2020-03-20, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejarnold
Har fått erbjudande om sommarjobb på häkte. Är 26 år och har inte tidigare erfarenhet. Undrar vad de typiska arbetsuppgifterna innebär och även hur det är att jobba som tjej på KV?

Du måste väl veta vad du sökt för en tjänst.
Citera
2020-03-20, 20:48
Medlem
Är det ett gem-häkte eller ett häkte? Tjejer är uppskattade, särskilt på gem-häkte där lite social interaktion existerar på vardera av benen. Vanligt häkte där man inte får träffa andra intagna som intagen och prata är mer deprimerande att arbeta på som kriminalvårdare. På ett gem häkte har både du och de intagna en bättre vistelse..
Citera
2020-03-20, 21:28
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Är det ett gem-häkte eller ett häkte? Tjejer är uppskattade, särskilt på gem-häkte där lite social interaktion existerar på vardera av benen. Vanligt häkte där man inte får träffa andra intagna som intagen och prata är mer deprimerande att arbeta på som kriminalvårdare. På ett gem häkte har både du och de intagna en bättre vistelse..

Ingen social interaktion på benen är tillåten mellan personal och intagna.
En god plit mår bra av att se tjyvar bakom lås och bom.
Citera
2020-03-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejarnold
Har fått erbjudande om sommarjobb på häkte. Är 26 år och har inte tidigare erfarenhet. Undrar vad de typiska arbetsuppgifterna innebär och även hur det är att jobba som tjej på KV?

"erbjudande" om sommarjobb får man bara om man sökt jobbet...

Frågan är istället varför du som ung kvinna sökt jobb bland inlåsta testosteronsinna vildingar som inte sett en kvinna sen senaste våldtäkten?

Vad fick dig att söka?

Som svar på frågan:
Jobbet innebär: ta ut på rastgården, dela ut matbrickor, lugna ner dem vid utbrott mm
Är det nåt du anser dig klara av, eller vill du bara "fresta" dem? För en gång skull få vara "den snyggaste bruden i klassrummet"? (den enda mao)
Senast redigerad av Emoist 2020-03-20 kl. 21:34.
Citera
2020-03-20, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Ingen social interaktion på benen är tillåten mellan personal och intagna.
En god plit mår bra av att se tjyvar bakom lås och bom.

På gem häkte är social interaktion tillåten, jag har suttit på ett. De flesta plitarna är empatiska.
Citera
2020-03-20, 21:51
Medlem
bombaccis avatar
jag jobbade några veckor på ett häkte innan jag sa upp mig. Jag satt mest och släppte in folk och såg till att det itne blev möten mellan intagna när de skulle transporteras. Sedan kunde vi "träffa" på intagna som skulle till duschen eller när någon skulle släppa ut dem på sin timmes rastpromenad.

Det är oftast lite allt i allo tjänst, sedan finns det ju specialtjänster som tex transport.

Var många tjejer som jobbade där med, så var inte som att tjejer stack ut så mycket. Tanter och unga små tjejer som jobbade så var inga bodybuilders direkt.
Citera
2020-04-24, 11:03
Medlem
Om man jämför att jobba på häkte vs anstalt? Vilket är mest nice? Tänker att häktet verkar mer osoft o rörigt?
Citera
2020-06-10, 09:01
Medlem
En fundering kring de olika befattningarna hos kriminalvården.
Jag har fått en ny kollega som säger att han har jobbat som Säkerhetsexpert/inspektör på staben. En riktigt liten besserwisser..

Att han har jobbat där är de inga tvivel om.. Men vad är en säkerhetsexpert/inspektörs egentliga arbetsuppgifter? Känns som om de skulle krävas en gedigen säkerhetsbakgrund/utbildning för att få jobb som en säk.expert?

Någon som vet? Eller kanske till och med arbetar med ovan nämnda yrke?
Citera
2020-06-10, 09:10
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hebbe12
Jag har fått en ny kollega som säger att han har jobbat som Säkerhetsexpert/inspektör på staben. En riktigt liten besserwisser..

Att han har jobbat där är de inga tvivel om.. Men vad är en säkerhetsexpert/inspektörs egentliga arbetsuppgifter? Känns som om de skulle krävas en gedigen säkerhetsbakgrund/utbildning för att få jobb som en säk.expert?

Vad har din kollega för utbildning?
Citera
2021-07-01, 21:44
Medlem
jobbade för ett par somrar sedan och jag tyckte det var riktigt nice.
Citera
2021-07-01, 23:05
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hebbe12

Hittade en snubbes LinkedIn med följande beskrivningar:

Säkerhetsexpert:
"Arbetade som säkerhetsexpert vid huvudkontoret i <borttaget>. Arbetsuppgifter var bl.a. analyser, tillsyner och utbildning i krishantering för chefer."

Säkerhetsinspektör:
"Förebyggande säkerhetsarbete, skadebegränsande arbete vid komplexa situationer och kontinuitetsplanering för anstalter, häkten och frivårdskontor.

Utbildare i säkerhetskunskap, incidenthantering och Sba.
Rådgivande i säkerhetsfrågor för Regionchefen
"

(Sba står för systematiskt brandskyddsarbete.)

Det verkar som att man kan vidareutbilda sig till säkerhetsinspektör om man är kriminalvårdare:
"Det finns också möjlighet att utbilda sig till säkerhetsinspektör, vakthavande befäl eller förhandlare. Det är bara några exempel."
(https://www.kriminalvarden.se/jobba-...iminalvardare/)

För att bli kriminalvårdare behövs bara grundläggande behörighet:
"För att jobba som kriminalvårdare behöver du ha fullständig gymnasiekompetens i form av slutbetyg, avgångsbetyg eller gymnasieexamen."
(https://www.kriminalvarden.se/jobba-...iminalvardare/)

Med andra ord behövs knappt någon utbildning alls för att bli säkerhetsinspektör (annat än internutbildningar).
Citera
2023-01-16, 22:11
Medlem
Korkad fråga kanske men får man ha klocka på sig som häktesvakt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in