2018-10-31, 13:02
Medlem
Mest intresserad av ifall det går att exempelvis byta ram i macminin utan att behöva bryta upp halva lådan. Går det inte får det nog bli en hackintosch den här gången istället för en ny macmini.
Jag menar 8gb som standard 2018? och typ 2000kr för att uppgradera till 16gb. Skämtar ni med mig?
Och dessutom enbart ha en ssd på 128gb i en dator för 10000kr.. För köper man (jag) en macmini så vill jag kunna ha den ståendes rullandes 24/7 de nästkommande 5åren, och 128gb ssd och 8gb ram känns knappast framtidssäkert.

Missförstå mig inte, skulle det bli ett köp så kommer självklart externa diskar kopplas till minin.
Men det är själva grejen...

En annan sak som jag fann enormt komiskt är att du kan maxa dattan för ca 47000kr. Inget konstigt i sig.. Men däremot ser det rätt lustigt ut när du sitter på en dator med 2tb ssd och 64gb ram och enbart har en integrerad kass gPU. Självklart förstår jag att tanken är att använda en eGPU men ändå. För 47000kr borde man åtminstone ha möjligheten att ha ett internt grafikkort som faktiskt går att använda.
Citera
2018-10-31, 13:38
Medlem
BennyBandanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatanized
Mest intresserad av ifall det går att exempelvis byta ram i macminin utan att behöva bryta upp halva lådan. Går det inte får det nog bli en hackintosch den här gången istället för en ny macmini.
Jag menar 8gb som standard 2018? och typ 2000kr för att uppgradera till 16gb. Skämtar ni med mig?
Och dessutom enbart ha en ssd på 128gb i en dator för 10000kr.. För köper man (jag) en macmini så vill jag kunna ha den ståendes rullandes 24/7 de nästkommande 5åren, och 128gb ssd och 8gb ram känns knappast framtidssäkert.

Missförstå mig inte, skulle det bli ett köp så kommer självklart externa diskar kopplas till minin.

Än värre att de säger "workhorse" men kör man video och bildredigerare och på köpet MacOS (som fyller ut 4GB RAM direkt) så är det pinsamt och lär prestera som en "miniräknare". Minst 16GB borde det vara men till och med det är för lågt.

Citat:
En annan sak som jag fann enormt komiskt är att du kan maxa dattan för ca 47000kr. Inget konstigt i sig.. Men däremot ser det rätt lustigt ut när du sitter på en dator med 2tb ssd och 64gb ram och enbart har en integrerad kass gPU. Självklart förstår jag att tanken är att använda en eGPU men ändå. För 47000kr borde man åtminstone ha möjligheten att ha ett internt grafikkort som faktiskt går att använda.

Precis vad jag påpekade då en Apple fanatiker gick till attack mot mig utan motargument. Att ha en enorm kloss som eGPU vid sidan om går ju emot själva konceptet med att ha en MINImac dator. De kunde gott stoppat in en Nvidia laptop klassad GPU likt MX150 (den är 4-5x snabbare än UHD630 och är relativt standard i 5-6k+ prisklassen med PC laptops) eller Nvidia 1050 (den är runt 20x snabbare än UHD630 och är relativt standard i 10k+ prisklassen med PC laptops). Ena hade endast adderat 25W och den andra 60W vilket borde kunna kylas av utan problem.
Senast redigerad av BennyBandana 2018-10-31 kl. 13:42.
Citera
2018-10-31, 13:40
Bannlyst
Citat:

Jag tror ändå inte den här mac mini och macbook air är till för folket som vill köra mer krut i då finns pro modellerna för sånt. Dessa två är deras budget varianter då de ska användas till surf och vardagliga sysslor. Visst går det även att arbeta i photoshop cc och skapa musik osv. Den duger för allt och lite till. Förstår att om man uppdaterar från 8 till 16gb ram plus 128gb ytterligare så är vi uppe i nästan 20K för en macbook air och det är inte illa pinkat. Men det kostar att ligga på topp med apple produkter

Själv ska jag ta en ny ipad pro 11 64gb tror jag sen pennan och Jabra elite 65t hörlurar nu i november så blir ju en total kostnad på 15papp för alltihop. Mycket pengar men det är nog värt det i slutändan med apple prylar. Fungerar fint tillsammans och deras design är just nu topp-notch. Snyggast datorer och mobiler och surfplattor i buisnnessen
Senast redigerad av dembele 2018-10-31 kl. 13:44.
Citera
2018-10-31, 13:43
Medlem
BennyBandanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dembele
Jag tror ändå inte den här mac mini och macbook air är till för folket som vill köra mer krut i då finns pro modellerna för sånt. Dessa två är deras budget varianter då de ska användas till surf och vardagliga sysslor. Visst går det även att arbeta i photoshop cc och skapa musik osv. Den duger för allt och lite till. Förstår att om man uppdaterar från 8 till 16gb ram plus 128gb ytterligare så är vi uppe i nästan 20K för en macbook air och det är inte illa pinkat. Men det kostar att ligga på topp

Varför har Mac Mini då en prisklass på 43000kr, 64Gb RAM om den inte är till för folk som vill köra med mer krut?

Sen 128GB SDD som standard? Har de tänkt sig att man ska spara allt i molnet?
Citera
2018-10-31, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BennyBandana
Varför har Mac Mini då en prisklass på 43000kr, 64Gb RAM om den inte är till för folk som vill köra med mer krut?

Sen 128GB SDD som standard? Har de tänkt sig att man ska spara allt i molnet?

Men som du sj säger så har ju ingen av båda ett riktigt grafik kort så blir ju enklare grejer att hålla på med. 64gb ram fattar jag inte vad man ska ha till när 16gb räcker i många år framåt för de flesta. Det enda tråkiga är CPU delen då den bara är dual core och en i5a. Skulle kört på quadcore och i7 istället och haft samma ingångs pris på 15 tusen och 256gb från start men ni vet apple då de gillar att ta riktigt bra betalt för deras produkter. Är bara att acceptera eller köra på annat
Citera
2018-10-31, 14:16
Medlem
Fast igen, Vad fan skall jag ens ha möjligheten att trycka in 64gb ram i min burk när skitens inbyggda grafikkort kommer throttla sönder typ minsta lilla krävande sak. Självklart kan jag dunka fram en eGPU bredvid, men att inte ens ge mig möjligheten att välja ett ordentligt grafikkort? Är inte det en aning märkligt.

Missförstå mig inte, jag fullkomligen älskar Macmini och är en macfanatiker ut i fingertopparna. Har en från 2014 som tickar som mediacenter. Men jag kan inte för mitt liv förstå hur apple tänkt här.
Jag menar hade de faktiskt byggt en macmini med riktiga specifikationer anno 2018 så hade jag varit oh good lord take my fnucking money. Men nu? Känslan är mest, Jahopp? Måste jag bygga en hackintosch för att få en vettig stationär macdator att koppla till tvn? Och nej, jag vill inte ha en jävla macpro för sjuttioelvatusen för att kunna titta på film.

Du skriver även att macminin inte är tänkt att vara apples värsting dator, självklart inte. Det var därför den förra kostade 5000kr och den nya helt magiskt höjts till det dubbla..
Men vad vet jag, spaygreylacken är kanske väldigt dyr.

Däremot skall apple ha credd för att både nya macminin och airen är de första appledatorerna som byggs i 100% återvunnen aluminium.
Citera
2018-10-31, 14:32
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dembele
Men som du sj säger så har ju ingen av båda ett riktigt grafik kort så blir ju enklare grejer att hålla på med. 64gb ram fattar jag inte vad man ska ha till när 16gb räcker i många år framåt för de flesta. Det enda tråkiga är CPU delen då den bara är dual core och en i5a. Skulle kört på quadcore och i7 istället och haft samma ingångs pris på 15 tusen och 256gb från start men ni vet apple då de gillar att ta riktigt bra betalt för deras produkter. Är bara att acceptera eller köra på annat

Helt otroligt vilka tomtar såna här trådar drar till sig. Basmodellen av den nya Mac mini börjar på quad core CPU vilket du hade vetat om du haft någon som helst aning vad du pratar om.
Citera
2018-10-31, 14:38
Medlem
Jepp Quadcore i3 på fjärde generationen
Citera
2018-10-31, 14:42
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Jepp Quadcore i3 på fjärde generationen

Du menar nog quad core i3 på den åttonde generationen.
Citera
2018-10-31, 14:43
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Fast igen, Vad fan skall jag ens ha möjligheten att trycka in 64gb ram i min burk när skitens inbyggda grafikkort kommer throttla sönder typ minsta lilla krävande sak. Självklart kan jag dunka fram en eGPU bredvid, men att inte ens ge mig möjligheten att välja ett ordentligt grafikkort? Är inte det en aning märkligt.

Missförstå mig inte, jag fullkomligen älskar Macmini och är en macfanatiker ut i fingertopparna. Har en från 2014 som tickar som mediacenter. Men jag kan inte för mitt liv förstå hur apple tänkt här.
Jag menar hade de faktiskt byggt en macmini med riktiga specifikationer anno 2018 så hade jag varit oh good lord take my fnucking money. Men nu? Känslan är mest, Jahopp? Måste jag bygga en hackintosch för att få en vettig stationär macdator att koppla till tvn? Och nej, jag vill inte ha en jävla macpro för sjuttioelvatusen för att kunna titta på film.

Du skriver även att macminin inte är tänkt att vara apples värsting dator, självklart inte. Det var därför den förra kostade 5000kr och den nya helt magiskt höjts till det dubbla..
Men vad vet jag, spaygreylacken är kanske väldigt dyr.

Däremot skall apple ha credd för att både nya macminin och airen är de första appledatorerna som byggs i 100% återvunnen aluminium.

Är du inte lite inskränkt när du säger att grafikkortet kommer bli flaskhalsen? Man kan göra ganska mycket med en dator som inte kräver ett uns grafikprestanda. Programmering, driva server etc etc.

Sen aluminium tjafset... jag tippar att aluminiumet i en Mac inte ens motsvarar 20 pantburkar? Tjoho!

Men hur i helvetet tänkte Apple med 128GB SSD som insteg?
Citera
2018-10-31, 14:54
Medlem
BennyBandanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Sen aluminium tjafset... jag tippar att aluminiumet i en Mac inte ens motsvarar 20 pantburkar? Tjoho!

Förvånar inte med tanke på hur låg hållbarhet deras aluminium chassin har. 50% luft, 50% aluminium som chippas hur lätt som helst.

Citat:
Men hur i helvetet tänkte Apple med 128GB SSD som insteg?

De tänkte att deras klientel köper vadsomhelst bara Apple marknadsför sina produkter som revolutionerande med stora slagord så kommer inte köparna ifrågasätta illusionen.
Citera
2018-10-31, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BennyBandana
Än värre att de säger "workhorse" men kör man video och bildredigerare och på köpet MacOS (som fyller ut 4GB RAM direkt) så är det pinsamt och lär prestera som en "miniräknare". Minst 16GB borde det vara men till och med det är för lågt.

Precis vad jag påpekade då en Apple fanatiker gick till attack mot mig utan motargument. Att ha en enorm kloss som eGPU vid sidan om går ju emot själva konceptet med att ha en MINImac dator. De kunde gott stoppat in en Nvidia laptop klassad GPU likt MX150 (den är 4-5x snabbare än UHD630 och är relativt standard i 5-6k+ prisklassen med PC laptops) eller Nvidia 1050 (den är runt 20x snabbare än UHD630 och är relativt standard i 10k+ prisklassen med PC laptops). Ena hade endast adderat 25W och den andra 60W vilket borde kunna kylas av utan problem.

Ja onekligen pinsamt av Apple att släppa en Mini Mac för dubbla priset av förra modellen och endast ha integrerat low-end budget GPU. Macbook Air laptopen är en mer pinsam ju för angivna priset av minimum 15000!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in