• 2
  • 3
2018-10-31, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Nästan. Man bottnar med några stora klabbar, fyller upp med 10-15 cm blandat smått och tänder i botten på stickorna. Väntar ett tag tills det börja dåna i röret och fyller upp helt. Det bör fungera i den.

Enligt deras instruktioner så ska man korslägga tändved ca 1.5-2 kg topptända för att sedan när det brunnit ner och blivit en fin glödbädd kasta på mer ved ovanpå bädden.

Frågan är om topp eller undertändning spelar någon roll.
Citera
2018-10-31, 20:36
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Man tänder inte alls på toppen. Att kalla det topptändning är att lura sig själva. Dessutom visar man bara gamla eldstäder med rökutlopp i toppen. Som jag sa, en modern kamin ha utlopp i botten.

Jag startar med 15 cm på höjden och papper och stickor i botten. Sedan när jag hör att blålågan startar kan jag fylla hela pannan. Då går elden sakta uppåt och gasar av precis vad som kan förbrännas. Öppnar jag spjället för mycket i toppen hinner botten inte bränna av gaserna.

Har man ett roster ska man tända i botten.
Låter lite som försvarets gamla tältspis!
Citera
2018-10-31, 21:19
Medlem
I äldre vedpannor och traditionella kaminer med s.k. överförbränning är det helt rätt att lägga in grov ved längst ner, klenare ovanpå och tända på toppen. Det håller ner effekten (längre brinntid) eftersom strålning och nedfallande glöd är vad som långsamt sätter fyr på den undre veden, istället för den uppåtsträvande flamman. Speciellt i enkla kaminer är det extra illa att tända underifrån, hela vedinlägget brinner samtidigt och det finns ingen chans i världen att få nytta av den våldsamma effekten.

Det brukar liknas vid ett stearinljus, som man uppenbarligen inte vill elda hängande upp och ner.

När veden brunnit ut och du har glöd kvar ska du bara lägga på ett par vedträn åt gången om du vill fortsätta elda, inte packa fullt. Alternativet är att låta glöden falna och börja om från början.
Citera
2018-10-31, 21:20
Medlem
Guld-Jussis avatar
Bland oss som sover en del ute i skogen är det ganska vanligt med upp-och-ner-eldning, alltså brasor som man bygger för att antända i toppen. Vi använder det för att få lägereldar som brinner mer modest men längre (läs: hela natten).
Citera
2018-10-31, 22:07
Medlem
DonSikiels avatar
Jag brukar tända i toppen, och naturligtvis starta med finkluven ved och stickor. När man lägger i ny ved brinner det ju ofrånkomligen överallt så då är det ju skitsamma.
Tror jag läst att argumentet för topptändning är att lågorna hela tiden kommer från så gott som helt konsumerat bränsle. Om det börjar från botten så bränner lågorna den obrunna veden ovanpå och man får en jävla massa rök. Detta gäller då i braskaminer och inte vedpannor.
Citera
2018-10-31, 22:12
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det lät helt uppåt väggarna så jag sökte lite, och det hänger på hur eldytan är designad och hur man bygger sin brasa.

Här är en fin liten film som visar en lyckad topptändning:
https://www.youtube.com/watch?v=PvaBVzHSwsM

Men vadfan.. Tändkudde vad är det för jävla noob.
Citera
2018-10-31, 22:32
Medlem
Gnomegirls avatar
Låter som något jädrans miljöpartitrams.
Jag har alltid tänt underifrån och det tänker jag fortsätta med så länge jag lever. Och om det inte passar miljönazisterna slänger jag på ett gammalt bildäck bara för att jävlas också.

MVH/Gnomegirl.
Citera
2018-11-01, 07:17
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Låter tämligen efterblivet. Hur ska man kunna tända ett tjockt vedträ med en tändsticka? Man tänder väl eld på pappret som är underst så att elden kan vandra uppåt mot successivt större bitar.
Jag har lite svårt att förstå hur topptändning skall fungera i en braskamin.
Här är det ju viktigt att kaminen snabbt kommer upp i arbetstemperatur så att tvåstegsförbränningen kommer igång och man använder därför enbart finkluven ved till detta.[list=1][*]Veden brinner med begränsad tillgång till syre i den nedre delen av kaminen, så att CO bildas.[*]I den övre delen av kaminen, där det är riklig tillgång till syre så förbränns kolmonoxiden till koldioxid och vatten.[/LIST
Att använda sk övertändning i en braskamin skulle enbart resultera i att kaminen inte kommer upp i sin arbetstemperatur och att röken blir full av kolväten, tjära och andra "roligheter".
Citera
2018-11-01, 17:34
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag har lite svårt att förstå hur topptändning skall fungera i en braskamin.
Här är det ju viktigt att kaminen snabbt kommer upp i arbetstemperatur så att tvåstegsförbränningen kommer igång och man använder därför enbart finkluven ved till detta.
  1. Veden brinner med begränsad tillgång till syre i den nedre delen av kaminen, så att CO bildas.
  2. I den övre delen av kaminen, där det är riklig tillgång till syre så förbränns kolmonoxiden till koldioxid och vatten.
Att använda sk övertändning i en braskamin skulle enbart resultera i att kaminen inte kommer upp i sin arbetstemperatur och att röken blir full av kolväten, tjära och andra "roligheter".

Nu har kommunens experter uttalat sig och du ska bara hålla käften. De har sagt till mig att tända i toppen och därmed basta. Att följa sunt förnuft och tillverkarens anvisningar är fel. Experterna på kommunen, som aldrig tänt en brasa i hela sitt liv förutom grillen, vet alltid bäst. Det man tagit fasta på är hur man tänder kakelugnar och det är så du ska tända alla eldstäder.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in