2018-11-08, 15:57
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Det är min dröm att bo långt ut i skogen utan grannar för nära men har insett att det är rätt svårt, marknaden finns helt enkelt inte.

Vad tror ni är bäst, att fortsätta leta och nöja sig med det som finns eller köpa loss en tomt och bygga nytt?
Citera
2018-11-08, 16:06
Medlem
Andersdamaans avatar
Jag skulle nog satsa på nybygge i ditt fall. Då kan du förutom att välja läge även få ditt hus precis som du vill ha det.
Citera
2018-11-08, 16:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Det är min dröm att bo långt ut i skogen utan grannar för nära men har insett att det är rätt svårt, marknaden finns helt enkelt inte.
Det borde väl finnas en hel del gamla soldattorp som kan passa.

Vad har du för önskemål? Vad menar du med "utan grannar för nära"? En kilometer eller tio mil?
Citera
2018-11-08, 16:14
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:

Vad tror ni är bäst, att fortsätta leta och nöja sig med det som finns eller köpa loss en tomt och bygga nytt?
Vi bor i Sverige och inte i Taigan eller Kanada.
Det existerar ingen vildmark här där man kan vandra i dagar utan att stöta på en människa.
Jag menar bara att jakt, svampplockning, turister, skogsmaskiner,skidåkare skotrar, vad fan som helst. Det behöver inte vara grannar som stör.
Jag har gått mycket i skog och mark och det finns inte ett ställe som ligger långt från en servitutväg, skogsväg etc.
Men om du står ut med detta så hade jag byggt ut något befintligt torp som man enkelt kan hyra.
Senast redigerad av WykkedWitch 2018-11-08 kl. 16:20.
Citera
2018-11-08, 16:26
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Det existerar ingen vildmark här där man kan vandra i dagar utan att stöta på en människa.
Jag menar bara att jakt, svampplockning, turister, skogsmaskiner,skidåkare skotrar, vad fan som helst. Det behöver inte vara grannar som stör.
Jag har gått mycket i skog och mark och det finns inte ett ställe som ligger långt från en servitutväg, skogsväg etc.
Men om du står ut med detta så hade jag byggt ut något befintligt torp som man enkelt kan hyra.

Så kräsen tycker jag inte ens att jag är. Jag letar bara efter en bostad, söder om Norrland, där man inte behöver lyssna på en riksväg eller en granne som klipper gräset. Nästan alla torp eller tomter jag tittar på verkar ligga i anslutning till någon större gård eller by.
Citera
2018-11-08, 16:30
Medlem
Blommetupps avatar
Jo det beror på hur långt ifrån du menar, jag har nästan 4km till närmaste grannar vilka är sommarstugeägare och 2,8 mil till staden. Jag har bara träffat på någon enstaka under åren jag bott här.

Mitt torp var väldigt billigt, dock finns varken el eller vatten men det är lite charmen. Så om du vill ha färdigt så satsa på ett litet torp någonstans. Annars kan du alltid kolla efter ett stycke mark och bo i ett militärtält medans du bygger och känner av läget.
Citera
2018-11-08, 16:33
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommetupp
Jo det beror på hur långt ifrån du menar, jag har nästan 4km till närmaste grannar vilka är sommarstugeägare och 2,8 mil till staden. Jag har bara träffat på någon enstaka under åren jag bott här.

Mitt torp var väldigt billigt, dock finns varken el eller vatten men det är lite charmen. Så om du vill ha färdigt så satsa på ett litet torp någonstans. Annars kan du alltid kolla efter ett stycke mark och bo i ett militärtält medans du bygger och känner av läget.

När köpte du det och hur billigt var det?
Citera
2018-11-08, 16:35
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Så kräsen tycker jag inte ens att jag är. Jag letar bara efter en bostad, söder om Norrland, där man inte behöver lyssna på en riksväg eller en granne som klipper gräset. Nästan alla torp eller tomter jag tittar på verkar ligga i anslutning till någon större gård eller by.

Man stöter ju på en kåk därute ibland men tyvärr är de ju oftast i murket skick. Brukar finnas brunn.

En gång tänkte jag bygga mig ett hem i skogen av två stycken 20-manna militärtält med kamin. Inreda med möbler och allt. Kolla här ! Det är faktiskt en väldigt bra ide?
https://www.google.com/search?q=milit%C3%A4rt%C3%A4lt+20&tbm=isch&tbo=u&s ource=univ&sa=X&ved=2ahUKEwingOG5j8XeAhXhqIsKHSkGC K8QsAR6BAgCEAE
Citera
2018-11-08, 16:39
Medlem
Beror på hur mycket pengar du har. Har du räknat på vad det kommer kosta att bygga nytt respektive köpa?
Tänk på att det kan bli svårt att få banklån för att bygga nytt så långt ute i skogen då risken är stor att det kommer bli dyrare att bygga än vad marknaden kommer värdera huset till.
Citera
2018-11-08, 16:42
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:

[b][/Här har du ditt hem!B]

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&u act=8&ved=2ahUKEwir3ZjrkMXeAhWI-ioKHYhbC2UQFjABegQIBhAB&url=https%3A%2F%2Fwww.trad era.com%2Fitem%2F340242%2F241669910%2F20-manna-talt-&usg=AOvVaw0O9S_Pj9l8M4m2uUw0N2ER
Citera
2018-11-08, 16:49
Medlem
foxtrouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch

Har du varit norr om Gävle?
Citera
2018-11-08, 16:50
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxtrout
Har du varit norr om Gävle?

Yes
Citera
  • 1
  • 2