• 5
  • 6
2018-10-30, 09:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ge inte människan luft bara. Hon håller alltid på och attackerar folk i kommentarerna.
Trams. Du tål inte att bli motsagd. Jag vänder mig mot att du saknar helhetssyn och tycks ha en mycket förenklad syn på tillvaron. Av det som framkommit i tråden är det ett SiS-boende med plats för killar mellan 16 och 21 år som har problem med impulskontroll, ilska, antisocialitet, droger och kriminalitet. Givetvis händer incidenter på ett sådant ställe, det ligger i boendets natur vare sig man vill det eller inte.

Som framgår av mitt inlägg i ”Systemkollapstråden” så fungerar dessa boenden dåligt. Bland annat framför personal: ”Drogerna flödar och institutionerna har snarare blivit en plats för förvaring än för behandling av extremt utsatta individer. Hot och våld är vardag, både för de intagna och personalen.

Det är mer konstruktivt att försöka hitta orsaken till problemen än att hånfullt kalla de boende för ”psykon hela bunten”, speciellt när man inte vet vad som ligger bakom problemen. Det är ett samhällsproblem att det saknas resurser för att ta hand om de problem som samhället skapar.

Den intressanta frågan i detta fall är vad som föregick händelsen. Killarna kan till exempel ha varit påverkade av droger, vilket ger en annan bild än att de bara var missnöjda med maten. Det saknas alltså en massa information för att en meningsfull bedömning ska kunna göras.
Citera
2018-10-30, 16:19
Medlem
Sinraths avatar
Om nu köket är oanvändbart, hur får man fram mat innan allt är lagat? Beställer man pizza eller blir det mikromat för hela högen?
Citera
2020-05-26, 14:22
Medlem
EgoBrains avatar
Satt på Eknäs för många år sedan närmare 17-18 år
Helt ärligt är jag förstående med att detta kunde ha hänt då maten var dålig

En gång fick vi fläskpannkaka men den var så tunn i plåten att den var dels bränd och gick inte att äta
Lösningen som dom kom på för att vi skulle få någon mat den dagen var att personalen åkte och köpte pizza för våran veckopeng

Varav pliten väljer den dyraste restaurangen där en barn pizza i samma storlek som findus pajerna i affären och kosta 80-90kr

Sen såg jag en kommentar lite längre upp att dom kunde ju vara kreativa och laga mat istället..
Blir lite svårt när allt lagas på dagen i köket i en annan byggnad sen ställs det undan för att värmas upp senare ända som fanns där inne var typ bestick och frukost tillbehör

Sen ska vi inte gå in på allt övervåld som skedde från personalen men att det händer sånna här saker helt ärligt är inte ovanligt när översittare och mobboffer får jobb på dessa anstalter

Mvh
Senast redigerad av EgoBrain 2020-05-26 kl. 14:25.
Citera
2020-05-26, 14:26
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
De borde vara glada för vad de får. Om de skött sig hade de inte hamnat på hemmet. Ens handlingar får konsekvenser.
Don’t do the crime if you can’t do the time.
Senast redigerad av Sofiajadetarjag 2020-05-26 kl. 14:30.
Citera
2020-05-26, 14:36
Medlem
EgoBrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiajadetarjag
De borde vara glada för vad de får. Om de skött sig hade de inte hamnat på hemmet. Ens handlingar får konsekvenser.
Don’t do the crime if you can’t do the time.

Ja så är det väl. Men gissar på att du aldrig setat på sådant ställe

Så i din mening är det helt okej om man kommer från struliga familjeförhållanden och blir omhändertagen att bli behandlad som ett djur?
Med hån/kränkningar och övervåld

En händelse som skedde när jag och en till vart tagna till isoleringen för att vi var unga och vrånga när vi skulle lägga oss
Först och främst har du 4 personer som trycker ner dig i golvet 2 på benen och 2 på armarna vuxna män mot en 14 åring sen får du ditt huvud dunkat ner i betonggolvet med frasen "det här är inget jävla hotell"
Var midsommar och han som uttala detta kände hur det stank alkohol om hans andedräkt

Men visst som du säger det är bara att bita ihop och ta det som en man (även om de som bor där inte ens är myndiga)
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in