Citat:
Ursprungligen postat av
mrredcactus
Kom väl ihåg när jag var 7-8 år gammal och hur sparsam jag var, sparade alla pengar från panten och presenter.
Var väldigt stolt över detta och hur häftigt det vara att följa med farsan till banken och sätta in dom på sparkonto för att ha dessa senare i livet.
Men sen hände något i tonåren, jag blev väldigt ansvarslös över pengar och hade jag 100 kronor på mig fick jag lov att göra slut på.
Det här har följt med mig under hela vuxna livet och försöker begränsa mig men faller hela tiden för impulser i form av att spela bort pengar eller bara handla för handlandets skull.
Är helt omvänd :/
Hur tar jag kontrollen över detta, mår väldigt dåligt över det här.
Vill du genuint ha förändring så är det förhållandevis enkelt, du behöver bara bryta vanan att ständigt konsumera skit du inte behöver.
Tag för vana att alltid "suga på saken" - köp aldrig något samma dag som du ser det/impulsivt utan fundera och börja titta på alternativ till produkten - hälften av gångerna kommer det första vill-ha-ruset bytas mot nyktert vad-skall-jag-med-ännu-mer-skit-till?
Sluta direkt med alla former av spel, cold turkey NU! Spel är skatt på människor som inte kan matte.
Starta någon form av regelbundet sparande.