Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-05, 23:17
  #1
Medlem
Hallå alla datorkunniga! Satt nyligen och kolla på en video på en svensk Youtuber som kallar sig för Rask. Har har mottagit mycket mot och hat folk har beställt saker till hans hem osv. I en av hans nyare videor hävadar han att VPN inte hjälper ett skit och att dessa killar, som gjorde detta mot honom under lång tid är värt att tillägga, absolut inte skulle kunna bli tagna...

I min värld är det helt ologiskt att det han säger stämmer? Jag kan inte se någon logisk förklaring till att VPN inte skulle vara vattetätt, förutsatt att de inte loggar och lämnar ut det såklart?

Videon: https://youtu.be/DFqDzgsdOy4?t=708

Jag tror detta är så jävla mycket bullshit och att Rask ljuger.
Citera
2018-11-05, 23:22
  #2
Medlem
heffaheffas avatar
VPN är bara en bit. Att inte identifiera sig på andra sätt är viktigt. Småbitar som man kan pussla ihop att använda till att kartlägga en person. Man kan också bli utsatt för riktat virus i en länk eller liknande, som sedan blir installerat på datorn och skickar skärmdumpar, surfhistorik och allt från tangenbordet
Citera
2018-11-05, 23:25
  #3
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
VPN hjälper, men du blir inte helt osynlig. Sen överdriver rask för att dem ska bli rädda, och för att han själv ska leka kunnig.
Citera
2018-11-05, 23:28
  #4
Medlem
Mia-Rovys avatar
Jag tänker tyvärr inte klicka på länken. Dels för att jag inte orkar, och dels av principskäl eftersom jag tycker att diskussionsunderlag (i detta fallet videoskaparens argument) ska presenteras direkt i trådstarten.

Men att det inte skulle hjälpa ett skit är bevisligen fel. Bevis:
Utan VPN: A -> C
Med VPN: A -> B -> C

C har inte har någon kännedom om A utan att gå via B, som ska representera VPN.

Däremot så kan det finnas smarta metoder för att ändå få fram ett riktigt IP eller datan. Men som vi ser ovan så hjälper det ju visst någonting när det fungerar som planerat.

Varför jag gör den här barnsliga förklaringen är för att det ofta krävs okända sårbarheter för att komma runt vad VPN är tänkt att skydda. Således känner inte så många till användbara säkerhetshål, och därmed hjälper det visst.

Men hjälper det mot allt? Det tror jag verkligen inte. Det är väldigt, väldigt sällsynt med system som är 100% säkra. Det har hittats metoder för att både läcka data och IP tidigare. En såbarhet för att läcka data blev inte känd av allmänheten förrän efter 20 år.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-11-05 kl. 23:40.
Citera
2018-11-05, 23:35
  #5
Medlem
Är det ett seriöst företag som inte loggar, så skyddar det väldigt mycket men allt handlar om hur man använder det. Lämnar man ut känslig information spelar det ingen roll hur många skydd man kör med.
Citera
2018-11-05, 23:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousUser1312
VPN hjälper, men du blir inte helt osynlig. Sen överdriver rask för att dem ska bli rädda, och för att han själv ska leka kunnig.

Ja det tror jag också!
Citera
2018-11-05, 23:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Vilt
Är det ett seriöst företag som inte loggar, så skyddar det väldigt mycket men allt handlar om hur man använder det. Lämnar man ut känslig information spelar det ingen roll hur många skydd man kör med.

Hur menar du nu? Lämnar ut känslig information?
Citera
2018-11-05, 23:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auxiliary
Hur menar du nu? Lämnar ut känslig information?

Om du är uppkopplad mot en vpn och begår olagligheter samtidigt som du är inloggad på t.ex din privata Facebook har du avslöjat dig själv.
Citera
2018-11-05, 23:44
  #9
Medlem
Mia-Rovys avatar
Här är en liten översikt på statistik kring osäkra VPN (VPN som har kända säkerhetshål):
https://www.theregister.co.uk/2016/0...l_vpns_survey/

En del är skyddade mot detta, men inte alla.
Citera
2018-11-05, 23:54
  #10
Medlem
Tryckkokarens avatar
VPN skyddar mot polisen och övriga tramsare.

Det är ett fullgott skydd om man inte är pedofil eller krigsförbrytare.
Citera
2018-11-06, 00:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
VPN skyddar mot polisen och övriga tramsare.

Det är ett fullgott skydd om man inte är pedofil eller krigsförbrytare.

Utveckla gärna! Är varken pedofil eller krigsförbrytare så hade varit intressant att veta
Citera
2018-11-06, 00:11
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Vilt
Om du är uppkopplad mot en vpn och begår olagligheter samtidigt som du är inloggad på t.ex din privata Facebook har du avslöjat dig själv.

Aha okej förstår det är alltså inte så smart
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback