Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-02-16, 17:36
Medlem
Anna Karin Olofsson tog silver idag, och visade att hon är överlägset den bästa skidåkaren i fältet.

I fjol var hon en högst medelmåttig längdåkerska.

Varför är skidskyttarna så (förhållandevis) usla på skidor? Borde inte den genomsnittliga nivån rimligen vara högre inom eliten?

Hur många bom skulle Smigun haft råd med om hon hade varit med i tävlingen idag?
Citera
2006-02-16, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flanflinger
Anna Karin Olofsson tog silver idag, och visade att hon är överlägset den bästa skidåkaren i fältet.

Varför är skidskyttarna så (förhållandevis) usla på skidor? Borde inte den genomsnittliga nivån rimligen vara högre inom eliten?

Hur många bom skulle Smigun haft råd med om hon hade varit med i tävlingen idag?

De allra bästa skidskyttarna kan hävda sig riktigt bra i längdåkning också. Se bara på Ole Einar Björndalen på herrsidan. Jag tror inte Smigun skulle haft någon större chans, då hon säkerligen lär ha bommat alla tio skott. 10 straffrundor a 25 sekunder, det blir en hel del tid det...
I skidskytte gäller det att inte komma FÖR andfådd in på skjutvallen, för då kan man inte skjuta alls.
Citera
2006-02-17, 01:28
Medlem
bubsters avatar
Citat:

Vill inte vara petig men inte var Anna Carin snabbast inte.
Anna Carin 22:33 med en runda
Sandrine Bailly 22:43 med två rundor.
(Även Poiree var jämbördig i skidåkningen)

Vad gäller att hoppa på skidskytte är det nog inte alltid så lätt. Henrik Forsberg gjorde det för många år sedan när han upptäckte att han inte riktigt räckte till inom vanlig skidåkning. Problemet var ju bara det att han inte träffad något på skjutvallen. (Ungefär som Klevis sa om Smigun)
Lagom till han skulle pensionera sig från skidåkningen blev han hyfsad och lyckades något enstaka bra resultat här och där.

/Bub
Citera
2006-02-17, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubster
Vill inte vara petig men inte var Anna Carin snabbast inte.
Anna Carin 22:33 med en runda
Sandrine Bailly 22:43 med två rundor.
(Även Poiree var jämbördig i skidåkningen)

Vad gäller att hoppa på skidskytte är det nog inte alltid så lätt. Henrik Forsberg gjorde det för många år sedan när han upptäckte att han inte riktigt räckte till inom vanlig skidåkning. Problemet var ju bara det att han inte träffad något på skjutvallen. (Ungefär som Klevis sa om Smigun)
Lagom till han skulle pensionera sig från skidåkningen blev han hyfsad och lyckades något enstaka bra resultat här och där.

/Bub

Ja, dessutom måste du vara mycket mentalt starkare i skidskytte än i längdskidåkning. Det var problemet för Magdalena Forsberg varför hon alltid kommer bli ihågkommen som 'tjejen som alltid var sämst när det gällde'.

Vann inte Björndalen en världscup seger i längdskidåkning?
Citera
2006-02-17, 11:58
Medlem
shakiras avatar
vill vara lite petig. ACO började väl med slidskytte efter Salt Lake City 2002. Jag kanske fattade skaparen fel?
Citera
2006-02-17, 12:17
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakira
vill vara lite petig. ACO började väl med slidskytte efter Salt Lake City 2002. Jag kanske fattade skaparen fel?

Är det det som kallas ett skott i råttan???
Citera
2006-02-17, 13:39
Medlem
shakiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Är det det som kallas ett skott i råttan???

Hoppsann jag råkade tryvka på fel bokstav. Nu blev två helt olika saker
Citera
2006-02-17, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JB9
Ja, dessutom måste du vara mycket mentalt starkare i skidskytte än i längdskidåkning. Det var problemet för Magdalena Forsberg varför hon alltid kommer bli ihågkommen som 'tjejen som alltid var sämst när det gällde'.

Vann inte Björndalen en världscup seger i längdskidåkning?

Alltid som sämst när det gällde? 4 VM-guld kallar jag inte sämst när det gällde...
Citera
2006-02-17, 20:50
Medlem
Citat:

Jag har också funderat på det. Om Aco skulle åka 7,5 km och Smigun 9km men med 1 min försprång så tror jag att det skulle bli jämnt. 9km = 10rundor, 1min =2 skjutningar
Citera
2006-02-17, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The_dude2
Jag har också funderat på det. Om Aco skulle åka 7,5 km och Smigun 9km men med 1 min försprång så tror jag att det skulle bli jämnt. 9km = 10rundor, 1min =2 skjutningar
Om man tänker bomma alla skott är det ingen mening att slösa tid på att skjuta.

Bara att åka direkt till straffrundan.
Citera
2006-02-17, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Om man tänker bomma alla skott är det ingen mening att slösa tid på att skjuta.

Bara att åka direkt till straffrundan.

ja, det var därför jag gav henne 1 minuts försprång.
Citera
2006-02-17, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The_dude2
ja, det var därför jag gav henne 1 minuts försprång.
Förlåt jag tänkte fel...

Fast en skidskytt kan ju köra hårdare om det inte är nån skjutning... så man kan inte riktigt översätta skjuttiden rakt av på det viset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in