Citat:
Ursprungligen postat av
Mia-Rovy
Linux är väl dock för lite mer datorvana människor. Man förväntas veta vad man håller på med, och därför är det generellt svårare att attackera Linuxanvändare.
.......
Men Mac och Windows lämpar sig nog mer för de som inte är lika insatta inom IT.
Lite off topic här, men jag håller inte helt med dig: jag tycker att Linux passar rent lysande till dem som knappt vet vad de pysslar med när det fäller datorer. Och anledningen är att i det läget är det någon annan som är systemadministratör, och användaren har väldigt svårt (nära omöjligt) att ställa till det för hela systemet. Visst skulle användaren kunna tex råka radera filerna som skulle ge nästa Nobelpris i litteratur, men det är att ställa till det för användaren själv, inte för systemet.
Sedan är där ett glapp skalan: om du kan mer än så här mycket [måttar med händerna] men mindre än så här mycket [måttar mer med händerna] så passar Windows/Mac, för att du kan få gjort mer med datorn. Men om du kan mer än den övre av dessa två gränser så tror jag att något FOSS-OS passar bättre, eftersom du kan styra det långt mer än Windows/Mac.
För att återgå till topic: alla OS drabbas förr eller senare av buggar, det är bara frågan om hur allvarliga de är (på både teknisk nivå och i fråga om antal "drabbade" datorer) och hur snabbt det kommer en fix för problemet. Vad gäller installerade system så tror jag att Windows leder, överlägset, så där har Microsoft ett problem eftersom det finns många fler potentiella måltavlor. Dessutom har de problem i att det ibland dröjer innan det kommer fixar för de problem som dyker upp. Varför det är så vet bara Microsoft själva, men min uppfattning är att Linuxvärlden är mycket snabbare i att få fram buggfixar.