2018-11-04, 17:37
Medlem
Sven2s avatar
Hej,

Jag behöver bolån att köpa BRF.
Jag vill ha ett skydd mot räntehöjning, men jag vet inte om jag ska bo där längre än 3 år.
Jag tänker att ha allt i 5årig bindning. Om ränta höjs sen det blir liten eller ingen ränteskillnadsersättning (om jag behöver sälja lägenhet förre bindningstid)?

Vilken bindningstid är bättre att välja i min situation?
Citera
2018-11-04, 17:44
Medlem
constants avatar
Om räntan går upp, och du har kvar ett par år av bindningstiden vid försäljning, så brukar man kunna överlåta lånet.
Går räntan åt andra hållet blir det svårare att få någon att överta det. Men se det som en försäkring. Du vet vad lånet kommer att kosta i exempelvis fem år. Känns dessutom knappast troligt att räntan nu kommer att minska. Men man vet aldrig.

Här kan du räkna ut kostnaden för att lösa ett lån: https://www.konsumenternas.se/lana/o...nadsersattning
Citera
2018-11-04, 17:45
Medlem
Fråga dem om du kan ta 3 år då.

Annars 5 och betala lite extra om du löser i förtid. Men det är inte så dyrt längre, förr blev det riktigt salt men sedan satte lagstiftaren ned foten.
Citera
2018-11-05, 09:21
Medlem
CC75s avatar
Vad är skillnaden i pris (kr) mellan ett tre-månaders rörligt och ett på tre år, för dig? Ta först reda på det. Därefter kan du göra en bedömning om du kommer att tjäna på det eller inte.

// CC
Citera
2018-11-05, 17:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Vad är skillnaden i pris (kr) mellan ett tre-månaders rörligt och ett på tre år, för dig? Ta först reda på det. Därefter kan du göra en bedömning om du kommer att tjäna på det eller inte.
Eftersom ett rörligt är just rörligt, så blir det svårt.
Citera
2018-11-05, 18:53
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Eftersom ett rörligt är just rörligt, så blir det svårt.

Att få fram en exakt siffra, absolut. Jag tänkte mer att folks räntor varierar idag och vill TS att vi ska hjälpa honom att göra en bedömning så underlättar det om vi vet vilken rörlig ränta han kan få vs vilken fast ränta (3 år och 5 år?) han kan få. Likaså vad hans belåningsgrad samt hur stort lånet kommer att vara på.

Fast ränta är en "försäkringskostnad" och för att avgöra om försäkringen är värd sitt pris behövs ovan uppgifter.

Jag kan dock inte förstå varför man skulle vilja binda i 5 år om man planerar att bara bo där i 3 år och sedan måste lösa lånet i förtid och få betala ränteskillnadsersättning.

https://www.konsumenternas.se/lana/o...nadsersattning

// CC
Citera
2018-11-05, 18:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Fast ränta är en "försäkringskostnad" och för att avgöra om försäkringen är värd sitt pris behövs ovan uppgifter.
Fast den uträkningen kan vara fel redan dagen efter att lånet tecknas, om det är frågan om rörlig ränta.
Citera
2018-11-05, 19:14
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fast den uträkningen kan vara fel redan dagen efter att lånet tecknas, om det är frågan om rörlig ränta.

Visst är det så. Det blir en bedömning där bl.a. uppfattningen om ränteutvecklingen de kommande 3-5 åren spelar roll. TS vill ha hjälp med att välja bindningstid. Hade svaret varit enkelt att räkna ut tror jag inte han hade behövt vår hjälp. Eller så tolkar jag hans fråga fel...

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in