2018-11-06, 07:26
Medlem
Då nu smileys finns så är det väl bättre att inlägg som innehåller överdrivet många sådana raderas då de kan störa läsbarheten och ses som OT. Annars kunde smileys tas bort överhuvudtaget.
(-;
) -:
Senast redigerad av jo5h2pe 2018-11-06 kl. 07:29.
Citera
2018-11-06, 08:36
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Flashback --> Forumförslag
/Moderator
Citera
2018-11-06, 10:21
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08os
Det är skrämmande ofta hur någon vill begränsa Flashback (och andra siter) på olika sätt. Så fort något inte passar så ska det förbjudas eller begränsas. Fine att det kan vara störande med smileys men det kan vissas åsikter också vara... Det är tillräckligt med censur och begränsningar i vad man får säga i samhället och vi behöver inte fler förbud hela tiden.
Just nu FINNS det en begränsning på 100 smileys per inlägg. Är det

a) för lite, man borde få använda hur många som helst, t ex 1000, om man i ö bara håller sig till reglerna!
b) 100 är precis lagom maxgräns!
c) för mycket!

Notera att även (a) ger en begränsning eftersom det finns en gräns för hur långt ett inlägg får vara. Är det bra?

F ö tror jag faktiskt FB har ökat gränsen under de de senaste typ två åren. Har iaf för mig att jag en gång lattjade lite själv med ett svar till DoÅ och inte fick publicera för att max (inkl citatet) redan var nått, och jag TROR inte det var så många som 100. Kan ha fel dock.
Senast redigerad av nerdnerd 2018-11-06 kl. 10:25.
Citera
2018-11-06, 10:49
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
En begränsning på 6 per inlägg tycker jag skulle vara rimligt.
Begränsning på 1 var möjligen en retorisk överdrift. En bild säger mer än 1000 ord, säger man man ibland, kanske t o m en emoji.

Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Då nu smileys finns så är det väl bättre att inlägg som innehåller överdrivet många sådana raderas då de kan störa läsbarheten och ses som OT. Annars kunde smileys tas bort överhuvudtaget.
(-;
) -:
Visst skulle det kunna hamna under 0.03. Fast det blir iaf mer godtyckligt än att minska från nuvarande 100 till 1. Eller 6.
Citera
2018-11-06, 11:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Finns iaf en medlem här som är något omåttlig i sin användning av etc. Är det bara jag som tycker att det faktiskt stör diskussionen?

Har också svårt att se att tuffare restriktioner skulle minska det fria ORDET.
Vi som inte vill ha censur har blivit minioritet på forumet. Kanske är det tidsandan att vilja tysta sina medmänniskor.

Inget jävla förbud av smileys eller max en smiley per inlägg. Flertalet skribenter använder smileys som retoriskt grepp, så skitdåligt förslag.

Man kan med dagens regler ta bort såna inlägg du pratar om, det kallas 0.03.
Citera
2018-11-06, 12:35
Medlem
Ta bara bort de rörliga, det är bara dem som minskar läsbarheten av övriga texten då ögat aktivt dras till det som rör sig. En vanlig stilla smiley noteras för att sedan kunna ignoreras när man fortsätter läsa (hur många de än är).
Samma sak med rörlig reklam, det går inte att ha, det stör för mycket på banners etc. De vet väl de flesta och det är väldigt få tidningar typ aftonbladet som har det. Ibland kan det finnas på en blogg och då blir bloggen helt oläsbar, förstör jättemycket, så de flesta bloggar har slutat med det.
Senast redigerad av somerandom 2018-11-06 kl. 12:38.
Citera
2018-11-06, 13:49
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Vi som inte vill ha censur har blivit minioritet på forumet. Kanske är det tidsandan att vilja tysta sina medmänniskor.

Inget jävla förbud av smileys eller max en smiley per inlägg. Flertalet skribenter använder smileys som retoriskt grepp, så skitdåligt förslag.

Man kan med dagens regler ta bort såna inlägg du pratar om, det kallas 0.03.
Netikett är inte censur. En emoji är inte en åsikt, iaf inte en som inte kan sägas med ord.

Är nog öht ett jäkla överdrivet ylande om censur här, så fort någon t ex inte får skriva inlägg som bara har ordet "bajskorv" 100 gånger eller nåt. Lol.
Citera
2018-11-06, 14:08
Avslutad
Citat:
Netikett är inte censur. En emoji är inte en åsikt, iaf inte en som inte kan sägas med ord.
Vissa menar att åsikter är känslor.
Smileys uttrycker känslor, alltså uttrycker smileys åsikter.

Bara för att man kan uttrycka känslor i ord så innebär inte det att ord uttrycker känslor bättre än smileys. Eller att man måste förbjuda smileys för att man kan skriva det i ord.

Vill man förbjuda smileys så inskränker man på var individs yttrandefrihet.

Citat:
Är nog öht ett jäkla överdrivet ylande om censur här, så fort någon t ex inte får skriva inlägg som bara har ordet "bajskorv" 100 gånger eller nåt. Lol.
Du vill förbjuda smileys.
Du jämför smileys med bajskorvar.
Du fattar inte internetkultur.

Detta förslag sög balle.
Senast redigerad av frasselito 2018-11-06 kl. 14:20.
Citera
2018-11-06, 14:13
Medlem
BassReevess avatar
Citat:
Smileys uttrycker känslor.

Bara för att man kan uttrycka känslor i ord så innebär inte det att ord uttrycker känslor bättre. Eller att man måste förbjuda smileys för att man kan skriva det i ord.

Detta förslag sög balle.

Så smileys är yttrandefrihet?
Mycket ska man läsa på detta forum.
Läs på lite vad ytteandefrihet och återkom senare, din tangentbordskrigare.
Citera
2018-11-06, 14:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BassReeves
Så smileys är yttrandefrihet?
Mycket ska man läsa på detta forum.
Läs på lite vad ytteandefrihet och återkom senare, din tangentbordskrigare.
Smileys tillför mening i skriven text.

Allt som innefattar mening i kommunikation är föremål för yttrandefrihet. Vill man inskränka på användandet av smileys så inskränker man på yttrandefriheten eftersom individen inte får kommunicera mening.

Angående "ytteandefrihet" så vet jag inte vad det är. Jag föreslår att du läser på om yttrandefrihet och återkommer med argument, din snopp.
Citera
2018-11-06, 15:35
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Smileys uttrycker känslor, alltså uttrycker smileys åsikter.

Bara för att man kan uttrycka känslor i ord så innebär inte det att ord uttrycker känslor bättre än smileys. Eller att man måste förbjuda smileys för att man kan skriva det i ord.

Detta förslag sög balle.
Fast kolla vad bra det gick att uttrycka dina känslor nu, utan t ex en bild på en balle.

Citat:
Smileys tillför mening i skriven text.

Allt som innefattar mening i kommunikation är föremål för yttrandefrihet. Vill man inskränka på användandet av smileys så inskränker man på yttrandefriheten eftersom individen inte får kommunicera mening.

Angående "ytteandefrihet" så vet jag inte vad det är. Jag föreslår att du läser på om yttrandefrihet och återkommer med argument, din snopp.
Ytteandefrihet är nog samma som yttrandefrihet där man har råkat missa r på tangentbordet och istället träffat e alldeles bredvid till vänster. Är det något mer du undrar?
Citera
2018-11-06, 16:04
Avslutad
Citat:
Fast kolla vad bra det gick att uttrycka dina känslor nu, utan t ex en bild på en balle.
Vad har det med mig att göra?

Människor använder smileys för att uttrycka sig, annars hade smileys inte funnits så som dom finns. Smileys bidrar med dimension och mening till skrift. Då ska man väl i sin kommunikation få använda smileys om man har preferens för det.

Citat:
Ytteandefrihet är nog samma som yttrandefrihet där man har råkat missa r på tangentbordet och istället träffat e alldeles bredvid till vänster. Är det något mer du undrar?
Jag undrar när ni pensionärsfascister ska lyckas vaska fram något övertygande argument för varför detta förslag borde implementeras.

Som det är nu så framstår ni bara som hot mot yttrandefriheten när ni vill förbjuda människor att uttrycka sina tankar och åsikter.

Jävla internetanalfabeter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in