2018-11-09, 15:48
Medlem
Om man redan har en fast tjänst eller liknande och sedan funderar på att gå vidare är det bäst att försöka få jobb direkt på företaget?
Eller kvittar det, alltså går det bra att gå via bemanningsföretag(Ibland är man konsult på bemanningsföretaget och ibland så är bemanningsföretaget bara en förmedlare har jag fattat).

Frågan är alltså ska man alltid försöka bli direkt anställd på ett företag om man redan har ett jobb och strunta i all form av kontakt med bemanningsföretag?

Delfråga:
Vad har ni för erfarenhet av bemanningsföretag, är det något som skall undvikas till varje pris?

Edit: Jag jobbar inom IT-branschen, dock kan andra branscher också diskuteras.
Senast redigerad av Atom1c 2018-11-09 kl. 15:59.
Citera
2018-11-09, 16:00
Medlem
Enligt mig så är det alltid bäst att arbeta direkt på företaget och inte gå via ett bemanningsföretag. Det är säkrare, då du på bemanningsföretag inte jobbar hos kunden "på riktigt", din inkomst kan variera beroende på efterfrågan, ingen lojalitet till företaget osv osv.

Är du t.ex. sugen på consulting så är det alltid bättre att arbeta på ett konsultföretag än på ett bemanningsföretag som kommer hyra ut dig kors och tvärs och kalla det "konsult".

Om bemanningsföretaget bara är mellanhanden (d.v.s. headhuntad eller likn.) så är det ju fortfarande en tjänst på företaget som du får, och bemanningsföretaget får provision (t.ex. att rekryteringen är outsourcad till bemanningsföretag, typ intervjuer etc.).

Men ja, det är ju bättre än att stå utan jobb.
Citera
2018-11-09, 19:48
Medlem
Du får lista fördelarna/nackdelarna med att byta jobb VS att stanna kvar på det gamla, så kan vi diskutera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in