dagens storlek.
När stenhögen väl blev jorden är som sagt en definitionsfråga.

Youtuba på "Naked science - birth of the earth" så ser du.
Citera
2018-11-13, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrfritid
Har vår planet någon gång varit lika liten som en ärta?

Här har du en bra dokumentär över jordens historia. För tråden så är det början av filmen som är relevant.

https://www.youtube.com/watch?v=57merteLsBc

Sedan ska man inte tro blint på exakt allt som sägs i dokumentärer, jag tänker bland annat på teorin om hur månen blev till. Det finns många olika teorier gällande det och än i dag vet ingen vad som verkligen hände, men tycker teorin som läggs fram i filmen låter sannolikt, men vad vet jag.
Citera
2018-11-14, 11:59
Medlem
SkadeskjutenEkorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Här har du en bra dokumentär över jordens historia. För tråden så är det början av filmen som är relevant.

https://www.youtube.com/watch?v=57merteLsBc

Sedan ska man inte tro blint på exakt allt som sägs i dokumentärer, jag tänker bland annat på teorin om hur månen blev till. Det finns många olika teorier gällande det och än i dag vet ingen vad som verkligen hände, men tycker teorin som läggs fram i filmen låter sannolikt, men vad vet jag.

Här följer en med bättre kvalle: https://www.youtube.com/watch?v=uHUTbq-j0UU
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in