2018-11-08, 00:16
Medlem
Är det olagligt att lura CSGO skins? Alltså inte att ta emot pengar, utan att ta skinnet och sedan inte swisha pengarna.

Vad har dessa för påföljder och har någon nägonsin dömda för detta? (Har läst om det, men är det själva scammen eller kvittoförfalskningen/identitetsstöld/bankid kapningen man då döms för.

Om man bara sagt att de ska gå först och sedan inte swishar?
Citera
2018-11-08, 00:31
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
9 kap. Om bedrägeri och annan oredlighet
1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700
Citera
2018-11-08, 00:32
Medlem
Trollfeeders avatar
Bedrägeri är bedrägeri. Ja, det är olagligt. Sen kan man ju tvista om huruvida man hinner ut från stationen innan polisen hinner lägga ner fallet eller inte, om man nu får för sig att anmäla något sådant.
Citera
2018-11-08, 05:41
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Ja det är olagligt. En kille som levde på bedrägeri blev tagen och återbetalningsskyldig samt bötfälld. Det rörde sig om riktigt stora summor men minns inte exakt.

Om du tänkte gå ut och lura barn på skins så är det bättre att du skaffar ett jobb.
Citera
2018-11-08, 07:14
Medlem
Kan jag få svar från nägon med juridisk bakgrund.
Tack
Citera
2018-11-08, 07:25
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazyify
Kan jag få svar från nägon med juridisk bakgrund.
Tack

Du har redan fått det tydligt av AquaRegia. Det är bedrägeri, så ge fan i det din mupp och sluta leta efter ursäkter för att göra något som du vet är fel.
Citera
2018-11-08, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Du har redan fått det tydligt av AquaRegia. Det är bedrägeri, så ge fan i det din mupp och sluta leta efter ursäkter för att göra något som du vet är fel.
Idiot, jag har blivit scammad och vill veta om jag kan ta juridiska åtgärder.

Skaffa ett liv innan du antar skit om andra.

Som sagt - undrar om någon har juridisk bakgrund och vet om polisen bara kommer skratta åt mig om jag anmäler.
Citera
2018-11-08, 10:17
Medlem
visceral89s avatar
Citat:
Idiot, jag har blivit scammad och vill veta om jag kan ta juridiska åtgärder.

Skaffa ett liv innan du antar skit om andra.

Som sagt - undrar om någon har juridisk bakgrund och vet om polisen bara kommer skratta åt mig om jag anmäler.

Så vad väntar du på? Anmäl. Det kan aldrig skada. Uppdatera gärna hur det går i fallet, kan vara lärorikt för oss andra.
Citera
2018-11-08, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av visceral89
Så vad väntar du på? Anmäl. Det kan aldrig skada. Uppdatera gärna hur det går i fallet, kan vara lärorikt för oss andra.
Kan vara slöseri med tid. Vill veta om det är olagligt först.
Citera
2018-11-08, 12:25
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Kan vara slöseri med tid. Vill veta om det är olagligt först.

Du har fått svar flera gånger komplett med lagrum herr mupp, det är olagligt!

Vad är det du inte förstår?
Citera
2018-11-08, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Du har fått svar flera gånger komplett med lagrum herr mupp, det är olagligt!

Vad är det du inte förstår?
Vad är det du inte förstår? Jag efterfrågar svar från någon med juridisk bakgrund, off my thread kid.
Citera
2018-11-08, 12:39
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
Hej TS, Leif Silbersky här.

De svar du tidigare fått här i tråden stämmer. Det är olagligt att göra som beskrivet i trådstarten, dvs bedrägeri.

Jag föreslår att du skriver ner all information om din motpart som du har tillgänglig, telefonnummer, tid och datum för kontakt, eventuella alias i olika söktjänster eller chatprogram.

Ta sedan denna information och gå till närmsta polisstation.

Mvh Leif
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in