Citat:
Ursprungligen postat av
ExpressK
Det kommer alltid komma saker i livet som man inte gillar att göra... Samma sak sker i arbetslivet och plugglivet.
Givetvis är det bekvämare och bara skita i det & gå på bidrag... Men jag har högre krav än så på livet. Dock kommer dessa känslor att man håller på att "dö av tristess" efter 1 månad kanske? Känslan av meningslöshet är påtaglig när man tänker att man måste hålla på så i många år.
Ni kanske tänker: "Ja men plugga något roligt då?"... Ja det är tanken men jag är inte riktigt i den situationen i livet så jag kan luta mig tillbaka och bara plugga det som är roligt... Jag måste spara kapital och plugga tråkiga kurser osv.
Vad är tricket för att orka hela vägen, år ut och år in med att göra tråkiga saker så gott som dagligen 40-60h/vecka?
Att skita i det och gå på bidrag är däremot fruktansvärt tråkigt och menlöst. Det är ungefär som att skolka under skoltiden. Det låter som en bra idé, men när man sen är där helt ensam utan något vettigt att göra så blir det ganska dumt.
Det är väldigt få som jobbar över 40 h/vecka. Jag brukar landa på 35 h/vecka.
Jag gör saker jag tycker är kul. Visst det var inte alltid kul att plugga matematik på Chalmers, men jag hade en målsättning att bli civilingenjör och alla kompisar och fritiden var ju grymt roligt. Att flytta hemifrån och klara sig själv. Fantastiskt!
Sen kom man ut i arbetslivet och fick jobba med utmanande projekt. Resa runt och jobba lite här och där för att implementera olika saker direkt hos kund. Bo på hotell och äta gott. Numera har jag familj så jag undviker det, men då har jag istället intressanta projekt lokalt med kul kollegor och uppdragsgivare som uppskattar det man gör och ger massor tillbaka. Jag kan träna varje dag till och från jobbet så det är kul att gå upp och springa eller cykla till jobbet.
När jag tröttar på ett uppdrag så byter jag till ett nytt. Nya projekt, ny teknik, nya kollegor, nya förutsättningar för att träna till och från jobbet.
Än så länge har jag aldrig hamnat på ett tråkigt uppdrag och gått vidare efter kort tid. Jag har alltid stannat i alla fall 2 år på varje ställe vilket jag brukar ha som målsättning. Efter 2 år har man lärt sig det mesta om det uppdraget och börjar bli en inventarie och utbildningstakten sjunker, dvs man lär sig inte alls lika mycket som under det första året. Då kan det vara dags att se sig om efter något nytt.