2018-11-01, 21:28
Medlem
Den giftiga substansen är natriumazid enligt polisen:
https://polisen.se/aktuellt/polisens-nyheter/goeteborg/

Jag pratade med räddningstjänstens personal vid åtta. Då sa de att det rör sig om ett gift (ej luftburet) som man insjuknar av inom loppet av två timmar. Symptom: yrsel, huvudvärk, illamående, diarré, kräkningar

Gästerna på Slottskogens vandrarhem har gått in och ut hela kvällen. Samtidigt står det på polisens hemsida:
”Alla som har kommit i kontakt med ämnet, anställda på vandrarhemmet, brandmän, ambulanspersonal samt polis, har informerats och skulle man känna av några symtom ska man åka till Östra sjukhusets akutmottagning för kontroll. Detta rör 19 personer. Inga kända personskador i nuläget.”

Någon som har mer koll på natriumazid än vad Wikipedia bjuder på?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Natriumazid
Citera
2018-11-01, 21:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Mjältbrand?
Nej, inkubationstid på upp till 48h.
Om nu inte uppgifter finns på att man tagit del av pulvret för flera dagar sedan.

Annars låter fentanyl som en trolig i dramat, inte den enda dock.
Det finns gott om andra saker som dödar snabbt.

Edit:
Om det är natriumazid, så är detta en ny bekanskap för mig.
Någon som kan dra det allmänna om det?
Senast redigerad av klyban 2018-11-01 kl. 21:39.
Citera
2018-11-01, 21:29
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektrolyt
Edit:
https://polisen.se/aktuellt/handelse...ankt-goteborg/
"20.55 UPPDATERING
Insatsen har hanterat ämnet som misstänkt Natriumazid.

Insatsen är avslutad och samtliga enheter har lämnat platsen."

Natriumazid utgör väl sprängsatsen i krockkuddar?

Det aktuella vandrarhemmet är ofta bas för mångfald och utmaningar såsom ziganism i allehanda former (brittiskreggade risiga vägarbetsfordon ses ibland parkerade på fantasifulla sätt utanför). Kan det vara bildelstjuvar/skrotplundrare som har suttit på kammaren och av någon anledning meckat med krockkuddar? Hobbyjihaddare?

Kvinnans frånfälle verkar inte ha något direkt med natriumaziden att göra. Hon påträffades väl i alla fall i ett stycke.

Edit: Wikipedia säger att natriumazid dessutom är jämförbart med natriumcyanid i toxicitet.
Senast redigerad av S-hund temporär 2018-11-01 kl. 21:33.
Citera
2018-11-01, 21:31
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nej, inkubationstid på upp till 48h.
Om nu inte uppgifter finns på att man tagit del av pulvret för flera dagar sedan.

Annars låter fentanyl som en trolig i dramat, inte den enda dock.
Det finns gott om andra saker som dödar snabbt.
Fentanyl tror jag inte. Jag har erfarenhet av dödsfall via det, ingen sådan avspärrning eller någonting i den stilen behövde genomföras. När jag gick in så hade tidigare personal till och med lämnat kvar det. Då fanns det dessutom väldigt många orsaker att tro att den substansen var orsaken till dödsfallet.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-11-01 kl. 21:34.
Citera
2018-11-01, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektrolyt
misstänkt hjärtstopp på en kvinna. ... bedömdes vara narkotika. ... Alla som har kommit i kontakt med ämnet ...

Låter som illegala fentanylplåster i min bok. Såg en dokumentär hur de hanterar sådant utomlands och det var praktiskt taget C-stridsdräkt för blåljuspersonal efter att flera hade dött av att ens snudda vid det eller andas in ångor/stoft.
Citera
2018-11-01, 21:36
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winny-
Låter som illegala fentanylplåster i min bok. Såg en dokumentär hur de hanterar sådant utomlands och det var praktiskt taget C-stridsdräkt för blåljuspersonal efter att flera hade dött av att ens snudda vid det eller andas in ångor/stoft.
Haha nej, så går det inte till här i alla fall, tro mig. Plåster dessutom, de är ju lätthanterliga.
Citera
2018-11-01, 21:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Fentanyl tror jag inte. Jag har erfarenhet av dödsfall via det, ingen sådan avspärrning eller någonting i den stilen behövde genomföras. När jag gick in så hade tidigare personal till och med lämnat kvar det.
Det låter lite långsökt, då det måste bli en rätt bra mängd för det ska bli farligt och närma sig.
Men i Ryssland och kidnappardramat på teatern, så dödade man en hel del med fentanyl(ja, man tror de använde detta i alla fall, men någon kraftfull opioid var det troligtvis).

Men jag tror nog på annat, men utesluter dock inte fentanyl eller liknande.
Sen får man ställa sig frågan om det är någon ryss Putin vill döda här(eller annan kritiker), finns det ingen så kan vi bara anta det inte är extremt potenta gift troligtvis.
Men det finns även andra som kan sånt, så man vet aldrig.
Citera
2018-11-01, 21:38
Medlem
ImTheMans avatar
googlade lite, verkar vara ett halvpopulärt sätt att begå självmord, eller giftmörda, få ut pulvret från airbags är kanske lättare att stt införskaffa cyanid.

era spekulationer om andra ämnen , trots att man nu gått ut med vilket ämne det rör sig om, är häpnadsväckande.
Senast redigerad av ImTheMan 2018-11-01 kl. 21:42.
Citera
2018-11-01, 21:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
googlade lite, verkar vara ett halvpopulärt sätt att begå självmord, eller giftmörda, få ut pulvret från airbags är kanske lättare att stt införskaffa cyanid.

era spekulationer om andra ämnen , trots att man nu gått ut med vilket ämne det rör sig om, är häpnadsväckande.
Min ursäkt är att jag inte såg det innan efteråt.
Nu existerar inga spekulationer, om nu inte polis ändrar sig.
Citera
2018-11-02, 03:00
Medlem
WayneJohns avatar
Det är alltså inte luftburet och måste förtäras för att uppnå skada?
Citera
2018-11-02, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WayneJohn
Det är alltså inte luftburet och måste förtäras för att uppnå skada?
Ja precis
Citat:
Ursprungligen postat av n3rdy
Den giftiga substansen är natriumazid enligt polisen:
https://polisen.se/aktuellt/polisens-nyheter/goeteborg/

Jag pratade med räddningstjänstens personal vid åtta. Då sa de att det rör sig om ett gift (ej luftburet) som man insjuknar av inom loppet av två timmar. Symptom: yrsel, huvudvärk, illamående, diarré, kräkningar

Gästerna på Slottskogens vandrarhem har gått in och ut hela kvällen. Samtidigt står det på polisens hemsida:
”Alla som har kommit i kontakt med ämnet, anställda på vandrarhemmet, brandmän, ambulanspersonal samt polis, har informerats och skulle man känna av några symtom ska man åka till Östra sjukhusets akutmottagning för kontroll. Detta rör 19 personer. Inga kända personskador i nuläget.”

Någon som har mer koll på natriumazid än vad Wikipedia bjuder på?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Natriumazid

Natrium Azid heter Sodium Azide på engelska. Det är troligen stulet ifrån något medicinskt labb eller kemiskt labb, eller ifrån tex en sopcontainer eller soptipp. På de medicinska labben används mycket små mängder åt gången för en viss typ av provbehandling. Det är ett extremt effektivt konserveringsmedel på biologiskt material
Jag skulle gissa att det är en burk ifrån ett medicinsk labb som har stulits, och det är då små burkar med typ 50-100 gr i dem - Det går inte åt mycket för varje prov, ja faktiskt ytterst lite
En sådan burk är så gott som helt harmlös att hantera

Det är rätt enkelt att tillverka tex sprängämnena Blyazid eller Silverazid ifrån Natrium Azide men det krävs en viss labb-vana. Men både Blyazid och Silverazid är väldigt farliga sprängämnen att hantera och de kan explodera av sig självt.

Man kan se giftverkan i den döda kroppen med att blodet, det artiella blodet bör vara mörkrött eller nästan svart - Men är inte helt säkert på det
Citera
2018-11-02, 07:32
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Ja precis

Natrium Azid heter Sodium Azide på engelska. Det är troligen stulet ifrån något medicinskt labb eller kemiskt labb, eller ifrån tex en sopcontainer eller soptipp. På de medicinska labben används mycket små mängder åt gången för en viss typ av provbehandling. Det är ett extremt effektivt konserveringsmedel på biologiskt material
Jag skulle gissa att det är en burk ifrån ett medicinsk labb som har stulits, och det är då små burkar med typ 50-100 gr i dem - Det går inte åt mycket för varje prov, ja faktiskt ytterst lite
En sådan burk är så gott som helt harmlös att hantera

Det är rätt enkelt att tillverka tex sprängämnena Blyazid eller Silverazid ifrån Natrium Azide men det krävs en viss labb-vana. Men både Blyazid och Silverazid är väldigt farliga sprängämnen att hantera och de kan explodera av sig självt.

Man kan se giftverkan i den döda kroppen med att blodet, det artiella blodet bör vara mörkrött eller nästan svart - Men är inte helt säkert på det

Går också att stjäla en airbag och mecka upp!

Jag tror på planerat giftmord av någon annan, men MGM då råkat ta kål på sig själv.

Tänker direkt på detta fall som bara är en vecka gammalt sen det kom ut i media:

(FB) Kvinna häktad, misstänkt för giftmord på man (2018-10-23)

Polisen säger att det stod på påsen, jag är nyfiken på om det var handskrivet (hempul) eller tryckt etikett (labbpul).

Citat:
Nu berättar polisen för SVT Nyheter varför man misstänker att det rör sig om ett giftiga och explosivt ämne.

-Det stod på påsen, natriumazid. Sedan har vi inte kunnat säga att det faktiskt är det ämnet, men det är därför man misstänker det, säger Morten Gunneng vid polisen.
Senast redigerad av JustLikeMoney 2018-11-02 kl. 07:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in