2006-02-15, 23:01
Medlem
Hr fljer problemet:

Emma r med om en bilolycka och frlorar sin bror. Peter - en god vn till Emma har varit med om ngonting liknande och trffar Emma en kort tid eftert. Peter sger till Emma: "Jag vet hur det knns" och Emma replikerar snabbt, mrkbart irriterat: "Du vet inte alls hur jag knner mig!"

Hr har vi paradoxen: Om Emma pstr att Peter inte kan veta hur hon knner sig gr hon samtidigt ett antagande om hur Peter knner sig. Hur kan hon vara sker p att Peter inte knner likadant som henne?

Tror ni p empati? Kan en person knna exakt likadant som en annan?
Citera
2006-02-15, 23:10
Medlem
Engelbreckts avatar
Jag har ftt lra mig att empati snarare betyder att man knner med ngon, inte ndvndigtvis knner exakt samma sak som de.
Citera
2006-02-15, 23:23
Medlem
fnuskes avatar
Absolut inte, det gr inte att _exakt_ veta hur ngon annan mnniska knner ngonsin d vi som mnniskor har unika samlingar av intryck som r s oerhrt komplexa att det aldrig kommer hnda att man har exakt samma referensramar.

Detta betyder dock inte att empati som begrepp r vrdelst, tvrtom, empati br bygga p verbryggandet av dessa skillnader. Att genom samtal och andra former av information ta till sig andra stt att se p saker istllet fr att aktivt stnga in sig i sina egna referensramar.
Citera
2006-02-15, 23:33
Medlem
kaleids avatar
Det spelar ingen roll om Peter vet exakt vad Emma knner - att antyda att han vet det r nd oempatiskt eftersom mnniskor som r i Emmas situation inte vill ha sina knslor banaliserade, ngot som Peter skulle frst om han var empatisk.
Citera
2006-02-16, 21:00
Medlem
det handlar bara om en olyckligt formulerad fras.
manmenar vl nr man sger s men man menar den inte ordagrant. man vill uttrycka sina sympatier och man vill sga att man frstr hur ledsen emma r.tyvrr har frasen blivit vedertagen. finns mnga liknande exempel p semantiska moment 22
Citera
2006-02-21, 19:55
Medlem
Sinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Hr fljer problemet:

Emma r med om en bilolycka och frlorar sin bror. Peter - en god vn till Emma har varit med om ngonting liknande och trffar Emma en kort tid eftert. Peter sger till Emma: "Jag vet hur det knns" och Emma replikerar snabbt, mrkbart irriterat: "Du vet inte alls hur jag knner mig!"

Hr har vi paradoxen: Om Emma pstr att Peter inte kan veta hur hon knner sig gr hon samtidigt ett antagande om hur Peter knner sig. Hur kan hon vara sker p att Peter inte knner likadant som henne?

Tror ni p empati? Kan en person knna exakt likadant som en annan?
Empati handlar inte om att knna exakt likadant som ngon annan. Det handlar om att frst ngon annans knslor.

Nr Emma svarar vill hon inte uttrycka sin misstro till Peters frmga att gissa hur hon knner. I sjlva verket skiter Emma fullstndigt i om Peter vet exakt hur hon knner. Hon r arg fr att han inte visar ett intresse och engagemang att stta sig in i hur hon knner och att lta henne f den behandlande effekt en god lyssnare ger. Peter har missfrsttt sin uppgift och Emma frmr inte uttrycka den klart.
Citera
2006-03-03, 18:25
Medlem
Fr vl komma in som en liten messerschmidt.
Empati r vl inte att knna likadant, utan bara att ha frstelse?
Sympati r vl ordet ni sker.
Citera
2006-03-03, 19:12
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apollyon
Fr vl komma in som en liten messerschmidt.
Empati r vl inte att knna likadant, utan bara att ha frstelse?
Sympati r vl ordet ni sker.
Fr vl fortstta p messerschmidtlinjen och skning ger:

Empati - inlevelse, inlevelsefrmga, deltagande, medknsla, medlidande, inknnande

Sympati - medknsla, vlvillig frstelse, frstelse, vlvilja, solidaritet, deltagande; dragning, tycke, frkrlek

Och ja, hade Peter varit empatisk hade han valt att uttrycka sina sympatier p ett bttre stt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in