2006-04-24, 19:36
Medlem
Outsides avatar
Detta är inte direkt kopplat till just denaturerad alkohol, men borde det inte vara lättare att extrahera etanol ur blandingarna 85 etanol - 15 bensin? Då är det ju endast 2 ämnen man ska dela upp, dessutom borde det vara relativt lätt med tanke på hur lättflyktigt bensin är?
Citera
2006-04-24, 19:59
Medlem
Nickels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outside
Detta är inte direkt kopplat till just denaturerad alkohol, men borde det inte vara lättare att extrahera etanol ur blandingarna 85 etanol - 15 bensin? Då är det ju endast 2 ämnen man ska dela upp, dessutom borde det vara relativt lätt med tanke på hur lättflyktigt bensin är?

Bensin är inte ett ämne, utan namnet på ett petroliumdestillat. Bensin består av en blandning kolväten med 5 till 10 kolatomer. etanol är mycket lättflyktig den med.
Citera
2006-04-24, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickel
Bensin är inte ett ämne, utan namnet på ett petroliumdestillat. Bensin består av en blandning kolväten med 5 till 10 kolatomer. etanol är mycket lättflyktig den med.

Ifall man späder ut etanol blir det väl mindre lättflyktigt? Låt säga att man späder ut 1 dl E95 med 9 dl vatten. Då lär besninen dunsta upp först och fortast.

Vill dock inte dricka något som innehållit bensin.
Citera
2006-04-24, 21:34
Medlem
Avva66s avatar
Dum fråga från en lekman kanske,
Etanol och bensin blandar sej ju, etanol och vatten likaså, medan bensin och vatten inte gör det. Om man har i vatten i E-85, blandar sej bensinen med vattnet då?
Citera
2006-04-24, 21:38
Medlem
Ralf2s avatar
Jag vet inte om aldol-reaktionen fungerar ifall det är med vatten (dvs, späda ut t-röden), men ni kan ju testa. Jag funderar nästan på att nästa gång pröva att helt enkelt bara hälla i NaOH och sen hetta upp till kokpunkten med en kylare på och sen låta koka typ 30-60 minuter. Då borde NaOH lösa upp sig av värmen och samtidigt reaktionen få tid på sig att gå till fullbordan. Efter det destillera osv.

Ang. E85 skrev jag om det i nån tråd på alkohol-delen. Hur som helst så är ju bensin en blandning av ett flertalämnen, så det kommer inte att vara nån skarp kokpunkt, snarare kommer det att koka över ett helt intervall, säkert till långt över 100 grader. Därmed omöjligt att kunna få bra separation mellan bensin och etanol.
Citera
2006-04-26, 21:17
Medlem
Nu har jag destillerat min t-röd som reagerats med NaOH. Produkten är genomskinlig och luktar och smakar (ungefär) som t-röd.

Man kanske ska behandla t-röd med någon annan bas?
Citera
2006-04-26, 22:13
Medlem
Ralf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Nu har jag destillerat min t-röd som reagerats med NaOH. Produkten är genomskinlig och luktar och smakar (ungefär) som t-röd.

Man kanske ska behandla t-röd med någon annan bas?

Hur lång tid tog du för att bringa upp det till kokning? Förändrades färgen till gult i destillationskärlet? Vad blev kvar i kolven? Vad hade du för destillationsutrustning? Spädde du ut t-röden med vatten?
Citera
2006-04-27, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralf2
Hur lång tid tog du för att bringa upp det till kokning? Förändrades färgen till gult i destillationskärlet? Vad blev kvar i kolven? Vad hade du för destillationsutrustning? Spädde du ut t-röden med vatten?

Hur lång tid det tog kan man inte räkna eftersom att jag använde en 1000 ml rundkolv med platt botten - mycket effektförlust.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/trodd.jpg

http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/detttil.jpg

Hade spätt ut det med 50% vatten och tillsatt mycket NaOH (mätte inte, hemsk kemikalie, men ca 1-2 dl granuler)

Innan jag började koka var färgen likt morgonpiss.

Jag kokade den inte klart, utan hällde ut när jag hade tagit ur ca 1.5 dl sprit.
Citera
2006-05-13, 06:53
Medlem
Ralf2s avatar
Jag har forskat lite mer i detta. Det visar sig att aceton har en väldigt dålig jämviktskonstant för bildningen av den minusladdade carbanjonen.
Dvs denna reaktion ligger långt åt höger.:

Kod:
                  -
      O  H      OH           O
     ||  |    <------       ||  -   +  H2O
 H3C--C--C    ------>    H2C-C-C
         |                     |
         H2                    H2

aceton             aceton karbanjon

Endast några få procent kommer att vara i laddad form. Och det är ju den som reagerar i denna reaktion. Därför måste man ha väldigt lång reaktionstid för att allt ska reagera. (Allt eftersom den bildade karbanjonen reagerar med en annan keton, förskjuts ju jämvikten åt vänster.) Såg nån som föreslog att man skulle koka i 6-8 timmar. Det är ju ganska orealistiskt bara för att få fram lite etanol.

Har också insett att vatten är dåligt i denna reaktion. Vatten förskjuter jämvikten ännu mer åt höger, så ännu mindre aceton deltar i reaktionen. (Karbanjonen tar en proton från vatten för att bli neutral.)

Kanske är lika bra att försöka hitta nåt annat sätt!
Citera
2009-08-17, 10:47
Medlem
kultingens avatar
3 års ackumulerad erfarenhet kanske det är dags att redogöra för?
Ingen som har gjort några framsteg?
Citera
2009-08-17, 11:56
Medlem
Moltas666s avatar
Några andra diskussioner i ämnet....

https://www.flashback.org/archive/index.php/t-941717.html

https://www.flashback.org/archive/index.php/t-959462.html

T-röd är svår att rena och det kräver en hel del fibblande med azeotroper för att lyckas. Det är också så att vid varje azeotropisk destillation så tappar man en del etanol. Bitrex går att avlägsna via upprepade destillationer men jag uppskattar att det krävs minst 5-6 destilleringar för att smaken skall försvinna så pass att spriten blir drickbar.

Att ta bort bitrex via an/katjonbyte är säkert möjligt.

Att rena E85 från bensin är iofs möjligt men tillsatserna i bensinen kommer sannolikt att stanna i etanolfasen vilket ställer till stora problem.

Inte mycket nytt under solen alltså...
Citera
2009-08-17, 12:31
Medlem
negerbarns avatar
Herregud, har ni kemister aldrig brännt hemma? Aktivt kol 2 gånger tog i alla fall bort smaken, utom lite svag acetonsmak. Dock vet jag inte om det var kvar några andra ämnen, men full blev man och det smakade inte så mycket värre än fulvodka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in