2018-11-13, 12:13
Medlem
Befinner mig i en väldigt gynnsam situation för tillfället. Pluggar mitt sista år på ett högskoleförberedande program på gymnasiet samtidigt som jag arbetar på min storebrors jobb. Började jobba där i vintras och idag arbetar alltifrån 16h per vecka upp till 40h, utan att detta påverkar mina betyg negativt. Personligen tycker jag att jag är lite överbetald. Får ut mellan 15-22 tkr per månad brutto beroende på antal jobbade timmar. Då jag bor hemma har jag i praktiken 0 fasta utgifter, förutom bensinkostnader (80 km till jobb tur o retur).

Problemet jag känner för tillfället är att jag håller på att förlora respekten för pengar. Får jag feeling kan jag beställa ett par skor för 3000 kr. Senast förra veckan spontanköpte jag en ny tv för 6000 kr (skulle väntat tills black friday när jag tänker på det). Äter bara ute på lunchen förutom när det är något gott i skolan. Sparar i snitt 30-40% av lönen

Anledningen till att jag inte vill att detta beteende ska fortsätta är att innan jag började jobba, såg 1000 kr som något väldigt mycket. Tog mig en månad att tjäna ihop det genom att hjälpa till hemma. Idag är 1000 kr något jag kan festa upp en kväll utan att ha någon ångest som helst. Är rädd att detta beteendet fortsätter när jag flyttar hemifrån. Planen är att studera vidare 3-5 år efter gymnasiet medan jag jobbar extra på storebrorsans jobb.

Frågan är ifall detta beteendet kan vara farligt/skadligt i längden, eller ska jag "leva" medan jag är ung? Har alltid jobbat för mina pengar och inte varit beroende utav mina föräldrar, även innan jag började jobba på riktigt.
Citera
2018-11-13, 13:02
Medlem
Bra att du tar tag i detta innan det blivit ett problem! Du har goda förutsättningar för att få en riktigt bra start i vuxenlivet.

Om jag räknat rätt så får du ut någonstans kring 16000 kr efter skatt och av det sparar du ca 5000 kr. Dina utgifter ligger då på 11000 kr. Jag antar att bilen drar 0,8 l/milen och får en bensinkostnad på 2000 kr/månaden (om du arbetar varje vardag). Övriga 9000 kr går till småköp, dyra luncher etc. Det är det som är ditt utrymme att spara in på. Det är mycket pengar! Jag har ingen åsikt om hur du köpte din nya TV, jag jagar själv sällan rabatter. Däremot bör du fundera på varför du köpte en ny TV överhuvudtaget. Det är nämligen det som ekonomi handlar om, att köpa sådant man behöver och inte bara handla för handlandets skull. Du kallar det ett spontanköp och det är det beteendet du ska attackera. Spontanköp stimulerar ditt belöningscentrum i hjärnan och kan lätt bli till ett beroende.

Jag tycker att du ska sätta dig och gå igenom dina utgifter en månad. Gör som på Lyxfällan att du sätter upp några olika kategorier, till exempel: Transport, mat, kläder, fest, abonnemang, teknik, övrigt. Gå igenom alla korttransaktioner senaste månaden och sätt in i dessa kategorier. Gå sedan igenom varje kategori för sig och se om det är något du kan förbättra. Här kan du också vara öppen inför dig själv med att det är okej att använda pengar så länge du känner att du har kontroll och att köpen känns meningsfulla. Det du ska se upp med är alla de där posterna där du kanske tänker "Varför köpte jag det här egentligen? Njae, jag hade hellre haft en chokladkaka att mumsa på än den här fula mössan".

Lunch är en väldigt tydlig utgift. Jag har kollegor som äter lunch ute varje dag. Det är det beteendet du håller på att lära dig själv! Det blir snabbt en av de största posterna i hushållsbudgeten. Jag och min sambo har matkostnader på ca 4000 kr i månaden (inklusive godis, läsk, tvål och tvättmedel). Två personer som äter ute till lunch hade haft den utgiften enbart på lunchen, sedan har man frukost, middag, mellanmål och tvättmedel kvar att köpa! Vi snackar tusentals kronor i månaden. Vi lagar ändå middag varje dag så att göra matlådor tar i princip ingen extra tid, vi lagar helt enkelt fyra portioner mat istället för två. Säg att du ensam kan spara in någonstans kring 1500 kr i månaden på mat, bara genom att äta i skolan fyra dagar av fem (man fattar ju att du vill hänga med på fredagspizzan). Hur många timmar måste du arbeta för att få in de pengarna?

Man sparar för att använda pengar senare. Därför skadar det inte om du sätter upp sparmål! När jag skulle plugga på universitetet så räknade jag ut hur mycket pengar jag ville ha i plånboken varje månad och multiplicerade det med 12 för att få en årsutgift. På inkomstsidan får man då 10 månader studiemedel, eventuell lön samt de pengar som du lyckas spara ihop innan studietiden. Att ha några tusen kronor extra i månaden gav mig en riktigt trygg studietid, och jag behövde inte ens sommarjobba (vilket jag dock ångrar att jag inte gjorde).

Ett annat tänkbart sparmål kan vara att du kanske vill köpa ett boende någon dag? Då behöver du handpenning och pengar till möbler och husgeråd. Bara alla prylar man behöver i ett nytt hem blir en slant när man slår ihop alltsammans! Till mitt första boende gjorde jag av med 30000 kr på möbler, tallrikar, handdukar, osv.

Till sist finns det ett viktigt beteende som du ska akta dig för: Att bjuda andra. Jag vet inte om du har det beteendet men jag har sett andra som har. Att de köper alkohol, mat eller ger bort pengar till andra. Det är inte normalt och kommer att vattna ur din plånbok! Det normala är att man lånar ut pengar till den som kanske får lönen nästa vecka och att denne betalar tillbaka så snart som möjligt utan att man ens behöver fråga. Man kan bjuda någon enstaka gång ibland men i så fall i en grupp där det är normalt att alla turas om att bjuda, och att alla då ger bort ungefär lika mycket. Varningstecknet är att du ger mer än vad du får tillbaka!
Senast redigerad av lajm 2018-11-13 kl. 13:09.
Citera
2018-11-13, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Befinner mig i en väldigt gynnsam situation för tillfället. Pluggar mitt sista år på ett högskoleförberedande program på gymnasiet samtidigt som jag arbetar på min storebrors jobb. Började jobba där i vintras och idag arbetar alltifrån 16h per vecka upp till 40h, utan att detta påverkar mina betyg negativt. Personligen tycker jag att jag är lite överbetald. Får ut mellan 15-22 tkr per månad brutto beroende på antal jobbade timmar. Då jag bor hemma har jag i praktiken 0 fasta utgifter, förutom bensinkostnader (80 km till jobb tur o retur).

Problemet jag känner för tillfället är att jag håller på att förlora respekten för pengar. Får jag feeling kan jag beställa ett par skor för 3000 kr. Senast förra veckan spontanköpte jag en ny tv för 6000 kr (skulle väntat tills black friday när jag tänker på det). Äter bara ute på lunchen förutom när det är något gott i skolan. Sparar i snitt 30-40% av lönen

Anledningen till att jag inte vill att detta beteende ska fortsätta är att innan jag började jobba, såg 1000 kr som något väldigt mycket. Tog mig en månad att tjäna ihop det genom att hjälpa till hemma. Idag är 1000 kr något jag kan festa upp en kväll utan att ha någon ångest som helst. Är rädd att detta beteendet fortsätter när jag flyttar hemifrån. Planen är att studera vidare 3-5 år efter gymnasiet medan jag jobbar extra på storebrorsans jobb.

Frågan är ifall detta beteendet kan vara farligt/skadligt i längden, eller ska jag "leva" medan jag är ung? Har alltid jobbat för mina pengar och inte varit beroende utav mina föräldrar, även innan jag började jobba på riktigt.

Grejen är ju att du har stor respekt för pengar. 90% av alla vuxna som tjänar betydligt mer än dig har mycket lägre sparkvot. Är väl bara att förstå att när du flyttar hemifrån kommer du inte kunna leva likadant
Citera
2018-11-13, 13:05
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Kör hårt! Du har arbetat ihop pengarna själv! Det är när folk börjar konsumera med hjälp av lån och krediter som det går illa!
Citera
2018-11-13, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Kör hårt! Du har arbetat ihop pengarna själv! Det är när folk börjar konsumera med hjälp av lån och krediter som det går illa!

Om han ska undvika det i framtiden så är det lämpligt att han lägger upp en sparplan för framtiden.
Citera
2018-11-13, 14:53
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag har en vän som var likadan, impulsiv med pengar. Dagen han öppnade ett aktiekonto blev det andra bullar, han blev väldigt medveten som värde och sina transaktioner för tid. Är nyttigt för dig själv också att börja bygga en portfölj.
Citera
2018-11-13, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jag har en vän som var likadan, impulsiv med pengar. Dagen han öppnade ett aktiekonto blev det andra bullar, han blev väldigt medveten som värde och sina transaktioner för tid. Är nyttigt för dig själv också att börja bygga en portfölj.

+1 på denna, läs om ränta på ränta effekten så ser du hur mycket meningslös konsumtion kostar dig i framtiden
Citera
2018-11-13, 17:35
Medlem
Räkna ut vad du tjänar i snitt varje månad, för sedan över åtminstone hälften till ett spar/aktiekonto. Gör det varje månad när lönen trillar in, går också att fixa så att det sker automatiskt.

Vad har du för ambitioner framöver? Studier, bostad osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in