Citat:
Ursprungligen postat av
LuluBrooksie
Ge inte människan luft bara. Hon håller alltid på och attackerar folk i kommentarerna.
Trams. Du tål inte att bli motsagd. Jag vänder mig mot att du saknar helhetssyn och tycks ha en mycket förenklad syn på tillvaron. Av det som framkommit i tråden är det ett SiS-boende med plats för killar mellan 16 och 21 år som har problem med impulskontroll, ilska, antisocialitet, droger och kriminalitet. Givetvis händer incidenter på ett sådant ställe, det ligger i boendets natur vare sig man vill det eller inte.
Som framgår av mitt inlägg i ”
Systemkollapstråden” så fungerar dessa boenden dåligt. Bland annat framför personal: ”
Drogerna flödar och institutionerna har snarare blivit en plats för förvaring än för behandling av extremt utsatta individer. Hot och våld är vardag, både för de intagna och personalen.”
Det är mer konstruktivt att försöka hitta orsaken till problemen än att hånfullt kalla de boende för ”
psykon hela bunten”, speciellt när man inte vet vad som ligger bakom problemen. Det är ett samhällsproblem att det saknas resurser för att ta hand om de problem som samhället skapar.
Den intressanta frågan i detta fall är vad som föregick händelsen. Killarna kan till exempel ha varit påverkade av droger, vilket ger en annan bild än att de bara var missnöjda med maten. Det saknas alltså en massa information för att en meningsfull bedömning ska kunna göras.