Citat:
Ursprungligen postat av
Hovslättsmannen
Ingenting. Det finns inget stöd för att känslor ackumuleras. Den förställningen kommer sig av att vi använder vätska/gas som metafor för känslor, och sådan måste ju "pysa ut" någonstans ur ett slutet system.
Sorg till exempel, går över utan att vi behöver bearbeta den på något särskilt sätt. Tiden gör att vi glömmer och tänker mindre och mindre på det som är jobbigt.
Det finns dock en massa psykodynamiker, författare och terapeuter som menar något annat. Men det finns absolut inget stöd för att känslor skulle funka på det sättet.
Tror inte att känslor byggs upp rent kvantitativt för att sedan explodera när det inte får plats mer,, men ett mönster av att aldrig uttrycka sig eller våga känna efter gör en knäpp i slutändan. Det är någon sorts frustration över att inte ha ett naturligt utbyte med andra som gör att man inte kan relatera eller bonda som vanligt folk. Det är jäkligt ångestdrivande i längden att känna att man har en glasvägg mellan sig själv och sina känslor. Man kan se dem men inte känna dem på riktigt, bara på ett intellektuellt plan. När jag sitter med min psykolog och pratar om något riktigt bisarrt som hänt är det som om jag pratar om något jag läst eller hört, inte egna erfarenheter. Det är fucked up.