2018-11-11, 18:09
Medlem
Jag har skrivit en e-novell som jag har funderat på att dela gratis med alla som är intresserade och sen
ha en funktion där de läsare som vill kan lämna en donation. Har ni något bra förslag på hur jag kan gå tillväga? Jag har funderat på att självpublicera novellen på amazon men tänkte att ovanstående idé skulle kunna vara ett alternativ.

Är tacksam för all input.
Citera
2018-11-11, 18:15
Medlem
Inte alls insatt men en bra väg att ge ut sin bok är genom Amazon
Citera
2018-11-11, 18:30
Medlem
Finns det någon bra sida där jag kan nå många bokintresserade och ge ut min novell och hoppas att den får bra spridning och hoppas att få in lite donationer? Hur ska jag göra för att enkelt ta emot donationer, länk till swish eller kanske paytron, paypal vad anser ni?
Citera
2018-11-11, 18:46
Medlem
BigFatCones avatar
Det enklaste är väl att bara skriva ut den som PDF, alltså "skriva till fil" och sen lägga upp den någonstans på internet.
Citera
2018-11-11, 18:53
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det enklaste är väl att bara skriva ut den som PDF, alltså "skriva till fil" och sen lägga upp den någonstans på internet.

Vilket "goddag yxskaft"-svar. Det TS söker efter är väl uppenbarligen vad som är rätt "någonstans på internet" för ändamålet?
Citera
2018-11-11, 18:54
Medlem
...och lägga in swish nr. och paypal adress på sista sidan.
Vad finns det mer för donationssätt som folk förstår sig på?

Epub är väl ett bättre format än pdf men man kan ju ha både ock.

Här finns lite tips och sätt https://skrivguiden.wordpress.com/kreativt/sjalvpublicering-ge-ut-din-egen-bok/
Senast redigerad av p125 2018-11-11 kl. 18:59.
Citera
2018-11-11, 19:02
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Vilket "goddag yxskaft"-svar. Det TS söker efter är väl uppenbarligen vad som är rätt "någonstans på internet" för ändamålet?
Mycket möjligt, det är en klart rörig TS.

Men det finns ju gott om sidor som sysslar med sånt här bara en googling bort. Andy Weir gav ut The Martian ett kapitel i taget på sin egen hemsida och det gick ju så bra att det blev Hollywood-film av det hela.
Citera
2018-11-11, 19:03
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p125
...och lägga in swish nr. och paypal adress på sista sidan.
Vad finns det mer för donationssätt som folk förstår sig på?

Epub är väl ett bättre format än pdf men man kan ju ha både ock.

Här finns lite tips och sätt https://skrivguiden.wordpress.com/kreativt/sjalvpublicering-ge-ut-din-egen-bok/
Ja, det var liksom jag som hade missuppfattat det hela lite. Givetvis bör man erbjuda sin bok i så många format som möjligt.
Citera
2018-11-11, 20:12
Medlem
Pröva patreon
Citera
2018-11-12, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modernsamurai
Jag har skrivit en e-novell som jag har funderat på att dela gratis med alla som är intresserade och sen
ha en funktion där de läsare som vill kan lämna en donation. Har ni något bra förslag på hur jag kan gå tillväga? Jag har funderat på att självpublicera novellen på amazon men tänkte att ovanstående idé skulle kunna vara ett alternativ.

Är tacksam för all input.
Får jag fråga vad den handlar om.
Citera
2018-11-12, 13:42
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
På Solentros hemsida kan du trycka böcker i olika format. Det är möjligt att de även har en tjänst för att omvandla texter till EPUB. Däremot så tror jag att du måste betala för deras rätt så dyra författarpaket för att tillgängliggöra tryckta och elektroniska texter på exempelvis Bokus. Om de däremot har möjligheten att omvandla till EPUB eller annat elektroniskt och läsplattevänligt format så skulle du kunna sprida dessa själv via marknadsföring på sociala medier och ta emot donationer via Patreon.
Citera
2018-11-12, 18:45
Medlem
Jag skulle rekommendera TS att först skaffa lite läsare. Har man fans kan man publicera och tigga pengar var som helst. Har man inte det så kvittar det var man lägger upp sina texter.

Det sagt: Wattpad är en stor sajt för amatörförfattare, som jag skulle rekommendera. Andra alternativ är att starta en egen blogg och puffa för den i sociala medier.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in