2018-11-13, 09:44
Medlem
moohs avatar
På mitt jobb använder vi företrädesvis Mac laptopar. Kollegorna är vanliga administratörer som aldrig installerar eller använder något annat än det som är default. I princip alla använder Safari.

Själv använder jag aldrig annat än Chrome - förutom när jag eventuellt testar/felsöker funktioner i andra browsers.

Dagligen så inträffar det att länkar slutar fungera i Safari. Det inträffar aldrig i Chrome (eller Firefox eller Opera), utan BARA i Safari. Felet är inte heller konsekvent, utan det inträffar "efter ett tag" och länkarna fungerar åter igen efter omstart av Safari.

När det inträffar slutar Safari helt att reagera på länk-klick. Den uppför sig ungefär som om man klickar på helt vanlig löptext. Ingen reaktion alls. (Dvs, den börjar inte försöka ladda sidan för att sedan hänga sig). Det genereras inga som helst felmeddelanden.

Administratörerna använder vårt produktionssystem (hemmasnickrat med HTML5/MySQL/PHP, byggt med ramverk som Bootstrap/Jquery - dvs, stora, kända, välanvända ramverk.) De använder dessutom ofta funktioner/appar på PostNord, DHL, Hitta.se etc

Eftersom felet inte genererar några former av felmeddelanden, så är det i princip omöjligt att försöka räkna ut vad som orsakar problemet, men jag är rädd att det är vårt eget system som gör något bus. Det handlar inte om javascript-länkar eller popup:er. Det är HELT vanliga html-länkar, på samma sätt som de sett ut sedan HTML uppfanns. När felet väl uppstått, slutar alla länkar funka, på alla websidor.

När jag googlar problemet får jag inga vettiga sökträffar, utan hamnar bara på "vanliga problem när du uppdaterat ditt OS X" eller "safariproblem i senaste OS X" eller liknande. Alternativt är det sidor som senast uppdaterades typ 2009.

Är detta fel unikt hos oss? Känns det igen? Tips på hur jag kan lura ut vad problemet är? (Får man felmeddelanden är det ju inte så svårt att se vad som är fel, men när det "bara slutar funka" är det knepigare)
Senast redigerad av mooh 2018-11-13 kl. 09:56. Anledning: Felstavning
Citera
2018-11-15, 09:38
Medlem
moohs avatar
Ingen alls..?
Citera
2018-11-15, 10:46
Medlem
Töm historik och cachar !Sen starta om
Citera
2018-11-16, 17:54
Medlem
jag har upplevt att sedan uppdateringen så har safari strulat för mig. Löste det med att starta om datorn. hjälpte inte att rensa alla cookies å sådant i safari. så omstart löser problemet.
Citera
2018-11-16, 19:00
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mooh
Ingen alls..?

Har du kollat loggar? Kan det bero på gamla / self signed certifikat som ni använder som inte godkäns av svarande websidor? (borde iofs inte göra att länken inte funkar).

Som tidigare sagts i tråden, funkar det efter cache-rensning?

Hur är Macarna hanterade (MDM, profiler)? Begränsningar av vad som ska få göras i webläsaren? Är det olika versioner av os / Safari?

Skulle tagit en noggran titt i alla relevanta loggar just när problemet uppstår till att börja med, det kanske kan ge nån ledtråd.
Citera
2018-11-20, 14:50
Medlem
moohs avatar
Eftersom jag själv aldrig använder Safari, och dessutom inte kan speciellt mycket om OS X systemloggar etc, har jag inte kunnat titta i dessa. Jag tvingade mig själv att använda Safari en hel dag och kunde inte framkalla problemet själv

"cache-rensning" är ju ett datorsupport standardsvar som är lika gammalt som internet själv och jag har då aldrig någonsin upplevt att det faktiskt har löst några som helst problem, eller? Men nej, det funkar inte att tömma cachen.

Och starta om datorn... - kan ju inte starta om datorn man jobbar med fyra gånger om dagen. Det funkar bra att bara starta om Safari, men det skall inte behövas. Själv stänger jag av Chrome nån gång i månaden. Nä, det måste finnas nån annan förklaring/lösning än att "boota om".

Jag får ta hjälp av nån som är duktig på OS X och be honom kolla i systmloggarna som ovan nämnt. Hoppas det kan hjälpa. Tack för alla svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in