2018-10-29, 00:15
Medlem
Jag ska flytta hem till Sverige efter några år utomlands, och av olika orsaker är det Stockholm som är målet. Står inte med i Stockholms bostadskö och hade siktat in mig på att hyra något (hutlöst dyrt) i andra hand i 1-2 år för att sedan kanske köpa en lägenhet. Men av en slump upptäckte jag att jag för 11 år sedan registrerat mig i kön hos Förbo som har lägenheter utanför Göteborg (Mölndal, Mölnlycke, etc).

Kötiden innebär att jag verkar ha en rätt bra chans att få en lägenhet, och egentligen skulle det inte vara något större problem att bo några månader eller upp till ett år i Göteborg till att börja med och sedan försöka byta lägenheten mot något i Stockholm. Men är detta något som överhuvudtaget är möjligt? Har förstått att Mölndal är hyfsat attraktivt, och är inte ute efter något i Stockholms innerstad direkt, utan kan tänka mig att bo ända ute i Nynäshamn som verkar rätt okej. Vill dock undvika de värsta förorterna.

Är det någon som bytt lägenhet från Göteborg till Stockholmsområdet och har koll på om det är möjligt? Har ni några andra tips på hur jag ska tänka? Lite rädd på ett sätt att bli kvar i Göteborg när det var Stockholm jag tänkt mig, men har som sagt inget emot att bo där upp till ett år om det kan hjälpa mig att få en lägenhet i Stockholm.
Citera
2018-10-29, 00:46
Medlem
skall du bo i Stockholm är det bara att betala...

Ett snabb byte på 1:a förstahandskontrakt mellan Göteborg-Stockholm är svårt att få till. Men har du tur så kanske det går....
Citera
2018-10-30, 09:20
Medlem
semiproffss avatar
Tror det kan bli svårt. Om du går in på lägenhetsbyte.se och tittar var dom som söker sig till Göteborgs förorter bor så får du ju en känsla över hur svårt/lätt det kan bli.

Vissa värdar vill dessutom att man ska ha bott i lägenheten minst 1 år innan man får byta så du tänker på att det kan bli svårt att byta innan 1 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in