2018-11-07, 15:08
Medlem
Hej kamrater!

Jag är 18 år och gick ut gymnasiet i somras. När jag tog studenten glädjes jag naturligtvis över att det hela var över, men samtidigt var jag besviken och ledsen över mina studieresultat. Jag gick ut med relativt bra betyg (strax över 20/22,5), men jag visste redan då att jag inte skulle få en studieplats på min drömutbildning.

Jag deppade under första delen av sommaren, men när antagningsbeskeden väl kom fick jag motivation från någon yttre kraft. Jag bestämde mig för att höja mina betyg genom prövningar samtidigt som jag skulle arbeta heltid. Det skulle krävas åtta betygshöjningar till A. Jag bokade fyra prövningar under hösten och jag har hittills gjort tre (varav två fick jag A på) men en har jag kvar nu i november.

Som ni kanske anade så misslyckades jag med att höja en kurs, nämligen engelska 5. I grunden har jag alltid haft relativt lätt för alla ämnen förutom engelska. Jag nödgas till att höja både engelska 5 och engelska 6 till våren. Därför vänder jag mig till Flashback.

Jag läste engelska 5 på Åsö i Stockholm och tyckte att läraren var stenhård i bedömningen. Således tänker jag göra engelskakurserna någon annanstans. Var är det enklast att göra prövning i engelska 5 och engelska 6? Jag har hört talas om NTI där man tydligen skriver provet på dator och även gör deluppgifter hemifrån. Kan det möjligtvis vara enklare där? Utöver NTI har jag funderat lite kring Hermods och Jensen.

Naturligtvis kan jag inte klandra läraren för mitt betyg. Det enklaste sättet att höja betyget är givetvis att utveckla min engelska. Jag försöker läsa skönlitteratur regelbundet. Har ni några andra tips eller studietekniker?

Mitt mål är att få en studieplats hösten 2019. Hoppas ni kan hjälpa mig!
Citera
2018-11-07, 15:28
Medlem
Det borde inte vara enklare på en annan skola, men det är klart att lärares bedömningar kan vara olika. Särskilt om man som på NTI har en elev man aldrig träffar under sex veckor jämfört med gymnasiet där du kanske har den läraren i tre år.

Jag gjorde några kurser på NTI. I språkkurserna fick jag A i de flesta. Gjorde väl omkring 1000 poäng totalt där 700 var språk. Svårt att spekulera i hur det hade gått på en vanlig skola men det kan nog gynna en hel del att ha den typen av utbildning istället. Inte nödvändigtvis för att bedömningarna är snällare än snittet men utan av andra skäl. Om din lärare på Åsö var hård kanske det är bättre att köra å en annan skola. Lättare att fuska på NTI också såklart.
Citera
2018-11-07, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Det borde inte vara enklare på en annan skola, men det är klart att lärares bedömningar kan vara olika. Särskilt om man som på NTI har en elev man aldrig träffar under sex veckor jämfört med gymnasiet där du kanske har den läraren i tre år.

Jag gjorde några kurser på NTI. I språkkurserna fick jag A i de flesta. Gjorde väl omkring 1000 poäng totalt där 700 var språk. Svårt att spekulera i hur det hade gått på en vanlig skola men det kan nog gynna en hel del att ha den typen av utbildning istället. Inte nödvändigtvis för att bedömningarna är snällare än snittet men utan av andra skäl. Om din lärare på Åsö var hård kanske det är bättre att köra å en annan skola. Lättare att fuska på NTI också såklart.

Okej, tack för svar. På Åsö var engelska 5 uppdelat i fyra delar. Läs- och hörförståelse samt skriftlig och muntlig framställning. Hur är språkkurserna på NTI uppdelade? Likadant eller annorlunda?
Citera
2018-11-07, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenGame
Okej, tack för svar. På Åsö var engelska 5 uppdelat i fyra delar. Läs- och hörförståelse samt skriftlig och muntlig framställning. Hur är språkkurserna på NTI uppdelade? Likadant eller annorlunda?
Har inte pluggat engelska på NTI utan svenska, tyska och italienska. Alla delmoment i kursen behöver göras, men att plugga hundra procent på NTI en kurs går bra mycket snabbare än på gymnasiet så de olika delarna lär förmodligen vara mer flytande och haka i varandra.

I italienskan, där jag kommer ihåg mest utav, så läste man lite sidor och sedan gjorde uppgifter utefter de instruktioner som fanns. Det fanns en kalender där det stod exakt vad du skulle göra. Sedan fick man något test med grammatik där det var väldigt lätt att bara använda böckerna. Någon gång skulle man skriva en text och någon annan gång var det hörförståelse. Vid ett par tillfällen i varje kurs hade man telefonkontakt med läraren och gjorde muntliga test. Det avslutades med ett större prov och ett muntligt test där man även hade betygssamtal med läraren.
Citera
2018-11-07, 16:14
Medlem
Citat:
Har inte pluggat engelska på NTI utan svenska, tyska och italienska. Alla delmoment i kursen behöver göras, men att plugga hundra procent på NTI en kurs går bra mycket snabbare än på gymnasiet så de olika delarna lär förmodligen vara mer flytande och haka i varandra.

I italienskan, där jag kommer ihåg mest utav, så läste man lite sidor och sedan gjorde uppgifter utefter de instruktioner som fanns. Det fanns en kalender där det stod exakt vad du skulle göra. Sedan fick man något test med grammatik där det var väldigt lätt att bara använda böckerna. Någon gång skulle man skriva en text och någon annan gång var det hörförståelse. Vid ett par tillfällen i varje kurs hade man telefonkontakt med läraren och gjorde muntliga test. Det avslutades med ett större prov och ett muntligt test där man även hade betygssamtal med läraren.

Okej. Hur var det större slutprovet uppbyggt? Ingick alla delar (läs- och hörförståelse samt skriftlig och muntlig framställning)?
Citera
2018-11-07, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenGame
Okej. Hur var det större slutprovet uppbyggt? Ingick alla delar (läs- och hörförståelse samt skriftlig och muntlig framställning)?
Muntliga ingick inte där, men däremot grammatik, någon skrivuppgift och lite annat blandat från kursen. I de mer grundläggande kurserna var det även mer fokus på geografi och den typen medan i de senare kurserna nästan uteslutande var språkligt (även om det kunde vara vissa sakkunskaper fast på italienska). Kurserna avslutades sedan med muntlig uppgift. Slutprovet tog väl kanske 60-80 min men även där kunde man ju såklart använda böcker. Problemet är att om man fuskar igenom allting kan du inte prata språket sen och blir väldigt genomskinligt. Ett annat alternativ är att låta en polare göra allt i hela kursen - från skriftliga prov till muntlig kontakt med läraren. Så länge det är samma person vet ju inte läraren att han inte är du.
Citera
2018-11-07, 16:25
Medlem
Citat:
Muntliga ingick inte där, men däremot grammatik, någon skrivuppgift och lite annat blandat från kursen. I de mer grundläggande kurserna var det även mer fokus på geografi och den typen medan i de senare kurserna nästan uteslutande var språkligt (även om det kunde vara vissa sakkunskaper fast på italienska). Kurserna avslutades sedan med muntlig uppgift. Slutprovet tog väl kanske 60-80 min men även där kunde man ju såklart använda böcker. Problemet är att om man fuskar igenom allting kan du inte prata språket sen och blir väldigt genomskinligt. Ett annat alternativ är att låta en polare göra allt i hela kursen - från skriftliga prov till muntlig kontakt med läraren. Så länge det är samma person vet ju inte läraren att han inte är du.

Okej, jag förstår. Det verkar eventuellt vara enklare på NTI då, eftersom att man uppenbarligen kan be om hjälp från vänner med uppgifter. Att prata engelska har jag inga större problem med. Ska utan tvekan överväga att skriva på NTI. Tack för hjälpen @LaStupenda
Citera
2018-11-07, 16:52
Medlem
Engelska har väl nationella prov, det ska således inte spela någon roll vart du gör prövningen då det finns bedömningsmallar att utgå från.
Citera
2019-12-30, 00:36
Medlem
[quote=LaStupenda|65760547]Har inte pluggat engelska på NTI utan svenska, tyska och italienska. Alla delmoment i kursen behöver göras, men att plugga hundra procent på NTI en kurs går bra mycket snabbare än på gymnasiet så de olika delarna lär förmodligen vara mer flytande och haka i varandra.

I italienskan, där jag kommer ihåg mest utav, så läste man lite sidor och sedan gjorde uppgifter utefter de instruktioner som fanns. Det fanns en kalender där det stod exakt vad du skulle göra. Sedan fick man något test med grammatik där det var väldigt lätt att bara använda böckerna. Någon gång skulle man skriva en text och någon annan gång var det hörförståelse. Vid ett par tillfällen i varje kurs hade man telefonkontakt med läraren och gjorde muntliga test. Det avslutades med ett större prov och ett muntligt test där man även hade betygssamtal med läraren.[/QUOTE

Hej, hur gick du till väga när du sökte till NTI? Jag har varit i kontakt med de och då säger de att det inte är möjligt att göra prövningar på distans utan man måste få åka till en skola och skriva provet där. Jag har läst många trådar om att de gjort kurserna på distans just på NTI, gäller det kanske endast språk kurser? Skulle verkligen uppskatta lite hjälp och vägledning.

Stort tack på förhand!
Citera
2019-12-31, 11:10
Medlem
Citat:
Hej, hur gick du till väga när du sökte till NTI? Jag har varit i kontakt med de och då säger de att det inte är möjligt att göra prövningar på distans utan man måste få åka till en skola och skriva provet där. Jag har läst många trådar om att de gjort kurserna på distans just på NTI, gäller det kanske endast språk kurser? Skulle verkligen uppskatta lite hjälp och vägledning.

Stort tack på förhand!
Sökte via den gymnasieskola jag gick på tidigare. Om jag minns rätt så gjorde jag inte prövning, men läste kursen på distans. Normalt sett är man väl klar på typ fem veckor om man pluggar hundra procent. Oftast kan man väl dock läsa snabbare än så om man vill.
Citera
2023-01-09, 17:21
Medlem
Tjena!!
Läste din tråd precis. Kommer också att behöva göra prövning i eng5/eng6 denna termin men är osäker på vilken skola i Sthlm. Vilken skola valde du nu? Gick det bra med dem?
Skulle verkligen uppskatta svar, tack!!!
Citera
2023-01-29, 18:04
Medlem
Farbaute666s avatar
Ni borde behöva göra nationella prov och även lämna in litteraturuppgifter. Det ingår i Engelska 5 och Engelska 6.

Läs olika typer av texter, jobba mycket med ordförråd och klassisk litteratur med instuderingsuppgifter. Hörförståelse brukar vara ett av de svårare momenten för många, när det kommer en annorlunda dialekt blir många ställda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in