Citat:
Ursprungligen postat av
zatanized
Mest intresserad av ifall det går att exempelvis byta ram i macminin utan att behöva bryta upp halva lådan. Går det inte får det nog bli en hackintosch den här gången istället för en ny macmini.
Jag menar 8gb som standard 2018? och typ 2000kr för att uppgradera till 16gb. Skämtar ni med mig?
Och dessutom enbart ha en ssd på 128gb i en dator för 10000kr.. För köper man (jag) en macmini så vill jag kunna ha den ståendes rullandes 24/7 de nästkommande 5åren, och 128gb ssd och 8gb ram känns knappast framtidssäkert.
Missförstå mig inte, skulle det bli ett köp så kommer självklart externa diskar kopplas till minin.
Men det är själva grejen...
Än värre att de säger "workhorse" men kör man video och bildredigerare och på köpet MacOS (som fyller ut 4GB RAM direkt) så är det pinsamt och lär prestera som en "miniräknare". Minst 16GB borde det vara men till och med det är för lågt.
Citat:
En annan sak som jag fann enormt komiskt är att du kan maxa dattan för ca 47000kr. Inget konstigt i sig.. Men däremot ser det rätt lustigt ut när du sitter på en dator med 2tb ssd och 64gb ram och enbart har en integrerad kass gPU. Självklart förstår jag att tanken är att använda en eGPU men ändå. För 47000kr borde man åtminstone ha möjligheten att ha ett internt grafikkort som faktiskt går att använda.
Precis vad jag påpekade då en Apple fanatiker gick till attack mot mig utan motargument. Att ha en enorm kloss som eGPU vid sidan om går ju emot själva konceptet med att ha en
MINImac dator. De kunde gott stoppat in en Nvidia laptop klassad GPU likt MX150 (den är 4-5x snabbare än UHD630 och är relativt standard i 5-6k+ prisklassen med PC laptops) eller Nvidia 1050 (den är runt 20x snabbare än UHD630 och är relativt standard i 10k+ prisklassen med PC laptops). Ena hade endast adderat 25W och den andra 60W vilket borde kunna kylas av utan problem.