Balkongflygningar förefaller ofta vara kopplat till kurder, men kan det handla om andra i det här fallet? Jag vill minnas att Borlänge är speciellt känd för somalier.
Edit: Inte för att jag menar att det inte kan vara andra etniciteter i det enskilda fallet, speciellt svenskar som trots allt utgör en förkrossande majoritet av befolkningen. Dock förefaller balkongflygningar i Sverige kopplade till hedersbrott i regel ha varit kopplade till kurder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ratad
Med tanke på att det är ungefär 66 000 somalier i Sverige så är det rätt mycket om en kommun på dryga 50 000 tar emot 3000+ av dem. Nu behöver det inte betyda så mycket för kriminaliteten i sig för Borlänge har sedan länge varit en skitplats med pack oavsett om det är WT-raggare, hudingar eller blandade pundare.
Balkongning borde helst ske i hus med fyra våningar och uppåt för att man ska uppnå rätt effekt och få den heder horan tagit tillbaka. Hur många procent av Borlänges bostadsutbud kan tillfredställa detta samhällsbehov?
När det gäller grupper som somalier, som är mångfaldigt mer benägna än genomsnittsbefolkningen att begå grova brott som våldtäkter och grova våldsbrott, så krävs det så klart inte värst många för att det ska ge avtryck på den totala mängden grova brott.
Jag har i förbigående noterat att svenskar verkar ha svårt att greppa det (sannolikt för att svenskar i regel inte behärskar matematik, som vi har kunnat se i internationella mätningar som PISA). T.ex. publicerade Finland för några år sedan statistik som visade att män från Irak hade en 52 gånger högre sannolikhet än etniskt finska män att bli lagförda för våldtäkt. Det krävs ju endast att sådana invandrare ökar till ett par procent av befolkningen för att mängden våldtäkter ska fördubblas.