Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-09, 16:46
  #13
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, dag och natt kan demonstreras.

Människor är förmögna till djävulskap. Gudskelov..
Citera
2018-11-09, 17:24
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vad är det som är hokus pokus? Växer inte frön eller ..? Det är inget hokus pokus med det och det har sin vetenskapliga förklaring. Finns det ingen skola i den husvagnspark du är uppvuxen i eller?

Du var mig en otrevlig jävel...är du invandrare?

Tror det var ironi
Citera
2018-11-09, 17:44
  #15
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Själv så skiljer jag på andlighet och religiositet...

Är man religiös så underkastar man sig vissa bestämda ideer om "Gud" som finns inom en speciell lära och vissa kretsar i samhället - är man andlig så har man en egen inre Guds-upplevelse som inte är kopplad till någon religion alls...
Citera
2018-11-09, 18:31
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Själv så skiljer jag på andlighet och religiositet...

Är man religiös så underkastar man sig vissa bestämda ideer om "Gud" som finns inom en speciell lära och vissa kretsar i samhället - är man andlig så har man en egen inre Guds-upplevelse som inte är kopplad till någon religion alls...
Den egna inre Guds-upplevelsen är ju fortfarande i högsta grad inspirerad av etablerade religioner. Bara att man ägnat sig åt russinplockning, valt ut allt som passar en, valt bort allt man finner obekvämt, från en eller flera religioner.
Citera
2018-11-09, 18:32
  #17
Medlem
RollingStoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NivekOgre
Anser ni att vara spirituell är det samma som religiös? Jag kan känna mig spirituell utan att tro på gud eller tillhöra någon religion. Jag tror på naturens kraft och inte på någon gud som beskrivs i bibeln eller koranen.

Hur anser ni?
Nej jag är inte spirituell. Inte alls. Jag är helt säker på att inget övernaturligt någonsin kommer att kunna existera. Jag diggar Stalin. Om jag inte minns fel så rev han kyrkorna och satte stopp för pesten.
Citat:
The Communist Party destroyed churches, synagogues, mosques and Buddhist temples, ridiculed, harassed, incarcerated and executed religious leaders, flooded the schools and media with anti-religious teachings
Där var ändå krut i gubben. Vilken lirare alltså!
Citera
2018-11-09, 18:38
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Själv så skiljer jag på andlighet och religiositet...

Är man religiös så underkastar man sig vissa bestämda ideer om "Gud" som finns inom en speciell lära och vissa kretsar i samhället - är man andlig så har man en egen inre Guds-upplevelse som inte är kopplad till någon religion alls...
Eller så är det bara en inre upplevelse, och ordet ”Gud” bara krånglar till det, så det kan man ta bort.
Det förvillar många, då de flesta har en ungefärlig uppfattning om vad som menas med ”Gud”.
Citera
2018-11-09, 20:08
  #19
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NivekOgre
Anser ni att vara spirituell är det samma som religiös? Jag kan känna mig spirituell utan att tro på gud eller tillhöra någon religion. Jag tror på naturens kraft och inte på någon gud som beskrivs i bibeln eller koranen.

Hur anser ni?

Naturens kraft? Hur menar du? Gravitationen? Kemisk energi?

Alltså, det är ju meningslöst att kalla sig "spirituell" om man inte inte ger det något konkret innehåll.
Citera
2018-11-09, 20:22
  #20
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Människor är förmögna till djävulskap. Gudskelov..

Rättelse; Gud förbjude.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback