2018-11-14, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Är man ett tidningsbud så går det väl för sig, det värsta som sker är att prenumeranten ringer redaktionen och är arg och säger : Nu igen, ingen tidning, detta var den sista gången och nu säger jag upp min prenumeration !

Jag antar att ni trollar för det är nog "en hel del" bollar man skall ha i luften samtidigt som sjukskötare. Och konsekvensen blir lätt döden, inte att man missat att delat ut tidningen.

Jo men det är ju oftast gamla sjuka människor som ändå inte har så lång tid kvar, tror våra politiker och de 82 procent som röstat för detta tänker så
Citera
2018-11-14, 17:53
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskortkillen
Spelar ju ingen roll vad hon har för utbildning, huvudsaken är att hon kan utföra sitt jobb.

Jättebra att hon får jobb, bättre det än att hon ska leva på bidrag eller hur

Ehh, nej?

Om hon förväntas klara av en sak, och inte gör det då?

Det kallas felbehandling.
Citera
2018-11-14, 17:56
Medlem
I mitt eget yrke avslöjar jag en lögnare inom en vecka (det har hänt flera gånger, både svenskar och nysvenskar som överdrivit sin kunskap). När jag jobbar med ny personal ställer jag alltid små kontrollfrågor "mellan raderna". Utan att avslöja mitt eget yrke kan man ju hitta på några andra, om en person säger att han är elektriker men inte vet "självklara" saker som alla elektriker kan så borde det väl ringa en varningsklocka !?. Jobbar man som ingenjör inom hållfasthetsberäkning så borde man kanske veta saker som sådana personer gör. Jag kan inget om hållfasthetsberäkning, men om jag fått jobb som en sådan så hade jag förmodligen varit avslöjad innan måndagens frukostrast.

Likadant måste det ju vara inom vården, hur är det möjligt att INTE avslöja inkompetent personal även om personen kan dålig svenska ?. Det är ju bara att ställa kontrollfrågor under arbetets gång, får man felaktiga svar så ska det rapporteras omgående. Det där handlar ju om liv eller död.

Jag häpnar också över hur man inte kan begära in bevis från det personen säger att han har examen inom INNAN han eller hon blir anställd. Likadant borde det finnas (det kanske det redan gör ?) ett test på hemspråket som skulle klaras av innan personen blir anställd. Sjuksköterskor är rätt högutbildade och det borde vara omöjligt att lura sig till en tjänst.

Jag har flera gånger i mitt yrke hört folk som säger att "jag jobbade som ingenjör i mitt hemland, men här får jag inget jobb inom det", då har ibland mina chefer viftat bort det med "ähhhh det är så man säger, det är inget att bry sig om". Men själv vet man inom en vecka att det omöjligen kan stämma, man får undflyende svar eller att personen säger "gör du det istället som är van" eller liknande. Det kan funka en gång, men inte flera gånger i rad.
Citera
2018-11-14, 18:06
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Jo men det är ju oftast gamla sjuka människor som ändå inte har så lång tid kvar, tror våra politiker och de 82 procent som röstat för detta tänker så

Fan vad du snackar goja.

Patienter kommer i alla åldrar, och du tror inte det skulle bli ett jävla liv om en åldring blev felbehandlad?’
Ja, vården jobbar du inte inom..det törs jag lova.
Citera
2018-11-14, 18:09
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400

Tror nog att politikerna har lite bättre "uppföljning" i vårdapparaten. Dvs heter man Löfven eller Lööf i efternamn, så är det nog närmast garanterat att vården som erbjuds är utav klass "1A Super" i form utav behandling och personal.

I Finland för några årtionden sedan så blev det "tjafs", dåvarande statsministern Esko Aho (C) som drog hårt i sparkniven i det offentliga blev opererad på ett privat sjukhus (Mehiläinen, dvs Humlan på svenska) för sin blindtarm.

Hur är det med Svenska politiker och deras hälsobehov.., uppsöker de det offentliga eller har de mera "räkmacka-sjukhus" ?

(skulle vara intressant att veta, för msm tycker ju inte att det är utav "allmännyttigt intresse" att skriva om det !)
Citera
2018-11-14, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Fan vad du snackar goja.

Patienter kommer i alla åldrar, och du tror inte det skulle bli ett jävla liv om en åldring blev felbehandlad?’
Ja, vården jobbar du inte inom..det törs jag lova.

Nä det tror jag inte, felbhehandlingar sker ofta. Men det är klart att det blir försämringar inom vården om skattepengar läggs på annat
Citera
2018-11-14, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
I mitt eget yrke avslöjar jag en lögnare inom en vecka (det har hänt flera gånger, både svenskar och nysvenskar som överdrivit sin kunskap). När jag jobbar med ny personal ställer jag alltid små kontrollfrågor "mellan raderna". Utan att avslöja mitt eget yrke kan man ju hitta på några andra, om en person säger att han är elektriker men inte vet "självklara" saker som alla elektriker kan så borde det väl ringa en varningsklocka !?. Jobbar man som ingenjör inom hållfasthetsberäkning så borde man kanske veta saker som sådana personer gör. Jag kan inget om hållfasthetsberäkning, men om jag fått jobb som en sådan så hade jag förmodligen varit avslöjad innan måndagens frukostrast.

Likadant måste det ju vara inom vården, hur är det möjligt att INTE avslöja inkompetent personal även om personen kan dålig svenska ?. Det är ju bara att ställa kontrollfrågor under arbetets gång, får man felaktiga svar så ska det rapporteras omgående. Det där handlar ju om liv eller död.

Jag häpnar också över hur man inte kan begära in bevis från det personen säger att han har examen inom INNAN han eller hon blir anställd. Likadant borde det finnas (det kanske det redan gör ?) ett test på hemspråket som skulle klaras av innan personen blir anställd. Sjuksköterskor är rätt högutbildade och det borde vara omöjligt att lura sig till en tjänst.

Jag har flera gånger i mitt yrke hört folk som säger att "jag jobbade som ingenjör i mitt hemland, men här får jag inget jobb inom det", då har ibland mina chefer viftat bort det med "ähhhh det är så man säger, det är inget att bry sig om". Men själv vet man inom en vecka att det omöjligen kan stämma, man får undflyende svar eller att personen säger "gör du det istället som är van" eller liknande. Det kan funka en gång, men inte flera gånger i rad.

Håller helt och hållet med, i synnerhet i första stycket slår du huvudet rakt på spiken!
Även inom mitt yrke så är "jargongen" såpass speciell - med ord och meningar som man omöjligt kan ha i sin repertoar utan att ha varit yrkesverksam i gebitet ett tag.
Är det INGEN som reagerar när ens kollegor inom vården inte är med på banan över huvud taget?

Som framtida vårdtagare lär jag vägra motta vård av personer med utländsk härkomst.
Citera
2018-11-14, 19:06
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions

En "sjuksköterska" utan kunskap och legitimation identifieras helt säkert av sina kollegor efter ett par dagar. Kanske efter några veckor beroende på hur självständigt man sköter sina patienter. Vid vård dygnet runt så märks andras beslut ganska snart och vid flera avvikande bedömningar och beslut så rapporteras dessa till närmaste chef.

Jag har handlett invandrare med (trolig) legitimation i annat land. Har även underkänt studenter som sedan har blivit godkända av universitetet. Som tidigare har postats så är en legitimation i hemlandet inte likvärdig vår i kompetens.

På grund av bristen på sjuksköterskor i Sverige så finns det en stor acceptans, från chefer till att anställa, till att Socialstyrelsen utfärdar legitimation.

Senast redigerad av FedupFlorence 2018-11-14 kl. 19:24.
Citera
2018-11-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
En "sjuksköterska" utan kunskap och legitimation identifieras helt säkert av sina kollegor efter ett par dagar. Kanske efter några veckor beroende på hur självständigt man sköter sina patienter. Vid vård dygnet runt så märks andras beslut ganska snart och vid flera avvikande bedömningar och beslut så rapporteras dessa till närmaste chef.

Jag har handlett invandrare med (trolig) legitimation i annat land. Har även underkänt studenter som sedan har blivit godkända av universitetet. Som tidigare har postats så är en legitimation i hemlandet inte likvärdig vår i kompetens.

På grund av bristen på sjuksköterskor i Sverige så finns det en stor acceptans, från chefer till att anställa, till att Socialstyrelsen utfärdar legitimation.

Det här har jag påtalat tidigare. En kamrat var handledare till sskstudent som var patientfarlig. Han underkände henne. Det slutade med att akan och universitetet godkände eleven då denne hotat med rasistisk diskriminering. Det här landet som 82 procent av er förespråkar har fallit för länge sen
Citera
2018-11-14, 19:46
Medlem
Den stora frågan är hur många invandrare som är insmugglade på Socialstyrelsen,Se sociala/Försäkringskassa och Migrationsmyndigheter...Det är fullt av Utlänningar som gynnar dom egna..
Citera
2018-11-14, 19:49
Medlem
[quote=jonte400|65834489]Det här har jag påtalat tidigare. En kamrat var handledare till sskstudent som var patientfarlig. Han underkände henne. Det slutade med att akan och universitetet godkände eleven då denne hotat med rasistisk diskriminering. Det här landet som 82 procent av er förespråkar har fallit för länge sen[
Inte ens vårdförbundet skriver något om detta idag. De är väl rädda för att inte vara pk?
/QUOTE]
Citera
2018-11-14, 20:34
Medlem
Har kollat uppdrag granskning nu och......... WTF, där fick socialstyrelsen sig en rejäl knäck. Snacka om att gå från "en av de sista trovärdiga myndigheterna" till totalt iskall !

Grymt bra reportage av UG förresten. Det är ju så här reportrar ska jobba. De ska vara en nagel i ögat på makthavarna. Det är väl i princip bara UG kvar som inte sitter i politikernas knä längre. Alla andra har bara en agenda och det är att dölja fusket som sker framför våra ögon.
Senast redigerad av Revolutions 2018-11-14 kl. 20:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in